امام جمعه شیراز: سناریو نوشتند چوب و چماق سر مطهری زدند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

حمله نیروهای لباس شخصی در فرودگاه شیراز به علی مطهری و ضرب و شتم این نماینده مجلس و اطرافیانش که در نهایت منجر به بازگشت او به تهران شد، واکنش های زیادی در سطوح مختلف سیاسی و رسانه ای ایجاد کرده؛ از رئیس جمهوری اسلامی تا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس و سایر مسئولان و نمایندگان مجلس موضع گرفته و این حمله را محکوم کرده اند. رفته ام سراغ حجت الاسلام اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز که موضع او در نماز جمعه شیراز حرف و حدیث ها و واکنش های زیادی را به دنبال داشت و از او سوال کرده ام آیا سخنان او به معنی توجیه خشونت نیست؟

حجت الاسلام اسدالله ایمانی، نماینده مجلس خبرگان، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز است. او در نماز جمعه این هفته شیراز که پس از حمله به علی مطهری برگزار می شد گفته بود: “اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که طوفان درو می‌کنید”؟

او همچنین گفته از همه کسانی که دست‌اندرکار تحقیق در این عرصه هستند، می‌خواهد مطالب را ریشه‌یابی کنند و سناریوهایی را که در این ایام طراحی شده، همه آنها را مد نظر قرار دهند و بازگو کنند وگرنه ممکن است به حادثه در یک مقطع توجه شود و به قلب حقیقت و واقعیت منتهی نشود.

علی مطهری اما در واکنش به این سخنان در نامه سرگشاده ای، امام جمعه شیراز را به نقش داشتن در جریان حمله به خود متهم کرده و نوشته:امیدوارم متهم دیگر نیز که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود مانند شما اقرار و اعتراف کند، گرچه برای همگان شناخته شده است.

حجت الاسلام اسدالله ایمانی اما در مصاحبه با “روز” از سناریویی سخن می گوید که از قبل نوشته شده بود و چوب و چماق اش را بر سر علی مطهری زدند.

 

علی مطهری از نقش شما در جریان حمله به خودش خبر گفته و..

بالاخره دروغ در این دنیا خیلی زیاد است این هم یکی از آنها دیگه.

 

اما اشاره او به صحبت های شما در نماز جمعه شیراز در همین خصوص است.

صحبت های من موجود است و می توانند مراجعه بکنند. من اصلا مسافرت بودم موقعی که ایشان آمدند و هیچ اطلاعی هم نداشتم از آمدن شان. تهران که بودم شنیدم ایشان آمده اند استان فارس.

 

موضع و سخنان شما در نماز جمعه به نوعی توجیه خشونت و برخورد فیزیکی با آقای مطهری نیست؟

خلاف است، من خشونت را به هر شکلی محکوم می کنم.

 

شما گفته اید کسانی که حریم ولایت را نگاه نداشتند حریم شان حفظ نمی شود و طوفان…؟

عبارت تغییر کرده. اینکه فرمودید عبارت من نیست. من گفته موقعی که کسی حریم کسی را نگاه نداشت نباید انتظار داشته باشد حریم اش نگاه داشته شود و این قاعده کلی است. این ضرب المثل است.

 

نظر شما در مورد این اتفاقی که افتاده چیست؟ آقای مطهری گفته اند حمله کنندگان مسلح به سلاح گرم بوده و به قصد کشتن حمله کرده اند.

مسائل خلاف و دروغ فراوان است این هم یکی اش.

 

یعنی فکر می کنید کسانی که حمله کردند نمی خواستند ایشان را بکشند؟

یعنی شما اینجوری تصور می فرمایید؟

 

من اطلاعی ندارم شما بفرمایید با چه قصدی حمله کرده اند؟

من هم مثل شما ناظر صحنه نبودم و مسافرت هم بودم. این مسائل، مسائلی است که با مطالعه باید عنوان شود.

 

شما این مساله را پی گیری خواهید کرد که چه کسانی بودند؟ آنها را شناسایی و معرفی خواهید کرد؟

ما نظرمان را اعلام کرده ایم، خشونت در همه جا محکوم است و از نظر من همیشه محکوم بوده و راه حل نیست. هر کسی دست به خشونت می زند آخرین ذره استیصال اش است. یعنی کسی که از منطق تهی می شود اهل خشونت می شود.

 

کسانی که دست به خشونت زده اند آیا معرفی می شوند؟ با آنها برخورد می شود؟

دستگاه قضایی است و باید رسیدگی کنند. این امر طبیعی مساله است.

 

آقای مطهری گفته کتاب “آینده انقلاب اسلامی” آیت الله مطهری را برای شما می فرستد بخوانید..

ما به ایشان همین توصیه را داریم اتفاقا که کتاب های پدرشان و مسائل پدرشان را مطالعه بکنند. ایشان با ما ارتباط داشت خانم. نه یکبار، نه دو بار، دهها بار. قبل از این حوادث ما را به عنوان یک شخص معتدل می دانست. تصریح هم کرده به این. ولی بنده خدا اینجوری شده دیگه، چکار بکنیم.

 

چه جوری شده؟

این فضای مجازی دوستان ایشان است، این فضا را اینطور کرده والا صحبت های ما به هیچ عنوان علیه ایشان نبوده و ما تحقیق را همه جانبه خواسته ایم یعنی ریشه ای وارد شوند و تحقیق کنند. قضیه اگر برشی مورد توجه قرار داده شود به نتیجه نمی رسد. هر حادثه ای علتی دارد که علت اش باید بررسی کنند. شرایط و مقارنات اش همه اینها باید ارزیابی شود.

 

این بار اول نیست در شیراز که چنین اتفاقی می افتد. قبل از آقای مطهری، کسان دیگری هم مورد حمله قرار گرفتند. چرا؟

به خاطر اینکه لابد یک روزی گل و بلبل بوده حالا خار و غیر خار شده.

 

چرا خار و غیر خار شده؟

 تعجب است از شما که این مسائل را سوال می کنید. شرائط سخنران، بالاخره سخنران می آید سخنرانی معقول و متینی انجام می دهد و مورد احترام هم قرار می گیرد. موقعی که می آید با احساسات و افکار عده ای بازی می کند طبیعی است که آنها هم در مقابل اش احساسات و افکار خودشان را دنبال می کنند. این یک چیز طبیعی است. دو طرف ماجراست، همه جا این مسائل هست.

 

همین صحبت شما توجیه خشونت و حمله فیزیکی نیست؟ طبیعی است کسی بیاید شیراز و به او اینطور حمله کنند؟

همه شهرها همین طور است، اکثر شهرهای ایران این چنین است. یعنی شما به احساسات افراد که بی احترامی بکنید آنها هم به احساسات شما بی احترامی می کنند. این طبیعی است. کنش و واکنش قانون اصلی زندگی بشر است. عمل و عکس العمل را انکار می فرمایید؟

 

اما شما هم گفتید خشونت..

قابل انکار است کنش و واکنش؟

 

واکنش به عقیده و سخن، خشونت است؟

نه این غلط است. اصولا هرکجا باشد غلط است و علامت بی منطقی است.

 

خب چرا جلوی این مسائل گرفته نمی شود؟

جلوی اش را شما بگیرید. دستگاه قضایی است، موارد مختلفی است. باید ارزیابی بکنند علت یابی بکنند. بیایند قضایا را دنبال بکنند.

 

شما در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفته اید علی مطهری از ادبیات فحش، توهین و مستهجن استفاده می کند. منظورتان از مستهجن چیست؟

نگاه کنید خانم ایشان که آن نامه را نوشته، من هیچ عکس العملی نشان ندادم و نمی دهم. ایشان هر چیزی دلش خواسته توی آن نامه نوشته؛ آن هم به کسی که می شناخت و به عنوان یک چهره معتدل از او یاد می کرد. ما دعوت اش کردیم برای سخنرانی. ایشان در جریان سمینار علامه طباطبایی مدعو و مهمان ما بوده. منزل ما در کازرون بوده. انشالله گذشته ها فراموش نمی شود.

 

اشاره به کنش و واکنش کردید و.. در حالیکه آقای مطهری در شیراز سخنرانی نکرده و حرفی نزده بود. در بدو ورود حمله صورت گرفت و..

خانم شما از مسائل و حوادث مملکت با خبر هستید یا بی خبر هستید؟ چون شما از خارج از کشور تماس می گیرید.

 

بله من باخبر هستم و سوالم این است که به ایشان اصلا اجازه سخنرانی داده نشد و..

سوال من این است که سخنرانی ایشان را تمام کشور و همه جای دنیا که الان دهکده جهانی است و شده ظروف مرتبطه شنیده و یعنی مسائل اینجا روی جای دیگر اثر می گذارد مسائل جای دیگر هم اینجا اثر می گذارد. طبیعتا انسان موضع گیری هایی دارد، لازم نیست در این شهر موضع گیری داشته باشد. در جای دیگری موضع گیری داشته و اینها آمده اند یک حرکت زشتی مقابل اش انجام داده اند. اینجا و آنجا که فرقی نمی کند. اگر در مشهد صحبتی کرده باشد طبیعتا تاثیرش را در شیراز می گذارد. در مجلس صحبتی کرده باشد تاثیرش را در جای دیگر می گذارد. خانم این مسائل با فکر و ایده من قابل تصدیق نیست که آدم بخواهد در این قضایا با برخورد فیزیکی مسائل را حل بکند. منطق با منطق باید حل شود. فکر با فکر باید حل شود. این است که این کارها به هیچ شکلی مورد تایید نمی تواند باشد. مساله این است که در شورای فرهنگ عمومی دو مطلب مطرح بود. مطلب اول این است صاحب قانون، حرمت قانون را باید بهتر از دیگران رعایت بکند. این درست است؟

 

بله.

قبول دارید که؟ ایرانی هستید دیگر ضرب المثل های ایرانی داریم که خادم امامزاده باید بهتر احترام امامزاده را نگاه دارد. بنابراین ایشان خودش قانونگذار است، قانون شورای تامین را خودش گذاشته یا دوستانش. پس اطاعت از قانون همانطور که بر من فرض است بر نماینده هم فرض است و قانون حریم است. وقتی قانون گفته نه، من هم می گویم چشم اطاعت می کنم. نکته دوم این برخورد فیزیکی که اینجا شده ومحکوم است جاهای دیگر هم شده بود چرا جاهای دیگر اینقدر آب به آن نکردند؟ حتما یک قصه دیگری توی کار است والا آقای مطهری با آقای دکتر علی لاریجانی قوم و خویش هستند به نظرم نه؟

 

بله.

آقای دکتر علی لاریجانی در قم در روز ۲۲ بهمن که خواستند سخنرانی بکنند سال گذشته چی شد؟

 

حاج آقا آن مساله هم خیلی بازتاب داشت و حتی خود مجلس هم شروع به پی گیری مساله کرد و گزارش تهیه کرد و..

تحقیق و بررسی، نه اینجور که الان داریم می بینیم که شما از خارج بلند می شوید تلفن می کنید و دو بار سه بار تلفن می زنید هیچ وقت نسبت به قضیه آقای علی لاریجانی این چنین حساس نبوده اید.

 

حاج آقا اتفاقا رسانه ها هم پی گیری کردند و ما هم..

خدا خیرتان بدهد. اگر حساس بوده اید من خبر نداشتم. به طور کلی قاعده کلی خشونت جوابگو نیست و محکوم است اما تبعیض در اجرای قانون هم غلط است. هر جا خشونت شده باید به همان میزان حساسیت نشان دهیم که جای دیگر هم نشان می دهیم. بنابراین دونکته مطرح است یک: قانونگذار خود باید حرمت قانون را نگاه دارد. دوم اینکه برخورد با خشونت در یک سطح در کشور انجام شود.

 

آقای مطهری گفته شورای تامین هیچ مصوبه ای نداشته؟

کاغذهایی که دست ما داده اند غیر از چیزی است که ایشان می فرمایند. سندهای کتبی موجودی که هست غیر از این ادعاست.

 

اما آقای مطهری آمده شیراز. نباید امنیت او تامین شود؟

بله دانشگاه مقصر است. چرا ایشان را با اسکورت امنیتی نبرده دانشگاه؟ ایشان را با تاکسی خواسته ببرد دانشگاه. همه اینها سوال است خانم برای ما. چرا یک مهمان را در فرودگاه رها می کنند؟ چرا موقعی که احساس خطر می کنند از او حمایت لازم انجام نمی دهند؟ مگر یک شخصیت نباید از طریق پاویون بیاید؟ چرا با تاکسی ببرند؟ اینها را خواهش می کنم یک ارزیابی داشته باشید و تحلیل بکنید. منصفانه نه این که جانبدارانه. سوال ما این است که اینها یک سناریویی بوده از قبل نوشته بودند که اجرا شود. ایشان هم بنده خدا شد یک وسیله که بخواهند چوب و چماق ها را سر او بزنند. همان طور که الان مسائل و مشکلاتی که در مجموعه گرفتار شده اند چوب و چماق اش را سر این طرف خالی می کنند.

 

سناریو را کی نوشته؟ یعنی سناریو از جانب چه کسانی بوده؟

بعضی وقت ها نانوشته است خانم، توافق های نانوشته ای است.

 

همین توافق های نانوشته یا سناریوهای نانوشته را که می گویید چه کسانی نوشته اند؟

شما خودتان روی این چیزهایی که من گفتم مطالعه کنید اگر به نتیجه رسیدید اقدام کنید.