فشار برای آزادی آمریکایی زندانی

نویسنده
نیویورک تایمز

» گزارش نیویورک تایمز درباره پرونده امیر حکمتی

خانواده امیر حکمتی، عضو سابق ارتش آمریکا که سه سال است در تهران زندانی است، در آستانه ورود حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، سعی دارند توجه را به پرونده او جلب کنند و به این منظور ویدئویی منتشر کرده‌اند که در آن پدر وی که مبتلا به سرطان مغز است از رهبران ایران می‌خواهد آقای حکمتی را آزاد کنند.

همچنین خانواده او از فلینت میشیگان بیانیه‌ای را که آقای حکمتی از زندان اوین تهران فرستاده منتشر کرده‌اند که در آن گفته از حمایت گسترده برای آزادی او از آمریکا و کشورهای دیگر باخبر است و این موضوع باعث امیدواری او شده است.

آقای حکمتی در این بیانیه می‌گوید: “این امید باعث شده که فکر کنم به خانه‌ام، به خانواده‌ام و به زندگیم در میشیگان بازمی‌گردم.”

امیر حکمتی، آمریکاییِ ایرانی‌الااصل، وقتی برای دیدار خانواده‌اش برای اولین بار به ایران سفر کرده بود در اوت ۲۰۱۱ دستگیر و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد. آن رای تغییر کرد، اما بدون سر و صدا محاکمه و به جرم همکاری با دشمن به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در این مدت توانایی آقای حکمتی برای دفاع از خود بسیار محدود بوده است. خانواده‌اش گفته‌اند، او حتی از دادگاه دوم خود باخبر نشد و قوه قضاییه ایران هرگز اساس اتهامات علیه او را دقیقا شرح نداده‌اند.

او و خانواده‌اش بارها بر بیگناهی او اصرار ورزیده‌اند و مقامات ارشد دولت اوباما، به همراه قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات خواستار آزادی او شده‌اند.

فعالان حقوق بشر ایران زندانی شدن آقای حکمتی را یک پرونده روشن سیاسی می‌دانند و می‌گویند ایران ممکن است از آن برای چانه‌زنی با آمریکا از جمله در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.

به رغم امیدهایی که سال گذشته با انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایجاد شد، اما تاکنون نشانی از آمادگی ایران برای بخشودگی آقای حکمتی دیده نشده است.

خانواده او در میشیگان که زمانی از ترس این‌که قوه قضاییه ایران را خشمگین کنند تمایلی به صحبت در مورد پرونده او نداشتند، اخیر به طور فزاینده‌ای خواستار توجه به این پرونده شده‌اند و با استفاده از یک وب سایت و توییتر یادآوری می‌کنند که او چه مدت در زندان بوده است. این تلاش‌ها یک فوریت افزوده نیز پیدا کرده، چراکه پدر ۶۳ ساله او، یک استاد میکروبیولوژی، سرطان غیرقابل درمان مغز دارد و تاکنون چندین بار سکته کرده است.

سارا حکمتی، خواهر آقای حکمتی، در مصاحبه تلفنی گفته است، اخیرا نشانه‌هایی دریافت شده که حاکی از حرکت پرونده دارد. او ماه گذشته عنوان کرد، آقای حکمتی از بند زندانیان سیاسی در اوین به بخشی منتقل شده که حساسیت کمتری دارد و حالا اجازه دارد هفته‌ای یک بار با خانه تماس بگیرد. وی همچنین گفت، دادگاه عالی ایران قبول کرده تا درخواست تجدیدنظر او را بشنود، اما مشخص نیست این موضوع چه زمانی اتفاق بیفتد.

خانم حکمتی گفت، وکیل ایرانی برادرش، محمود علیزاده طباطبایی که امسال توسط خانواده‌اش استخدام شده، سه استراتژی را برای آزادی او پیش گرفته است.

وی گفت، علاوه برای درخواست تجدیدنظر، این وکیل از روحانیون اسلامی در میشیگان و جاهای دیگر درخواست عفو کرده و از رهبر ایران می‌خواهد که آقای حکمتی را ببخشد.

این وکیل همچنین قصد دارد از بندی از قانون ایران استفاده کند که به برخی از زندانیان اجازه می‌دهد در صورت خوش‌رفتاری پس از گذشته یک سوم از دوران حبس، زندان را ترک کنند.

ایران می‌گوید، با این‌که آقای حکمتی در آمریکا بدنیا آمده و بزرگ شده و گذرنامه آمریکایی دارد، شهروند ایرانی است. ایران در مورد پرونده خبرنگار واشنگتن پست، جیسون رضاییان هم همین استدلال را می‌کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته گذشته در مصاحبه با NPR گفت: “او به خاطر کارهایی که به عنوان یک شهروند ایرانی کرده بازجویی می‌شود.” آقای ظریف افزود، قوه قضاییه ایران هیچ اجباری ندارد درباره این بازداشت به آمریکا توضیح بدهد.

منبع: نیویورک تایمز - 20 سپتامبر