نشست شورای امنیت درباره ایران

نویسنده

shorayeamniat.jpg

‏ جرج جان


وزیران خارجه ایالات متحده و پنج کشور مهم دیگر، هفته آینده برای بحث درباره تصویب تحریم ‏های جدید علیه ایران با یکدیگر دیدار خواهند کرد. به گفته مقامات، این نشست در پی خودداری ‏ایران از توقف غنی سازی اورانیوم و بی اعتنایی به سایر درخواست های شورای امنیت برپا ‏خواهد شد.


دو تن از دیپلمات ها که نخواستند نامشان فاش شود به آسوشیتد پرس گفتند که این دیدار به طور ‏آزمایشی برای روز سه شنبه در برلین تنظیم شده است.


یک مقام عالیرتبه از یکی از کشورهای شرکت کننده در این نشست هم گفت “اصول یک قطعنامه ‏جدید شورای امنیت” دستور کار اصلی مذاکرات پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان خواهد ‏بود.


هنوز به نظر نمی رسد این دیدار به نتیجه برسد زیرا میان اعضای محتلف شورا بر سر شدت و ‏حدت تنبیهات مورد نظر علیه ایران، اختلافاتی وجود دارد.


از زمان انتشار ارزیابی های امنیتی ایالات متحده، مخالفت های روسیه و چین در برابر تصویب ‏هرگونه تحریمی شدت یافته است.‏

روسیه و چین از آن پس تاکید بیشتری بر مذاکره با ایران داردند تا بدینوسیله نگرانی های بین ‏المللی درباره برنامه هسته ای و بلند پروازی های این کشور رفع شود.


صدراعظم آلمان، آنجلا مرکل، روز سه شنبه در برلین با اشاره به اینکه “روند مذاکرات درباره ‏قطعنامه بعدی سازمان ملل درباره تحریم ها کمی کندتر شده” بر این موضوع صحه گذاشت. اما او ‏گفت ارزیابی های ایالات متحده نباید باعث نادیده گرفتن نگرانی ها درباره جنگ طلبی هسته ای ‏ایران شود.


احتمالاً تا زمان نتیجه گیری نهاد نظارت سازمان ملل بر برنامه های هسته ای گذشته ایران، ‏هرگونه اقدام شورای امنیت به تاخیر خواهد افتاد. آژانس بین المللی هسته ای روز یکشنبه اعلام ‏کرد که محمد البرادعی و رهبران ایران بر اتمام تحقیقات تا اواسط فوریه سال جاری به توافق ‏دست یافته اند.


اززمان انتشار برآوردهای امنیتی ایالات متحده در سوم دسامبر سال گذشته، این اولین دیدار ‏کاندولیزا رایس با همتایان خود از روسیه، انگلستان، چین، فرانسه و آلمان خواهد بود.


این شش کشور در ژوئن 2006، بسته پیشنهادی خود را شامل مشوق های اقتصادی و امتیازات ‏سیاسی در ازای توقف غنی سازی اورانیوم به ایران پیشنهاد کرده بودند. ایران هم از قبول آن ‏سرباز زد و هدف دو قطعنامه تنبیهی شورای امنیت قرار گرفت. هر دوی این قطعنامه ها خواستار ‏پایان بخشیدن به فرآیند غنی سازی هستند.


هر چند خبر می رسد اعضای شورا بر سر مساله تحریم های سخت دچار دسته بندی شده اند اما ‏مقامات ارشد می گویند پنج عضو دایم شورا درباره در نظر گرفتن دور سوم تحریم ها تا زمان ‏توقف غنی سازی و پاسخ ایران با خواسته های شورای امنیت، متعهد هستند.


از سوی دیگر، دیپلمات های سازمان ملل می گویند چین مخالف تحریم هایی است که با تجارت آن ‏کشور با ایران تداخل نماید. روسیه هم اعمال تحریم بر هر یک از بانک های ایرانی را نمی ‏پذیرد. ‏

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 15 ژانویه ‏