تجمع دانشجویان کرد در اعتراض به اعدام ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همبتگی عفو بین الملل با مجید توکلی

در حالی که اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، ایرانیان را در سراسر نقاط جهان به اعتراض واداشته، دانشجویان مناطق کردنشین نیز اعلام کرده اند اعتراضات خود را ادامه خواهند داد.

یکیاز دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در این مورد به “روز” گفت:” دانشجویان این دانشگاه، به نشانه اعتراض به اعدام های اخیر و  اعلام همدردی با خانواده های عزادار، هم گام با دیگر کروه ها و احزاب، روز 5 شنبه را به نشانه اعتراض و عزای عمومی، تعطیل می کنند و دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.”

وی با اشاره به اعتراضات سراسری دانشجویان کشور گفت:“دانشجویان با اعتراض به این اعدام ها نشان خواهند داد که اعدام یک انسان برای جمهوری اسلامی بی هزینه نیست. این اعتراض و تحصن کوچک ترین کاری است که ما می توانیم برای این عزیزان انجام دهیم.”

این فعال دانشجویی در پایان اضافه کرد:” از تمامی دانشجویان درخواست می کنم که دراین مراسم حضور داشته باشند. ما با دانشگاه های دیگر شهرهای کردستان نیز هماهنگی هایی را انجام داده ایم و دوستان دانشجو می توانند در شهرهای خود، در این تجمع اعتراضی حضور پیدا کنند.”

 

در خواست آزادی مجید توکلی

سازمان عفوبین الملل با قرار دادن پوستری روی سایت خود با تصویر مجید توکلی، از دانشجویان زندانی، با وی اعلام همبستگی کرد.

این سازمان اعلام کرده است که امضاها و نظراتی که پای این پوستر نوشته می شود، برای رییس قوه قضاییه ایران ارسال خواهد شد.

در این پوستر درباره مجید توکلی، چنین توضیح داده شده است:“مجید توکلی، دانشجوی کشتی سازی، 24 ساله و یکی از رهبران دانشجویان ایران است که در تاریخ 7 دسامبر به هنگام خروج از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران و پس آنکه مورد ضرب و شتم قرار گرفت بازداشت شد. تنها به این علت که در مراسم اعتراضی صلح آمیز سخنرانی کرده بود. این تظاهرات بخشی از اعتراضات به انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال گذشته بود. یک روز پس از بازداشت، تصاویر  وی در حالی که پوششی زنانه بر سر داشت در سایت های حامی دولت منتشر شد، ظاهرا این اقدام به قصد تحقیر وی صورت پذیرفته بود.در پی آن صدها نفر از مردان ایرانی در همبستگی با مجید عکس های خود را در حالی که پوشش زنانه بر سر کرده بودند بر روی سایت های اینترنتی منتشر ساختند. مجید متعاقبا به اتهام توهین به مقامات، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به هشت سال و شش ماه حبس محکوم شد. او یک زندانی سیاسی است.ده ها تن از دانشجویان در مراسم 16 آذرماه، که در سراسر کشور بر پا گردید، بازداشت شدند. بعضی آزاد شده ولی تعداد نامعلومی از ایشان کماکان در بازداشت به سر می برند و به زندان محکوم گردیده اند.”

 

دیدار دانشجویان با همسر بهاره هدایت

جمعی از اعضای انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران در منزل بهاره هدایت حضور یافتند و با امین احمدیان همسر وی دیدار کردند.در این دیدار، امین احمدیان همسر بهاره هدایت، گزارشی از روند پرونده و دادگاه وی که هفته گذشته برگزار شد ارائه داد. فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب در دانشگاه امیرکبیر،از جمله اتهامات وارد شده به بهاره هدایت هستند.

همسر بهاره هدایت با اشاره به اینکه فعالیت های همسرش کاملا در چهارچوب قانون بوده و اتهامات وارده به او دور از واقعیت است و به هیج وجه این اتهامات را نمی توان به ایشان منتسب نمود، وضعیت روحی خانم هدایت را خوب توصیف کرد اما در عین حال از عدم تماس تلفنی او در چند روز اخیر ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر، اتحادیه دانشجویان اروپا، بهاره هدایت را نامزد جایزه صلح دانشجویی کردند.

تلیگیا دکا دبیرکل اتحادیه دانشجویان اروپا می گوید: “ شجاعت و دفاع مصرانه بهاره هدایت  از حقوق دانشجویان در داشتن آزادی بیان و آزادی ابراز عقیده  سبب شده است تا ما وی را برای جایزه صلح دانشجویی سال 2010 نامزد کنیم”.

لیگیا دکا می افزاید: “ فعالیت یک زن به عنوان رهبر یک سازمان دانشجویی و با درنظر گرفتن فضای سرکوب حاکم بر جامعه ایران حرکتی جسورانه و چالش برانگیز است. اما تلاش در توسعه فعالیت سازمان های دانشجویی، آشکار ساختن سختی ها و مشقات تحمیل شده بر دانشجویان ایرانی و نیز ایجاد یک رابطه با سازمان های دانشجویی اروپایی بدون هراس داشتن از عواقب و هزینه های احتمالی اش، بیانگر ایثارگری و فداکاری وی در راه احقاق حقوق دانشجویان، حقوق زنان و نیز حقوق بشر به عنوان اساس و بنیان هر جامعه ای بر کره زمین است.”

بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مسئول روابط عمومی این تشکل، روز نهم دی بازداشت شده و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می برد.  پیش از این دادستان تهران اعلام کرده بود که با توجه به اتهامات هدایت، ممکن است وی به 15 سال زندان نمحکوم شود.

 

دانشگاه بابل: زندانی شدن یک دانشجو

آن گونه که سایت “دانشجونیوز” گزارش داده است، مشفق سمندری از جمله فعالان دانشجویی، روز گذشته راهی زندان متی کلای بابل شد تا دوران محکومیت خود را سپری کند.

 اتهام این فعال دانشجوئی اقدام علیه امنیت ملی از طریق «تبلیغ دیانت بهاییت» ذکر شده و دادگاه انقلاب شهرستان بابل وی را به تحمل 6 ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. مشفق سمندری، فعال دانشجویی شمال کشور درفرودین ماه سال 88 توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و 90 روز رادر بند انفرادی زندان اداره اطلاعات مازندران (ساری) و متی کلای بابل سپری کرد.

با بازداشت سمندری تعداد فعالین دانشجوئی دانشگاه های شمال کشور که دوران محکومیت خود را در زندان متی کلا می گذرانند به 6 تن رسیده  است.محسن برزگر (دبیر فرهنگی سابق انجمن اسلامی  دانشگاه صنعتی نوشیروانی ) ، ایمان صدیقی(دبیر سابق سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی ) ، نیما نحوی (فعال سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی) هر یک به 10 ماه حبس تعزیری و 1 سال محرومیت از تحصیل و محمد اسماعیل زاده(فعال دانشجوئی دانشگاه پیام نور و مسئول وبلاگ بوتیمار) به 93 روز حبس تعزیری و 1 سال حبس تعزیری به مدت 5 سال سال تعلیق و حسین جلیل نژاد( فعال دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی بابل) به مدت 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند و هم اکنون دوران محکومیتشان را در زندان متی کلای بابل تحت شدید ترین فشار و کمترین امکانات سپری می کنند.

همچنین پس از صدور احکام  فعالین دانشجوئی دانشگاه مازندران،این دانشجویان در انتظار دادگاه تجدید نظر خود هستند.گفتنی است سید میلاد حسینی،علی نظری،سیاوش صفوی،شوانه مریخی،مازیار یزدانی،علی عباسی،رحمان یعقوبی،مرجان فیاضی،علی دنیاری،مهدی داودیان،سنکو بابکی،سوگند علیخواه،احسان احسانی،اشکان ذهابیان،علیرضا کیانی در انتظار صدور حکم دادگاه تجدید نظر استان مازندران هستند و رضا عرب و بهنام فرازمند و سیاوش رضائیان در انتظار صدور حکم از سوی دادگاه بدوی انقلاب شهرستان بابلسر هستند.گفتنی است فعالین نامبرده در حوادث پس از انتخابات در زندان اداره اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل بازداشت بودند.

 

دانشگاه قزوین: احضار یک دانشجوی زندانی

امیر حسین توکلی، دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین که هم اکنون در زندان به سر می‌برد بار دیگر به دادگاه احضار شد. وی پیش از این در دادگاه به تحمل یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود.

قاضی مقیسه، مسئول پرونده این فعال دانشجویی است. علت احضار این دانشجو به دادگاه رسیدگی به اتهامات«توهین به رییس جمهور» و «اخلال در نظم»اعلام شده، این در حالی است که چنین اتهاماتی در پرونده این فعال دانشجویی وجود ندارد.

امیرحسین توکلی هم‌اکنون به زندان بازگشته و در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.