روسیه در مورد حمله به ایران هشدار داد

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت  حمله به ایران منجر به “واکنش های زنجیره ای” خواهد شد که ثبات جهان را بر هم خواهد زد و تحریم ها هم علیه این کشور اقتصاد ایران را از بین می برد و به مردم آسیب می رساند.

وی گفت  روسیه بشدت نگران چشم انداز حمله نظامی به ایران است و هر کاری بتواند برای جلوگیری از این موضوع انجام خواهد داد.

تهدید به تحریم های بیشتر و احتمال حمله نظامی به این کشور، به دلیل نگرانی هایی است که در مورد برنامه های اتمی این کشور وجود دارد. آمریکا و متحدان غربی اش معتقدند که این برنامه ها برای تولید سلاح اتمی است. ایران اصرار دارد که این برنامه ها برای تحقیقات و تولید انرژی است.

اسرائیل، ایران اتمی را تهدیدی برای بقای خود می داند و نشان داده است که در صورت شکست تحریم ها، به ایران حمله نظامی خواهد کرد. برای آمریکا حمله نظامی به تاسیسات شناخته شده ایران، خوشآیند نیست زیرا ممکن است عواقب سنگینی داشته باشد و درعین حال برنامه های اتمی ایران را بطور کامل متوقف نکند و فقط باعث تاخیر درآن بشود. آمریکا نگران این است که اظهارات اخیر  ایران مبنی بر گسترش برنامه های اتمی، باعث شود که اسرائیل به این کشور حمله کند.

روسیه تا امروز محتاطانه قدم برداشته ، انتقادهای محتاطانه از ایران کرده  و هر قدم از جانب ایران را ستایش کرده  و خواستار گفتگو با ایران شده است. اگرچه روسیه که در ساخت اولین رآکتور اتمی ایران به این کشور کمک کرده است، از تحریم های قبلی پشتیبانی کرده بود اما از تحریم های جدید پشتیبانی نمی کند.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش بینی کرد که حمله نظامی به ایران، پناهندگان را به سمت کشورهای همسایه در آنسوی دریای خزر سوق می دهد که بعد ها به روسیه خواهند آمد و این به اختلاف سنی ها و شیعیان دامن می زند.

آمریکا تحریم های جدیدی را برای ایران در نظر گرفته  و با تحریم بانک مرکزی ایران، کار را برای خریداران نفت از ایران دشوار کرده است. اتحادیه اروپا مشغول گمانه زنی  است که آیا به خرید نفت از ایران ادامه بدهد یا نه. فروش نفت بیش از هشتاد درصد درآمد ارزی ایران است.

روز چهارشنبه، وزیر امور خارجه اسپانیا، خوزه امانوئل گارسیا مارگالو، گفت که کشورش از تحریم نفتی ایران حمایت خواهد کرد. این تحریم ها قرار است اول ژوئیه به اجرا گذاشته شود؛ این درحالی است که تحریم نفتی ایران به دو وارد کننده بزرگ اروپایی لطمه خواهد زد.یونان که با بحران پول مواجه است، اعلام کرده قصد ندارد از هرنوع اقدامی علیه ایران حمایت کند زیرا این کشور نفت را به قیمت خوبی می فروشد. سفیران اروپایی قرار است روز پنجشنبه، قبل از دیدار وزای امورخارجه اتحادیه اروپا، با یکدیگر دیدار کنند.

لاوروف گفت که تحریم‌های یک‌ جانبه بیشتر علیه ایران هیچ ارتباطی به تمایل برای اطمینان یافتن از تعهد آن‌ها به منع تولید سلاح اتمی  ندارد و هدف جدی آن صدمه زدن به اقتصاد ایران و رفاه ملتش و احتمالا به امید برانگیختن نارضایتی است.

روس ها معتقدند  کلیه تحریم‌های ممکن که می‌تواند بر رفتار ایران در زمینه هسته‌ ای  یا همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیر بگذارد، به پایان راه رسیده است و تحریم های جدید امید ادامه یافتن گفتگو ها بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان را از بین می برد.

وی اشاره کرد که این تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم های جدید در حالی صورت می گیرد که ایران قصد دارد میزبان بازرسان سازمان ملل باشد.

وی گفت: “ما معتقدیم شانس زیادی وجود دارد که گفتگو ها بین شش قدرت جهان و ایران از سر گرفته شود و نگران این هستیم که موانعی در این راه ایجاد شود. تحریم کردن ایران این روند را دشوار می کند.”

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه  ایران روز چهارشنبه زمانی که وارد استانبول شده بود گفت که احتمالا استانبول محل برگزاری گفتگو ها بین ایران و قدرت های جهان خواهد بود. وی تاریخ مشخصی را اعلام نکرد اما گفت که ترکیه هم با ایران در تماس است و هم با اتحادیه اروپا.

در عین حال، ایرنا گزارش داد که علی باقری، یکی از مقامات ارشد امنیتی ایران، روز چهارشنبه برای دیدار با لاوروف و مقامات روسی، به این کشور رفته است.

واشنگتن پست، 18 ژانویه