ستون پنجم، فتنه گر اقتصادی، شیاطین

نویسنده
اردلان صیامی

» فهرست منتقدین اقتصادی دولت

خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد که هدفمند سازی یارانه ها به احتمال بسیاراز نیمه آذرماه  شروع خواهدشد؛ این در حالی است که این قانون قرار بود از ابتدای امسال به اجرا در بیاید و مجلس هم مجوز شش ماه تاخیر در اجرا را به دولت داده بود. بعد از آن دولت اعلام کرد از ابتدای مهرماه این قانون اجرا میشود. سپس صحبت از نیمه مهرماه شد، بعد آبان ماه وحالا هم نیمه آذر.در چنین شرایطی دولت و حامیان آن منتقدین اقتصادی خود را چنین رده بندی می کنند: ستون پنجم، فتنه گر اقتصادی، شیاطین…

دیروز به گزارش فارس در مجلس جلسه ای غیر علنی  با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و معاون پارلمانی رئیس جمهور تشکیل شد که در آن گزارشی در خصوص قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی قرائت شد.

در این جلسه، به گفته یک نماینده مجلس، وزیر اقتصاد توضیحاتی “به‌منظور برطرف کردن نگرانی نمایندگان از نحوه اطلاع‌رسانی و اجرای آن ارائه داد، همچنین مقرر شد جلسات این‎چنینی به صورت مداوم در مجلس تشکیل شود. ”

همزمان رئیس دولت در قزوین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را یک گام بلند به سمت اجرای عدالت دانست و البته با این اشاره که: “شیطان می‌خواهد عدالت اجرا نشود و مردم را از اجرای امری که زمینه‌ساز تحقق عدالت است، می‌ترسانند.”

حداد عادل نیز گفت: “حقیقت این است که درست است جنگ نظامی تمام شده ولی ما جنگ‌های گسترده دائمی فرهنگی و البته اقتصادی که با تحریم‌ها موج آن بالا گرفته نیز مواجه هستیم.”

به گزارش ایلنا رئیس قوه‌ قضاییه هم  اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها را یک «جراحی بزرگ اقتصادی» در کشور دانست و اظهار داشت: “دولت کار بزرگی را آغاز کرده و عزم در اجرای آن دارد و طبعا اجرای این قانون تبعاتی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم در اجرای این طرح همراهی کنند.”

 

جمع شیاطین و بی خبرها

پیش از این هم گفته شده بود که اطاق وستادی تشکیل شده تا هدفمند سازی یارانه ها را به شکست بکشاند؛و این اتهامات را از رییس دولت گرفته تا وزیر اطلاعات واستاندار تهران وفرمانده نیروی انتظامی مکررا مطرح کرده اند؛ آخرینش را هم احمدی نژاد گفته است. به گزارش فرارو  او دیروز درقزوین  با بیان اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها طرح مهم و بزرگی است، گفت: “اما برخی اصرار دارند که این طرح را خطرناک جلوه دهند و به نحوی تبلیغ می‌کنند که گویی با اجرای این قانون تمام زندگی‌ها زیر و رو می‌شود و باعث ایجاد خطر برای مردم می‌شود و در واقع تبلیغات منفی و صحبت‌های منفی در این ارتباط بیان می‌کنند، ولی من می‌خواهم به شما بگویم که بسیاری از این حرف‌ها دو منشا بیشتر ندارد. منشا اول بی‌اطلاعی است و عده‌ای از روی بی‌اطلاعی اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند. اطلاع ندارند، مطالعه نکرده‌اند و تخصصی ندارند و گمان می‌کنند که کار کار خطرناکی است. گروه دوم که البته اقلیت هستند تحت تاثیر القائات شیطانی هستند. شیطان می‌خواهد عدالت اجرا نشود و مردم را از اجرای امری که زمینه‌ساز تحقق عدالت است، می‌ترسانند.”

اما قبلا از سوی برخی دولتیها مانند مرتضی تمدن، استاندار تهران ادرس “این شیطان” داده شده بود: “فتنه گرانی که سال گذشته ناموفق بودند ویا کسانی که به هر دلیل از این دولت خوششان نمی آید علیه این قانون سنگ اندازی میکنند.”

حالا هم حداد عادل رسیده که به عنوان هواخواه دولت در مجلس در همین چارچوب بگوید: “کسانی هستند که با ظاهر غیرجنگی به اقداماتی جنگی نظیر اخلال در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دست می‌زنند.”

بنا به نوشته فارس وی در خصوص آنچه “فتنه اقتصادی” نامیده، گفته است: “همان‌طور که جنگ‌های نظامی ستون پنجم دارند، جنگ اقتصادی هم ستون پنجم دارد و عده‌ای هستند که با ظاهر غیرجنگی اقدامات جنگی از جمله اخلال در روند اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها می‌کنند.”

البته حدادعادل مصداقی در مورد دار ودسته ای که اخلال میکنند سخنی نگفته اما شاید ستون  پنجم بودن درفتنه اقتصادی همان چیزی باشد که احمد خاتمی در نمازجمعه بیان کرد. به گزارش فارس،  سید احمد خاتمی روز جمعه 14 آبان با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم گفت: “در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها شاهدیم که حدود 170 سایت خارجی علیه این طرح برنامه تولید می‌کنند.”

به گزارش دویچه وله احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم  دوشنبه همین هفته گفت که “نیروی انتظامی در قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها هیچ اخلالی را بر نمی‌تابد و با افرادی که می‌خواهند منافع مردم را در خطر قرار دهند برخورد خواهد کرد.”

 

نقد قانون وشجاعت از جنس الف

این نوع رویکرد البته مورد انتقاد قرار گرفت از آن جمله در سایت الف. تحلیل گر این سایت اصولگرا در این خصوص نوشت: “دولت نباید به بهانه اجرای این قانون با تعابیری همچون جراحی بزرگ و انقلاب بی سابقه و معجزه و غیره عرصه را برای نقد مصلحانه و دلسوزانه تنگ کند.طی چند هفته گذاشته به کرات بحث فتنه اقتصادی و گروههای سازماندهی شده و ستاد های تخریبی و سایت های معارض، مطرح شده است.تردیدی نیست که برخی جریانات، ماموریت دارند مانع از اجرای این قانون شوند.اما زیاده روی و افراط  و بزرگمائی ها باعث می شود هیچ کارشناسی جرئت بیان نظرات اصلاحی نداشته باشند.اینکه دولت از یک سو این قانون را مائده الهی بنامد و روش های اجرایئ خود را بی نظیر و بلا اشکال معرفی کند و از سویی هر روز سایت ها و جریانات ضدانقلاب را پیش چشم مردم شمارش کند،  طبیعی است که کسی جرئت اظهار نظر پیدا نمی کند.چه آنکه در یک سال گذشته فضای کشور نیز به اندازه کافی سیاسی و امنیتی شده است که این نیز خود مزید بر علت است.بیم ان می رود که این قبیل اظهار نظر ها و بزرگنمائی های توهم آلود، اجرای این قانون را چنان امنیتی کند که کسی جرئت نقد دلسوزانه و بیان نظر کارشناسی نداشته باشد”.

این گفته ها واظهارات در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این رویکرد دولت است که اتفاقا هدفمند سازی را با مشکل رو به رو میکند، چرا که حداقل همکاری با بخش خصوصی را دراین زمینه برگزیده و به جای همکاری به تهدید صنوف و تجار میپردازد. در همین راستا، هفته گذشته وزارت بازرگانی به ۱۰۶ واحد تولیدی که از نظر دولت اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کرده بودند، اخطار داد. از آنها خواسته شده، ظرف ۴۸ ساعت قیمت‌ها را به نرخ گذشته بازگردانند.

 

برخورد بااصناف در دستور کار

در این ارتباط وزیر بازرگانی شخصاَ به میدان آمد و از احتمال تعزیزات حکومتی علیه “اصناف متخلف” خبر داد. او گفت: “سازمان تعزیرات حکومتی در پی این است که برخورد با اصناف متخلف در شرایط هدفمند کردن یارانه ها تشدید شود.”

 گفته می‌شود پس از جنگ ایران و عراق این اولین بار است که دولت مجدداَ سایه تهدید تعزیز حکومتی را این گونه بر سر اصناف می‌گسترد.این تهدید باعث شده اخبار و شایعاتی در باره‌ی برخوردهای شدید با برخی از اصناف برای تبعیت از قیمت‌هایی که دولت اعلام می‌کند انتشار یابد. از این رو، به گزارش ایسنا شمس‌الدین حسینی مجبور شد که به این اخبار واکنش نشان دهد و آنها “غیرصحیح ومغرضانه” بخواند. حسینی  گفت: “قرار نیست اتفاق خاصی در زمینه‌برخورد با بخش‌های تجاری کشور بیفتد. ما البته مراقبت و نظارت بر بازار داریم اما برخی خبرسازی‌ها در مورد برخوردهای شدید و غلیظ صحیح نیست.”

دیروز اما رییس قوه قضاییه ایران با لحنی دوستانه تر از اصناف خواست که با دولت همیاری داشته باشند.به گزارش ایلنا وی گفت: “اصناف می‌توانند در تسهیل اجرای این قانون کمک کنند اگرچه می‌دانیم ممکن است صنوف محترم مورد شوک قضیه قرار بگیرند، اما باید توجه داشته باشند که افراد ناسالم از این کار سوءاستفاده نکنند.”

مظلوم نمائی و چنگ و دندان نشان دادن دولت در حالی است که هیچ یک از اقتصاددانان و چهره های سیاسی منتقد دولت علیه قانون هدفمند کردن یارانه ها چیزی ننوشته و نگفته اند ؛در برابر اقتصاددانان هوادار دولت در تحلیل های خود دولت را از تهدید و ارعاب و کنترل قیمت ها برحذر داشته اند. چنان که  جمشید پژویان رییس شورای رقابت و مشاور اقتصادی احمدی نژاد در خبرآن لاین  نوشت: “به نظر می رسد دولت پیش از اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه ها، به روشی معکوس عمل می کند؛ در شرایطی که باید آزادسازی قیمت ها صورت گیرد، عملاً شاهد کنترل قیمت ها، ممنوعیت در افزایش قیمت ها، دست بردن در بازار و جلوگیری از ذخیره سازی کالاها هستیم. اقداماتی است که این ابهام را در ذهن ایجاد می کند که آیا هدفمندسازی یارانه ها در جهت کاهش دخالت دولت در اقتصاد است و یا ایجاد تلاشی است برای ساماندهی یک اقتصاد کاملاً دولتی؟”

در همین زمان دو روزنامه اقتصادی صبح تهران جهان صنعت و دنیای اقتصاد هم در مقالاتی ضمن تائید دولت و اهمیت قانون، از دولتمردان خواستند از تهدید و ارعاب دست بردارند و به مردم اعتماد کنند.