پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب ایران

داستان کوتاه در ایران: جلد اول و دوم

نویسنده: حسین پاینده

1110ص، تهران: انتشارات نیلوفر، 1389، چاپ اول

این مجموعه، با هدف به دست دادن شناختی از جریان ها، سبک ها، مضامین و تکنیک های داستان کوتاه ایران در پرتو نظریه و نقد ادبی نوشته شده است. ساختار کتاب از این قرار است: ابتدا مفاهیم و نظریه های نقادانه نوع خاصی از داستان کوتاه (در جلد اول داستان رئالیستی و داستان ناتورالیستی و در جلد دوم داستان مدرنیستی)، با استناد به نوشته های نظریه پردازان این ژانر معرفی     می شود. در بخش بعدی با عنوان «نقد چند داستان کوتاه نمونه»، نقدهای مشروحی از داستان های شاخصی که با همان سبک نوشته شده اند ارائه        می گردد. بخش پایانی هر مجلد (با عنوان «بررسی نمونه های بیشتر»)، به قرائت هایی نقادانه از داستان های بیشتری اختصاص دارد که تحولات مهم در زمینه مضامین و تکنیک های داستان کوتاه در ایران را به نمایش می گذارند. در جلد نخست این مجموعه، نویسنده علاوه بر تحلیل های موردی و اشاره به  داستان های متعدد، مجموعا پانزده داستان کوتاه به قلم نویسندگان رئالیست و ناتورالیست ایرانی و یک داستان از ادبیات کهن فارسی را به طور مشروح نقد کرده است. جلد دوم نیز، شامل نقد و تحلیل پانزده داستان کوتاه مدرن ایرانی است.

 

 

در میان شرق و غرب، زمانه و کارنامه سیاسی و اجتماعی

 نویسنده: جمشید میرزا فرمان فرماییان

تدوین و ترجمه: بهمن فرمان، نادر فرمان فرماییان

ویرایش: مصطفی زمانی نیا

336ص، تهران: انتشارات کتاب سیامک، 1389، چاپ اول

این کتاب که اصل آن به زبان فرانسه نوشته شده، بخشی از خاطرات سیاسی و اجتماعی «جمشید میرزا فرمان فرماییان» است. او سال ها در «سازمان بین المللی کار» که سازمانی بدون وابستگی به همه دولت های جهان است، در مقام یک کارمند عالی رتبه، در دفتر ژنو خدمت کرد و از نخستین کسانی بود که برای وضع قوانین مترقیانه کار، و نیز برای ترویج و به رسمیت شناساندن حقوق حرفه ای کارگران و کارمندان، در ایران و سایر کشورهای در حال رشد، از دوران نهضت ملی شدن نفت تا آستانه انقلاب اسلامی، گام های ارزنده ای برداشت. «جمشید میرزا فرمان فرماییان» در این کتاب، علاوه بر مباحث تخصصی، با بیانی شیوا، که ریشه در احاطه او به ادبیات غرب دارد، و با نگاهی انتقادی، فراز و فرودهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران و جهان را، از سال های پیش از جنگ جهانی دوم، تا پایان قرن بیستم میلادی، روایت کرده است.

 

دماغ شاه

نویسنده: محمد علی افراشته

به کوشش: بهزاد موسایی

107ص، رشت: فرهنگ ایلیا، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از داستان های کوتاه «محمد علی افراشته»، شاعر، طنز نویس روزنامه نگار و مبارز سیاسی طی سال های پرتنش دهه 1320 و 1330 است. «افراشته» که بنیانگذار و مدیر مسئول نشریه «چلنگر» بود، پس از کودتای 28 مرداد 1332، به بلغارستان پناهنده شد و فعالیت ادبی خود را در آنجا ادامه داد. مجموعه حاضر که در دوران پختگی «افراشته» در داستان نویسی و پس از سال ها تجربه نوشته شده، از شعارگرایی دوران جوانی او به دور است. «افراشته» در این داستان های کوتاه، به زلالی و شفافیت سوژه ها و پردازش شخصیت هایش رسیده است. او شعار نمی دهد، نشان می دهد. این کتاب برای نخستین بار در سال 1959 میلادی به کوشش «دیمتر بلاگوتف»، طنزنویس بلغاری، در صوفیه منتشر شد.

 

کافکا به روایت بنیامین

گردآورنده: هرمان شوپن هویزر

مترجم: کوروش بیت سرکیس

239ص، تهران: نشر ماهی، 1389، چاپ اول

این کتاب، حاصل بررسی های گوناگونی از آثار «کافکا» است که «بنیامین» در طول یک دهه از عمر خود به آن ها پرداخته است. مجموعه ای است متشکل از متن های کامل، نظرات عنوان شده در نامه ها و بخش قابل توجهی، مشتمل بر صدها یادداشت که این مطالعات را شکل داده اند. در این مجموعه، نخست، متن های کامل، بنا به اهمیت و مناسبت آن ها تنظیم شده اند: ابتدا مقاله برجسته سال 1934 و متن سخنرانی سال 1931، سپس مطالبی که به واسطه آثار «برود» به «کافکا» پرداخته اند؛ مجادله کوتاه سال 1929 و نقد سال 1938. به دنبال آن، مجموعه نظراتی آمده است که «بنیامین» در مکاتبات خود در مورد «کافکا» اظهار کرده است و در زمان تهیه این مطالب به طور کامل در دسترس بوده اند. فصل پایانی کتاب، متشکل از طرح ها و یادداشت های کوتاه «بنیامین» در مورد «کافکا» است. در این جا با مطالب گوناگون و متنوعی سر و کار داریم که خود سند بسیار قابل توجهی است بر این که «بنیامین» سالیان دراز با آثار «کافکا» سرو کار داشته است.

 

 

«جنگ» امریکا با «تروریسم»: در تحلیل نظم نوین جهانی

نویسنده: میشل شوسودوفسکی

ترجمه: جمشید نوایی

496ص، تهران: انتشارات نگاه، 1389، چاپ اول

این کناب به تجزیه و تحلیل سیاست های امریکا بعد از حوادث یازده سپتامبر و اثرات آن بر زندگی مردم مناطق مختلف جهان می پردازد. کتاب تنها تحلیل آثار ثانوی خانمان سوز یازده سپتامبر نیست، بلکه انتقادی است رادیکال و از دیدگاه چپ، بر سیاست و اندیشه «نظم نوین جهانی» و عواقب آن. عناوین بعضی از مباحث اصلی کتاب عبارتند از: «پشت پرده یازده سپتامبر»، «اسامه بن لادن در یازده سپتامبر کجا بود؟»، «اسامه بن لادن کیست؟»، «جنگ و دستور کار پنهانی»، «ماشین جنگی امریکا»، «امپراتوری امریکا»، «دشمن تراشی خارجی»، «رویه جنگ پیشگیرانه امریکا»، «هشدار های ترور پس از یازده سپتامبر»، «بمب گذاری های لندن» و…

 

 

 

سیاووشان: فصلنامه تحلیلی، پژوهشی، اجنماعی، فرهنگی وهنری

شماره 11، بهار و تابستان 1389

در آخرین شماره فصلنامه «سیاووشان»، مطالب گوناگونی در زمینه ادبیات، روان شناسی و روانکاوی، تاریخ، داستان، و هنر به چشم می خورد. بخشی از این شماره نیز، به بررسی آثار و اندیشه های «مراد فرهادپور»، پژوهشگر، نویسنده و مترجم برجسته معاصر اختصاص دارد. در این شماره می خوانیم:

×یادمان دکتر پرویز ورجاوند/علی حاج قاسمعلی

×مقاومت فرهنگی هم هدف و هم راهبرد/حبیب الله پیمان

×مصاحبه اختصاصی با بانوی شعر پارسی سیمین بهبهانی

×ادوارد سعید و استعمار/بهرام مقدادی

×گلشیری و سادیسم ادبی/امیر احمدی آریان

×روانکاوی تروریسم/سید حسین مجتهدی

×مروری بر کتاب «یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی»/فرشاد قربانپور

×گفتگو با نادر تکمیل همایون، پژوهشگر و کارگردان سینما/رکسانا حمیدی

× ای اختتام نیکو: به مناسبت سالگرد درگذشت عباس نعلبندیان و نقدی بر تئاتر تجربی ایران/حامد احمدی

×گفتگوی منتشرنشده سهراب اخوان با معصومه سیحون

× چرا مراد فرهادپور!/علی عظیمی نژادان

×مراد فرهادپور از خودش می گوید