تیم داعش؛ با جلیقه‌ نظامی و بمب ساعتی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» از دو سال پیش برای جذب نیرو آماده می‌شدند

فرمانده سپاه استان کرمانشاه با اعلام بازداشت چند “تیم تروریستی” طی دو سال گذشته در این استان گفته است که این افراد در برخی موارد در صدد بوده‌اند افرادی را در ایران جذب و به خارج از کشور اعزام کنند. همزمان فرمانده کل سپاه پاسداران، در پی هشدار وزیر اطلاعات در مورد “فشار عملیات‌های نظامی روسیه در سوریه” بر ایران،  تاکید کرده که “امنیت سوریه اثر مستقیمی در داخل کشور دارد.”

این چندمین بار در چند روز گذشته است که سپاه از بازداشت افرادی منتسب به “گروه‌های تروریستی” خبر می‌دهد. هفته گذشته  نیز این نهاد از دستگیری بیش ۴۰ نفر “عضو گروه‌های تروریستی” در پنج استان کشور خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، روز سه‌شنبه، ۲۶ آبانماه، بهمن ریحانی، ‌فرمانده سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه اعلام کرد که “تیم‌های بسیاری از گروه تروریستی داعش که از دو سال پیش تاکنون در این استان مشغول فعالیت بودند توسط سپاه و وزارت اطلاعات دستگیر شدند.”

این فرمانده سپاه گفته بود دستگیر شدگان “به صورت خاص تیم‌هایی هستند که برای جذب نیروهای داعشی و اعزام آنها به خارج از کشور در استان فعال بوده‌اند.”

او همچنین گزارش کرده چندی پیش اعضای تیمی از داعش دستگیر شده‌اند که “از نظر نظامی آماده بودند و تجهیزات نظامی، جلیقه‌های نظامی و بمب ساعتی داشتند”.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) تاکنون عملیات محسوس و آشکاری در داخل خاک ایران انجام نداده است، اما بعد از کشتار اخیر پاریس برخی از گروه‌های منتسب به آنها در ویدیویی ایران و روسیه را به حملات مشابه فرانسه تهدید کرده‌اند.

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق نیز دو روز بعد از حادثه مرگبار فرانسه، گفته بود دستگاه امنیتی این کشور، اطلاعاتی به دست آورده‌ که نشان می‌دهد بعضی کشورها از جمله ایران، آمریکا و فرانسه از اهداف حملات شبه‌نظامیان هستند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در واکنش به این اخبار با اعلام “کشف بیش از ۱۰ مجموعه تروریستی در ایام محرم” گفت: “جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی و با اشراف اطلاعاتی جلوی هر گونه حرکت آنها را گرفته است”.

امیر پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در همین راستا گفته بود: “داعش تهدید کرده که گزینه‌های پس از فرانسه، روسیه و ایران هستند و در این رابطه وزیر امور خارجه عراق هم هشدار لازم را داد اما ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که ترسی از این تهدیدات ندارد.”

به گفته این فرمانده ارتش: “قبل از رسیدن دشمن به مرز، اقداماتش خنثی خواهد شد و داعش مطمئن باشد که اگر کوچکترین غلطی کند با پاسخ تند و کوبنده ایران همراه خواهد شد.”

نهادهای نظامی جمهوری اسلامی به گروه موسوم به دولت اسلامی را هشدار داده‌اند که در صورت نزدیک شدن به ۴۰ کیلومتری مرز ایران با آنها برخورد خواهد شد.

 کرمانشاه در نوار مرزی غرب ایران واقع شده است.

 در تابستان ۲۰۱۴ گروه داعش با تصرف شهر جلولا در استان دیاله عراق به کمتر از ۵۰ کیلومتری مرز خسروی ایران در استان کرمانشاه رسید اما مدتی بعد این شهر توسط نیروهای ارتش عراق و نیروهای کرد بازپس‌گرفته شد.

هفته گذشته محمود علوی، وزیر اطلاعات اعلام کرده بود که “فشار عملیات‌های نظامی روسیه در سوریه” باعث شده “دشمنان” تلاش مضاعفی  برای به چالش کشیدن امنیت ایران به کار گیرند.

در همین راستا، روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان‌ماه،‌ در حاشیه مراسم چهلمین روز کشته شدن حسین همدانی، سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در  پاسخ به اینکه کشته شدن همدانی چه نقشی در امنیت داخلی ایران ایفا می‌کند گفت: “بدون تردید یک اثر مستقیمی که می‌گذارد این است که در کشوری مثل سوریه با این بافت جمعیتی، مذهبی و قومی وقتی کارشان پیش نمی‌رود و اهداف‌شان محقق نمی‌شود، اثر مستقیم روی امنیت ما نیز خواهد گذاشت و همه احساس می‌کنند این مسئله همبستگی تنگاتنگی با ما دارد.”