گروه فشار آزاد، روسای دانشگاه متهم

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» آخرین وضعیت پرونده حمله به علی مطهری در شیراز

پیگیری قضایی حمله به علی مطهری در شیراز، مسوولان دانشگاه شیراز را در جایگاه متهم نشانده است. درحالی که این نماینده مجلس از مسوولان دانشگاه اساسا شکایتی نکرده بود. این آخرین جزییاتی است که از سوی وکیل علی مطهری اعلام شده و همچنین عنوان شده که بازداشت شدگان قبلی این پرونده اکنون “با قرار‌های کفالت و وثیقه” آزاد شده‌اند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز هجدهم اسفند ماه برای یک سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود اما پس از خروج از فرودگاه، با گروهی مواجه شد که از تجهیزاتی مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل استفاده کرده و با سنگ و آجر به ماشین حامل مطهری حمله می‌کردند. مطهری یک روز پس از این حادثه،‌ در بیانیه‌ای به شرح جزییات پرداخت و نوشت که “شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آنها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود. اگر یکی از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند.”

او همچنین روایت کرد که راننده حامل او وارد یکی از کلانتری‌های شیراز شده اما نیروی انتظامی تنها واکنشی که نشان داده ممانعت از ورود حمله‌کنندگان به کلانتری بوده است.

این خبر بازتاب زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد و مورد توجه مقامات دولتی هم قرار گرفت. مطهری در بیانیه خود حسن روحانی را هم مورد خطاب قرار داده بود: “به رئیس جمهور محترم عرض می‌کنم فکری به حال استان فارس بکنند و البته نتیجه بده و بستان در معرفی وزیر کشور به مجلس بهتر از این نمی‌شود و این حوادث نتیجه آن تصمیم غلط است.”

روز شانزدهم فرودرین ماه، مصطفی ترک همدانی، وکیل مطهری درباره آخرین وضعیت پیگیری قضایی حمله به نماینده مجلس به ایلنا گفت: “دیروز به دادسرای شیراز مراجعه کردم و متوجه شدم که افرادی که در ارتباط با این پرونده بازداشت بودند،‌ پس از تفهیم اتهام از سوی دادگاه انقلاب با قرار‌های کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند.با این وجود، برای بنده و موکلم اینکه مسئولان دانشگاه شیراز نیز متهم شناخته شده‌اند جای سوال است. ما راضی به این کار نبودیم و بنده تاکنون به عنوان وکیل علی مطهری شکایتی از مسئولان دانشگاه شیراز نداشته‌ام.”

به اعتقاد این وکیل دادگستری، دانشگاه شیراز مطابق مقررات کار کرده است و قصوری نداشته که بخواهد به عنوان متهم شناخته شود.

او همچنین عنوان کرد که پرونده در مرحله “تحقیقات مقدماتی” اما هویت متهمان شناسایی شده که به دلیل “محرمانه بودن” نمی‌توان گفت این افراد به چه نهاد یا گروهی وابسته هستند.

مصطفی ترک همدانی در نخستین باری که برای ثبت شکایت به شیراز سفر کرده بود، از سوی گروهی ناشناس اخطار گرفت. این افراد با تخریب ماشین شخصی وکیل مطهری، با اسپری روی آن نوشته بودند: “اخطار اول”(عکس). در پی این حمله، وکیل علی مطهری به درخواست استاندار فارس، محل سکونت خود را ترک و برای پیگری پرونده در استانداری ساکن شد.

 

دفاع امام جمعه؛ دستور صریح رییس‌جمهوری

پس از رسانه‌ای شدن حمله به نماینده مجلس، خبرهای تایید نشده‌ای از احضار استاندار فارس به وزارت کشور به گوش می‌رسید و نارضایتی دولت از بروز این اتفاق. حسین‌علی امیری، سخنگوی وزارت کشور نیز با اعلام خبر تشکیل کمیته‌ای در این وزارتخانه برای بررسی ابعاد حادثه گفته بود: “وزارت کشور عزم جدی برای برخورد با متخلفان دارد و قطعا اگر در رابطه با حادثه شیراز قصور مدیریتی وجود داشته باشد، این وزارتخانه با خاطیان برخورد می‌کند.”

از سوی دیگر محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی شخص استاندار فارس را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد که اگر نتواند با خاطیان اتفاقات شیراز و حمله به علی مطهری برخورد کند، باید از سمت خود استعفا دهد.

محکومیت حمله به نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، منحصر به دولت نبود و ۱۰۰ نماینده مجلس هم در نامه‌ای خواستار پیگیری و برخورد با عوامل “سوءقصد به علی مطهری” شدند.

اما نامه تند و صریح حسن روحانی، واکنشی قاطع از سوی رییس قوه مجریه بود. در هفته آخر اسفند ماه، رسانه‌ها متن نامه‌‌ای از رییس‌جمهوری را منتشر کردند که در آن به وزرای کشور و اطلاعات دستور داده بود تا عوامل حمله به علی مطهری را شناسایی کنند. در این نامه که با امضای محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، منتشر شد از روحانی نقل شده بود: “دستور دهید هر دو وزارت‌خانه فورا عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن شادکن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده شناسایی و جهت اجرای عدالت به قوه قضاییه سپرده شوند. ضمنا مسوولین امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته‌اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند. هر چه سریع‌تر گزارش امر به این‌جانب و هیات وزیران ارائه گردد.”(تصویر نامه)

حسین فریدون هم به نمایندگی از سوی رییس جمهوری به دیدار علی مطهری رفت.

در این بین اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز جزو معدود چهره‌هایی بود که از حمله به نماینده مجلس به طور تلویحی دفاع کرد. او در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد: “اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که طوفان درو می‌کنید؟” مطهری در پاسخ به این سخنان نامه‌ای نوشت و درخواست کرد امام جمعه شیراز هم در دسته متهمان این حمله قرار بگیرد: “امیدوارم متهم دیگر نیز که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود مانند شما اقرار و اعتراف کند گرچه برای همگان شناخته شده است.”

این نماینده مجلس نوشته بود: “شما و دوستانتان در شیراز سنگ را بسته و سگ را رها کرده‌اید. اگر مایل به زورآزمایی اجتماعی هستید مخالفان این داعشی‌های وطنی را نیز آزاد بگذارید تا ببینید چه بر سر این اراذل می‌آورند.”

اما در جریان تحقیقات و پیگیری این پرونده، عنوان شد که نه تنها پای مقامات محلی در میان نیست بلکه شخص مطهری و مسوولان دانشگاه شیراز مقصر بوده‌اند، چرا که برخلاف توصیه شورای تامین اصرار به برگزاری جلسه سخنرانی داشته‌اند. مطهری در آخرین روزهای اسفند ماه خطاب به حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رییس هیات تحقیق تشکیل شده نامه نوشت و عنوان کرد: “گفته‌اند شورای تأمین مصوبه‌ای مبنی بر مخالفت با برنامه مذکور داشته و اینجانب با علم به این موضوع اقدام به این سفر کرده‌ام. اولا همان طور که می‌دانید مصوبه صریحی از طرف شورای تأمین وجود نداشته بلکه نامه شورای تأمین به دانشگاه شیراز صرفا شامل توصیه و ترجیح عدم برگزاری مراسم بوده و در واقع تصمیم را به عهده دانشگاه گذاشته است و وقتی دانشگاه از مقصود آنها استعلام کرده پاسخی دریافت نکرده است. علاوه بر این، همین توصیه از ناحیه شورای تأمین نیز به اطلاع اینجانب نرسیده بود.”

با این حال بر طبق گفته‌های وکیل مطهری، اتهام از افرادی که توسط رییس جمهوری “اراذل” خوانده شده بودند، منحرف شده و مسوولان دانشگاه شیراز را نشانه رفته است.

پاسخ به نامه مطهری، او را به استفاده از ادبیات “فحش، زشت و مستهجن” محکوم کرد و گفت: “وقتی یک نماینده در مجلس در حین صحبت به دلیل اخطار همکاران خود با مشت برخورد می‌کند باید انتظار داشته باشد که در اجتماع نیز عده‌ای با او با مشت برخورد می‌کنند و مصداق این ضرب المثل است: اگر باد بکارید طوفان درو می‌کنید”