به طرفدار غرب رأی ندهید

فاکس نیوز
فاکس نیوز

» مقاله فاکس نیوز درباره مواضع انتخاباتی رهبر ایران

هرچند آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران از مردم خواست در انتخابات 22 خرداد به نامزدهای طرفدار غرب رأی ندهند، اما کاملاً مشخص نکرد که آیا از محمود احمدی نژاد حمایت می کند یا خیر.

انتخابات حیاتی ریاست جمهوری ایران در حالی چهره های چالشگر اصلاح طلب را در مقابل احمدی نژاد قرار داده است که آمریکا تحت زمامداری دولت اوباما، خواستار گفتگو با دشمن دیرین خود پس از سال ها رویگردانی از آن کشور شده است.

اصلاح طلبان در پی کاسته شدن از محدودیت های اجتماعی و سیاسی و برقراری روابط بهتر با غرب هستند. آنها فرصت را برای کنار زدن احمدی نژاد، فردی که به دلیل نابسامانی های اقتصادی کشور رفته رفته نامحبوب شده است، مغتنم یافته اند. ضمناً تحلیلگران معتقدند احمدی نژاد با اظهاراتی نظیر ابراز تردید درمورد هولوکاست و «کاغذ پاره» خواندن قطعنامه های سازمان ملل، دنیا را خشمگین کرده است. 

یک چهره محافظه کار که فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب است و دو نامزد اصلاح طلب دیگر با حمله به نحوه مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی احمدی نژاد که ایران را در انزوای عمیق بین المللی فرو برده، او را به چالش کشیده اند.

خامنه ای در سخنانی در شهر بیجار در غرب تهران، که از تلویزیون پخش می شد، به مردم گفت: «اجازه ندهید کسانی که دستانشان را بالا می برند، به دشمنان تسلیم می شوند و آبروی ملت را می ریزند، به این مقام برسند.»

وی گفت: «به کسانی که حرص و طمع دشمنان ملت ایران را بر می انگیزند و برای ایجاد تفرقه در کشور مورد سوء استفاده آنها واقع می شوند و مردم را از دین، اصول و ارزش های انقلابی شان جدا می کنند، رأی ندهید.»

هرچند مشخص نبود آیا خامنه ای یک نامزد خاص را هدف گرفته است یا خیر، اما وی در گذشته اصلاح طلبان را محکوم کرده و گفته است آنها از زبان غرب سخن می گویند. خامنه ای در سال 2000، روزنامه های اصلاح طلب را «اردوگاه های دشمن» خواند. تنها ظرف چند روز پس از این سخنان بود که ده ها روزنامه اصلاح طلب توقیف شدند.

تندروها نیز دولت محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب سابق در فاصله سال های 1997 تا 2005 را مورد انتقاد قرار داده اند و وی را متهم به تسلیم شدن در برابر غرب در مورد فعالیت های هسته ای کشور و تعلیق غنی سازی اورانیوم کرده اند. آنها احمدی نژاد را به دلیل مقابله با غرب و ازسرگیری غنی سازی اورانیوم- فرآیندی که می تواند هم در تولید انرژی هسته ای و هم تسلیحات هسته ای به کار رود- مورد تحسین قرار داده اند.

اوباما درصدد کشاندن ایران به پای مذاکره مستقیم و ازسرگیری مذاکرات بین المللی بر سر برنامه هسته ای آن کشور است؛ برنامه ای که علیرغم چندین سال تحریم و انزوا هنوز متوقف نشده است. آمریکا و متحدان غربی اش از آن نگرانند که فعالیت های هسته ای ایران تحت پوشش برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای، در خدمت تولید تسلیحات هسته ای باشد؛ اتهامی که تهران آن را رد می کند.

خامنه ای صاحب قدرت نهائی در کشور است و در رأس هرم مذهبی حکومت بالای سر کسی ایستاده که از طریق انتخابات تعیین می شود.

وی درحالیکه به دفعات از احمدی نژاد حمایت کرده است، چندین بار نیز وی را علناً هدف انتقاد قرار داده است. خامنه ای در ماه اوت گذشته از احمدی نژاد به دلیل «ایستادگی در برابر غرب» و مسأله هسته ای تحسین کرد و از وی خواست دولتش را طوری اداره کند که گوئی چهار سال دیگر نیز در پیش است.

با این حال، خامنه ای در اوائل ماه جاری به طور علنی وی را به دلیل برکناری یک مقام عالیرتبه کشوری سرزنش کرد، اقدامی که در نمایش نارضایتی از احمدی نژاد کم نظیر بود.

خامنه ای در هفته گذشته اعلام کرد مردم باید به نامزدی رأی بدهند که «درد مردم را می فهمد… با مردم صمیمی باشد، شیوه زندگی ساده و متوسطی داشته باشد و از فساد و اشرافی گری به دور باشد.»

طرفداران احمدی نژاد این سخنان را به منزله پشتیبانی خامنه ای از وی تلقی کردند، چهرۀ پوپولیستی که در یک خانواده فقیر رشد کرده و خود را به عنوان انسان مردمی و کسی که سادگی را برای زندگی و لباس پوشیدن می پسندد، معرفی کرده است.

حمیدرضا ترقی رئیس یکی از احزاب تندروی ایران به نام جامعه ائتلاف اسلامی که در این انتخابات از احمدی نژاد حمایت می کند، اعلام کرد اظهارات اخیر رهبر ایران، دو نامزد اصلاح طلب را نشانه گرفته بودند.

ترقی گفت: “این اصلاح طلبان بودند که در گذشته قافیه را در برابر فشار غرب باختند و تحت ریاست جمهوری خاتمی در برابر آنها تسلیم شدند. ضمناً اصلاح طلبان بودند که مورد پشتیبانی غرب قرار داشتند.”

مهدی کروبی، یکی از نامزدهای اصلاح طلب  و رئیس مجلس سابق ایران، عهد کرده سیاست های احمدی نژاد را تغییر دهد و دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را، به شرط آنکه به منافع ملی کشور کمک کند، قابل انجام دانسته است.

میر حسین موسوی، نامزد اصلاح طلب و چالشگر دیگر نیز خود را قادر به تضمین ارزش های اسلامی و آزادی های لازم برای بهبود اقتصاد و سیاست های کشور معرفی کرده است.

 

منبع: فاکس نیوز- 18 مه

www.foxnews.com/story/0,2933,520537,00.html