جنتی: سایت‌های بدون مجوز فیلتر شوند

نویسنده
حسین محمدی

» تاکید مجدد وزیر ارشاد

اختلاف میان قوه‌قضاییه و وزارت ارشاد دولت روحانی،‌درباره فیلترینگ سایت‌های خبری هم‌چنان پابرجاست. با وجود مخالفت‌های قوه‌قضاییه، علی جنتی، روز گذشته گفت که سایت‌های خبری بدون مجوز “باید” فیلتر شوند.

وزیر ارشاد با اشاره به قانون مصوب مجلس، گفت که “همه مطبوعات و نشریات مکتوب و رسانه های خبری دیجیتال مشمول قانون مطبوعات هستند” و با توجه به این مساله “هر نشریه مکتوب و دیجیتالی باید از هیات نظارت مجوز داشته باشد”.

به گفته علی جنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آبان ماه سال گذشته (دی و بهمن سال گذشته و خرداد سال جاری) به سایت‌های خبری فاقد مجوز برای گرفتن مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات ضرب الاجل داده است.

وی اضافه کرده وزارت ارشاد فهرست ۲۵۰ سایت دارای مجوز را به وزارت ارتباطات و فناوری فرستاده و خواستار فیلترینگ بقیه‌ی سایت‌های خبری شده است.

اقدام وزارت ارشاد برای فیلترینگ سایت‌های خبری، حدود ده روز پیش آغاز شد. وزارت ارشاد دولت روحانی به فاصله چند روز پس از سخنان رییس‌جمهوری درباره بی‌اثر بودن فیلترینگ، این اقدام را آغاز کرد.

حسن روحانی در واکنش به افزایش فیلترینگ در ایران، چنین گفته بود: “ما تنها دو چیز یاد گرفته‌ایم؛ دیوار و فیلتر. خب معلوم است وقتی شما فیلتر را می‌آورید آنها هم می‌روند فیلترشکن درست می‌کنند. اگر قرار بود این مساله حل شود تا الان درست شده بود”.

هم زمان با این سخنان روحانی، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سایت‌های خبری فاقد مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات، هشدار داد که “مسدود می‌شوند و مدیرانشان نیز به مراجع صالحه قضایی معرفی خواهند شد”.

این اقدام اما با واکنش‌های مختلفی مواجه شده بود. از آن جمله غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضاییه، با اشاره به مرجع تشخیص فیلترینگ در ایران، گفته بود: “وزارت ارشاد اختیاراتی دارد و به زودی به این نتیجه می‌رسد که در چارچوب اختیاراتی که ندارد وارد عمل نشود”.

محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز با اشاره به “غیرقانونی” بودن اقدام وزارت ارشاد، گفته بود: “وزارت ارشاد حق بستن هیچ سایتی را ندارد مگر با حکم قضایی و از سوی قوه قضاییه صادر شده باشد”.

با این حال علی مطهری، نماینده عضو هیات نظارت بر مطبوعات درباره این مساله گفت: “بنده به عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات در جریان این موضوع قرار دارم، از چند ماه پیش هیات نظارت بر مطبوعات تصمیم گرفت سایت‌های خبری را تحت یک نظامی در بیاورد و ساماندهی کند. در هیات نظارت بر مطبوعات از چند ماه قبل تصمیم گرفته شد که خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری مانند نشریات، دارای مجوز باشند. لذا به آنان فرصت داد شده در معاونت مطبوعات وزارت ارشاد ثبت‌نام کنند تا شناسنامه مشخصی داشته باشند و با آنان نیز مطابق قانون مطبوعات رفتار شود. البته هر زمانی که سایت‌ها ثبت‌نام و مجوز دریافت کنند، طبیعی است که رفع فیلتر خواهند شد و به نظرم مساله مهمی نیست”.

رسانه‌های اصول‌گرا اما ـ- که برخی سایت‌های فیلتر شده به این جریان سیاسی نزدیک بوده‌اند ـ- نسبت به فیلترینگ سایت‌ها انتقاد کردند.

مهر، خبرگزاری نزدیک به سازمان تبلیغات اسلامی، در این‌باره نوشت: “فعالان سایت‌های خبری تحلیلی اصول‌گرا این سوال را از معاونت مطبوعاتی ارشاد دارند که اگر قرار است با سایت‌های بدون مجوز برخورد قانونی شود چرا این اقدام از سایت‌های منتقد دولت آغاز می‌شود؟ به نظر می‌رسد معاونت مطبوعاتی ارشاد باید پاسخ خوبی برای این سووالات داشته باشد”.

هم‌زمان فارس نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داد: “انتظامی برای تدوین نهایی این دستور‌العمل کمیته‌ای را که خود تمامی مهره‌های آن را تعیین کرده و چیده است، تشکیل داده و همین مسئله شائبه‌هایی را در میان اهالی رسانه و مطبوعات کشور به وجود آورده است”.