ارسال پارازیت را متوقف کنید

نویسنده
جلال یعقوبی

» "برای مقابله با تهاجم فرهنگی راه دیگری در نظر بگیرید"

سعید متصدی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد: “سازمان محیط زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت ها درخواست کرد، با توجه به سرطان زا بودن پارازیت ها، تصمیم دیگری برای مقابله با تهاجم فرهنگی اتخاذ شود.” او اضافه کرد: “برای رسیدگی به وضعیت پارازیت ها کمیته مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است و تاکنون جلسات آن در سطح وزیر تشکیل و مصوباتی نیز داشته است. بر اساس این مصوبات قرار شد مبحث مربوط به پارازیت ها و تاثیر آن بر روی انسان با جدیت پیگیری شود زیرا بحث سرطانزا بودن پارازیت ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به علت تاثیر پارازیت ها در انسان وجود دارد.” معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: “ پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف کامل پارازیت ها است اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه های دیگری برای آن پیشنهاد شود. اکنون در کمیته مشترک رسیدگی به پارازیت ها کار با جدیت دنبال می شود و یک سری آزمایش ها در حال انجام است تا با بررسی نتایج آن بتوانیم به راهکاری اساسی و قطعی دست یابیم، رسیدن به این هدف نیازمند هماهنگی بین دستگاه های مختلف و شرایط کشور است.”

همزمان داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی کل کشور درباره میزان دقت پیش بینی های سازمان هواشناسی گفت: “متاسفانه یک سوم تصویر رادار تهران واقع در منطقه پرند ناخوانا است، احتمالا به دلیل وجود پارازیت این تصویر ناخوانا شده است که باید سازمان تنظیم مقررات رادیویی در مورد چرایی این تصویر ناخوانا توضیح دهد.”

سخنان رئیس سازمان هواشناسی از آن جهت اهمیت دارد که چندی پیش طوفانی شدید در تهران موجب آسیب دیدن و حتی مرگ گروهی از شهروندان شد و این سازمان مورد انتقاد قرار گرفت که نتوانسته است میزان شدت طوفان را برآورد کند.

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان “تلاقی توفان و پارازیت” در همین ارتباط نوشت: “هشتم اردیبهشت ۹۳ به صورت ناگهانی توفانی از گرد و خاک و باد تهران را فراگرفت و به طرز غیر منتظره ای جان ۵ نفر را گرفت. موضوعی که آن روزها در صدر خبرها و تحلیل‌های رسانه ای قرار گرفت، غافلگیر شدن بسیاری از دستگاه‌های پیش بینی کننده و امدادی بود.”

این روزنامه اضافه کرده بود:“موضوع پارازیت اگرچه در چندسال گذشته همواره محل بحث بوده و در مواردی ورود دستگاه‌های نظارتی را نیز به دنبال داشت، اما تا کنون به هیچ نتیجه قابل توجهی منجر نشده است.”

همزمان سایت عصر ایران در گزارشی دیگر با عنوان “پارازیت؛ ضد عقل، ضد نظام، ضد سلامت، تمامش کنید!“نوشته بود: “آنچه مردم را در ماجرای ماهواره آزرد و بدبین کرد، نه برنامه های ماهواره ای که اتفاقاً همین پارازیت هایی بود که داخلی ها برای مهار امواج ماهواره ای ارسال کردند. در واقع، آنچه اتفاق افتاد، دقیقاً مصداق بارزی از نقض غرض بود.”

 نویسنده این سایت معتقد بود: “فرض کنید برنامه ای قرار است از فلان شبکه ماهواره ای پخش شود. ممکن است این برنامه سیاسی باشد، یا یک برنامه خنثی باشد یا حتی یک برنامه مفید و آموزنده. در فرض نخست، ممکن است هدف سازندگان برنامه این باشد که بیننده بعد از دیدن برنامه، علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرد.حال ممکن است بعد از دیدن برنامه، آنها به هدف شان برسند یا نرسند. اما وقتی بیننده ایرانی بعد از روشن کردن تلویزیون، به جای برنامه مورد علاقه، با پارازیت مواجه می شود، برنامه هر چه باشد، به دلیل آن که احساس مزاحمت می کند، موضع می گیرد و این یعنی کمک به سازندگان برنامه های ماهواره ای که حتی بدون دیدن برنامه هایشان هم افراد علیه نظام موضع بگیرند! حال آن که اگر برنامه را می دیدند، شاید این اتفاق می افتاد و شاید هم نمی افتاد. پارازیت، نسیه آنها را نقد می کند!”

موضوع ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای پس از بحران سال ۱۳۸۸ به یکی از خبرهای مورد توجه مردم تبدیل شد. در آن زمان به دلیل نگرانی از تاثیر گذاری شبکه های فارسی زبان ماهواره ای بر تحولات ایران، سیاست پارازیت اندازی بر روی ماهواره ها شدت گرفت. در ابتدا با پارازیت های عمودی تلاش می شد تا ارسال برنامه از مبدا ماهواره ها قطع شود. به همین دلیل صدا و سیما تحریم شد و ده ها شبکه برون مرزی آن نیز از روی ماهواره ها حذف شدند. پس از آن حکومت ناچار شد ارسال پارازیت های عمودی را متوقف کند تا اجازه پخش دوباره برنامه های خود را بدست آورد.

با اینهمه ارسال پارازیت های افقی که برای اختلال روی گیرنده ها ارسال می شود متوقف نشد. این پارازیت ها که بصورت سطحی در شهرها منتشر می شود، زیان بار ارزیابی می شدند و در طی پنج سال های گذشته هر چند وقت یکبار اظهاراتی درباره تاثیر یا عدم تاثیرشان بر سلامت شهروندان منتشر می شود.

گفته می شود که منبع ارسال این پارازیت ها نهادهای نظامی جمهوری اسلامی هستند و شرکت مخابرات اساسا توان چنین کار را ندارد. در همان مهرماه ۱۳۸۸ و در حالی که چند ماه از شدت گرفتن ارسال پارازیت ها می گذشت، مدیر وقت روابط عمومی سازمان تنظیم‌مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود: “ایجاد اختلال و پارازیت ماهواره‌ای اصلا به رگولاتوری ربطی ندارد و ما اصلا نمی‌دانیم که این موضوع به وسیله چه کسانی هدایت می‌شود. اگر هم پارازیتی باشد به وسیله مخابرات و ما انجام نمی‌شود و ما هم هیچ اطلاعی از چگونگی این پارازیت‌ها نداریم.”

چندی بعد روح الله حسینیان فاش کرد که شورای عالی امنیت ملی “با هدف برقراری امنیت بیشتر در کشور سپاه را مجری نصب سری جدید دکل های ارسال پارازیت کرد.”

بعدها یکی دیگر از نمایندگان مجلس که موضوع ارسال پارازیت ها را پیگیری می کرد، خبر داد که در جلسات کمیسیون بهداشت در باره این موضوع “مسوولانی از وزارت بهداشت، نیروهای مسلح و مخابرات” حاضر شده و تاکید کرده اند که “ارسال پارازیت‌ها هیچ مشکلی برای سلامتی مردم ایجاد نمی‌کند.” او توضیح نداده بود که این موضوع چه ارتباطی به “نیروهای مسلح” داشته است که نماینده آنان نیز در مجلس حاضر شده بودند. با اینحال مشخص بود که نیروهای مسلح مورد اشاره همان سپاه پاسداران بوده است.

پس از آن بود که معنی اظهارات متعدد در دفاع از ارسال پارازیت ها و همچنین اصرار مسئولان جمهوری اسلامی بر مضر نبودن این پارازیت ها معنی روشن تری پیدا کرد.

حتی یکبار محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و از فرماندهان سپاه پاسداران ارسال پارازیت را از توانایی های ایران دانسته و گفته بود: “ نباید نسبت به ارسال پارازیت دید منفی داشت. به نظرم پارازیت یک نوع توانمندی است که کشور ما دارد. بعضی کشورهای پیشرفته تماشای برنامه های ماهواره را به طور کامل ممنوع کرده اند. استدلالشان هم این است که می خواهند از ریشه جلوی فساد را بگیرند. اما پارازیت توانایی ما در این زمینه است.”

با تشکیل دولت حسن روحانی کمیته ای برای بررسی این موضوع تشکیل شد. اواخر مرداد ماه گذشته محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران اعلام کرد: “از یکسال گذشته تاکنون این موضوع در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و در هشت نوبت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی بطور سرزده از نقاط مختلف تهران تهیه شد. پس از اندازه گیری های لازم در آخرین جلسه که طی دو ماه گذشته در این وزراتخانه با حضور وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و روسای سازمان های انرژی اتمی و محیط زیست تشکیل شد، اقدامات انجام شده مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن پس از جمع بندی به رییس جمهوری تقدیم گردید.” با اینهمه تاکنون اقدام مشخصی در اینباره صورت نگرفته است.