دعوت بسیجی ها به شبکه های اجتماعی

نویسنده
نازنین کامدار

» افت شدید سرعت اینترنت در ایران

سرعت اینترنت در ایران به شکل چشمگیری کاهش یافته به طوریکه امکان بازکردن صفحات با دامنه “.ir” نیز غیر ممکن شده است. دولت هنوز درباره این افت شدید سرعت خبری منتشر نکرده اما یک سایت خبری اصولگرا، هرگونه ملاحظات امنیتی در این مورد را رد کرده و مدعی شده علت افت سرعت اینترنت، ناشی از حمله یک بدافزار بوده است.اما سخنان اخیر محمود واعظی، وزیر ارتباطات مبنی بر اجرای گام به گام فیلترینگ هوشمند هم از جمله دیگر گمانه ها درباره این افت سرعت است و برخی کارشناسان معتقدند دولت به دلیل نصب سامانه های فیلترینگ هوشمند، موجب افت سرعت شده است.

در همین حال و با تایید خبر اجرای فیلترینگ هوشمند، به نظر می رسد که بحث مسدود کردن شبکه های اجتماعی نیز منتفی شده؛هرچند دولت از عوامل بسیج خواسته با توجه به رفع فیلتر احتمالی از این شبکه ها، در آنها “حضور پر رنگ” داشته باشند.

سایت “فردا” در خبری ادعا کرده: “کارشناسان اعلام کردند سرعت اینترنت به شکل جهانی کند شده…. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، کارشناسان اعلام کردند کاهش سرعت اینترنت ناشی از یک حمله اینترنتی است که بزرگترین حمله از این دست در تاریخ محسوب می شود.گفته می شود این حمله ناشی از تشدید اختلاف بین یک گروه مبارزه با اسپم و یک شرکت هلندی است که میزبان وب سایت های اسپم است”.

با وجود این ادعا، برخی کاربران و کارشناسان معتقدند افت سرعت اینترنت در روزهای اخیر ناشی از اقدامات دولت در اجرای فاز اول فیلترینگ هوشمند بوده است.

آنها در این گمانه زنی، به سخنان محمود واعظی اشاره می کنند که روز دوشنبه اعلام کرده بود: “فیلترینگ هوشمند قادر به تفکیک محتوای مجرمانه از سایر بخش‌های سایت ها خواهد بود و فقط بخش‌های حاوی محتوای مجرمانه را مسدود می کند. فیلترینگ فعلی به گونه‌ای است که در صورتی که در سایتی مطالب مجرمانه وجود داشته باشد باید کل سایت مسدود و فیلتر شود و به عبارتی بخشهای غیرمجرمانه آن قابل استفاده نیست. با همت نخبگان و جوانان عزیز ایرانی فیلترینگ هوشمند راه اندازی خواهد شد و این امر پالایش محتوی را به صورت هدفمند هدایت خواهد کرد. اجرای این پروژه یک طرح ۱۰ ماهه است و فاز اول این طرح یک ماه، فاز دوم سه ماه و فاز سوم ۶ ماه طول خواهد کشید و ان شاالله طی ۱۰ ماه این پروژه اجرایی خواهد شد و نیازهای جامعه علمی و دانشگاهی جهت استفاده از مطالب مفید مندرج در فضاهای مجازی برطرف می شود”.

او در اظهارات دیگری نیز به نوشته خبر انلاین «آب پاکی را بر دست همگان» ریخته و گفته است: “افزایش سرعت اینترنت نیازمند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است و پیش از افتتاح این شبکه تغییری در سرعت مشترکان خانگی نخواهیم داشت”.

با فراهم شدن این مقدمات فنی و تبلیغاتی، حالا محمود واعظی، وزیر ارتباطات در سخنانی که دیروز از وی منتشر شد خواستار حضور عوامل این نیروی سرکوب در شبکه های مجازی شده است.

او گفته است: “تفکر بسیجی که برگرفته از تفکر عاشورایی است، هر کجا حضور یافته تاثیرگذار بوده لذا باید بسیجیان در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند. اگر در فضای مجازی حضور نداشته باشیم فساد در فضا بروز می کند بنابراین به دنبال این هستیم که شبکه های اجتماعی را بومی کنیم تا سرورهای آن در داخل کشور باشد. در زمان بستری شدن رهبر معظم انقلاب در بیمارستان ۴۰۰ میلیون پیامک برای سلامتی ایشان توسط کاربران ارسال شد، بنابراین اگر علاقه مند و انگیزه به مسائل اعتقادی و فرهنگی داشته باشیم این توانایی را داریم که فضای مجازی کشور را تحویل بگیریم. بسیجیان باید بتوانند فرهنگ عاشورایی را سرلوحه کار خود قرار دهند و یکی از پیام های عاشورا پیام تعبد و پیوندی است که بین دنیا و آخرت انسان ها ایجاد می کند و به نوعی پیوند ولایتمداری است. نمی توانیم تنها با شعار مباحث را مطرح کنیم بنابراین باید کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم وقتی خوب عمل کنیم مردم متوجه می شوند که در اندیشه ما چیست و تاثیرات آن چند برابر خواهد بود. بسیج متعلق به نظام و انقلاب است و هیچگاه نباید رنگ و بوی جریان های سیاسی که هر روز عوض می شوند را به خود بگیرد و بسیج باید خط خود را با منویات رهبری پیوند بزند”.

گفتنی ست، در سال ۸۸ نیز گزارش هایی مبنی بر استخدام نیروهای اطلاعاتی و بسیجی برای حضور در اینترنت و نوشتن کامنت های سفارشی و رصد فعالیت های شهروندان منتشر شد و منابع خبری فاش کردند که به این افراد، ساعتی هفت هزار تومان دستمزد پرداخت می شود.(لینک)

البته وزیر مخابرات روشن نکرده که دعوت از بسیج برای حضور در شبکه های اجتماعی، باری مالی خواهد داشت یا خیر.