اعتصاب در بازار اصفهان

نویسنده

bazaresfhnatatil.jpg

خبرنگار روز - اصفهان

برای دومین روز پی در پی بخش عمده ای از بازار اصفهان تعطیل و سوت و کور بود. عده ای از طلافروشان گفته اند تا دولت تکلیف را روشن نکند آن ها مغازه هایشان را باز نخواهند کرد و در صورتی که اجباری باشد از این شغل دست خواهند کشید تا مسوولان مملکت را متوجه وضعیت نگران کننده خود کنند.

ماجرا بعد از آن آغاز شد که به مغازه داران بازار خبر رسید که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرائی شده و از ابتدای مهرماه بر اساس آن مالیات وصول خواهد شد. بازاریان ابتدا این موضوع را در اصناف خود مطرح کردند و بعد با مقامات دولتی به بحث نشستند و چون کسی متوجه اهمیت ماجرا نشد اصناف‌ اصفهان شروع به کاهش فعالیت و در نهایت در یک اعتراض ‌جمعی اقدام به اعتصاب و تعطیلی بازارهای خود کردند.

در پی این اعتراض، صبح شنبه صنف لوازم خانگی اصفهان به نشانه اعتراض خود بازار بزرگ هندوها را تعطیل کرد.

این صنف معتقد است، مصرف کننده این مالیات‌ها را قبول ندارد، زیرا با اجرای این قانون ناچار است برای پرداخت سه درصد مالیات خود، این رقم را اضافه بر قیمت کالای مورد استفاده خود پرداخت کند که در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید و کسادی بازار می‌شود.

روز گذشته نیز بازار زرگرها که از پررونق‌‌ترین و پردرآمدترین بازار اصفهان است، به عنوان اعتراض حاضر به انجام هیچ معامله اعم از خرید و فروش نداشت.

طلافروشان از هشت روز پیش متوجه شدند که امکان وارد کردن طلا و شمش طلا ندارند. گفتنی است که درآمد اصلی طلافروشان اصفهانی به واردات طلا و خرد کردن و شکل دادن آن است که با قانون جدید این فرایند دچار صدمه شدید خواهد شد. با ادامه این وضعیت طلا فروشی‌های کوچک نیز ناچار به اعتصاب شدند.

عباسی یکی از بازرسان اتحادیه طلای اصفهان در ارتباط با این اعتصاب گفت: با اعمال این قانون از این به بعد هر کیلو طلا باید 750 هزار تومان گرانتر فروخته شود تا فروشنده امکان پرداخت مالیات موضوعه را داشته باشد. این رقم به دوش مصرف کننده می افتد اما مهم این است که به علت بالارفتن قیمت مشتری پیدا نخواهد شد.

یکی دیگر از طلافروشان اصفهان معتقد است “دولت در زمانی که با تورم و گرانی مردم را مستاصل کرده و به جای آن که درآمد نفت را بر سر سفره ها آورد فقر را آورده، فقط مانده است که اصناف را با خود دراندازد.” همین شخص می گوید: “دولت در خصوص قیمت ها تنها کار مهمی انجام داده فرستادن بچه های کم سن و سال است به عنوان بازرس قیمت به در مغازه ها؛ و کسبه سالخورده که سال ها با آبرو در آنها فعالیت کرده و اعبتاری دارند باید در حضور مشتریان جواب جوانکی را بدهند که هیچ نمیداند فقط یک کاپشن به تنش هست که می گویند احمدی نژادی است.”