وزارت نفت فتح می شود

نویسنده
اردلان صیامی

» سردار به مجلس معرفی شد

نامه معرفی رستم قاسمی برای وزارت نفت دیروز به همراه سه وزیر دیگر از سوی رییس دولت به مجلس ارائه شد. این در حالی بود که چند روزی سخن از این معرفی بود اما دولت تعلل میکرد. علت هم آن طور که منابع خبری اعلام کردند شرط های دو طرف - رییس دولت، رستم قاسمی ـ برای یکدیگر بود. رییس دولت خواسته بود علی ابادی در وزارت نفت در پست قائم مقامی بماندو رستم قاسمی خواسته بود در تعیین مدیرانش مختار باشد. سایت الف دیروز خبر داد که رستم قاسمی در این کشاکش موفق شده است. در این میان اما یک بحث اساسی در سکوت گذشت:قرارگاه خاتم و اینکه قاسمی در اجرای پروژه های نفتی موفق نبوده است.

بنا گزارش ها حسن کامراننماینده مردم اصفهان خبر داده است:  ”رئیس جمهور شرایط و نظرات سپاه و سردار قاسمی را برای حضور در کابینه پذیرفته است.”

پیامد این خبر اما ایرنا ـخبرگزاری رسمی دولت ـ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، گزارش داد: در روزهای اخیر اخباری در برخی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری درباره شروط رستم قاسمی به دکتر احمدی نژاد برای تصدی وزارت نفت منتشر شده است که بدین وسیله تاکید می‌شود این خبر از اساس کذب محض بوده و تکذیب می‌شود.
در این اطلاعیه همچنین آمده است: “روابط اعضای دولت با یکدیگر برادرانه، مسوولانه و تعریف شده است و کمترین توقع از مطبوعات و سایت‌های خبری این است که بدیهی‌ترین اصل حرفه‌ای و اخلاق رسانه‌ای را رعایت کرده و بدون اطمینان از صحت و سقم این قبیل اخبار از انتشار آن خودداری کنند.”

اما فارغ از سخنان سردار قاسمی و تاکید وی بر اینکه هیچ شرطی را نپذیرفتم، و همچنین انتشار اخباری مبنی بر اینکه احمدی نژاد شرایط قاسمی را پذیرفته است، تیم رسانه ای وی دیروز چند مصاحبه برای سردار ترتیب داد که وی درآنها در بیان برنامه هایش به این موارد اشاره کرده است: “تولید صیانتی از میادین، بهره‌برداری هر چه بیشتر از میادین مشترک، جمع آوری گاز های همراه و افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت است”.

وی همچنین با تاکید بر اینکه “نفتی های قوی را به کشور بر می گردانم” خاطرنشان کرده: برنامه های مفصلی برای اداره این وزارتخانه دارم که در صورت رای آوردن آنها را اجرا می کنم.

 

قرار گاه خاتم الانبیا

گزینه پیشنهادی وزارت نفت خود به قرارگاه خاتم النبیا اشاره و با طرح این نکته که “اکنون قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا به خوبی پروژه های نفتی را اداره می کند” تصریح کرد: بعد از کسب رای اعتماد از وجود این قرار گاه در کنار پیمانکاران دیگر نفتی نیز استفاده می کنم.
وی افزوده: “در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افراد کار آزموده و قوی حضور دارند که می توانند از عهده اجرای پروژه های نفتی متعددی برآیند و هیچ جای نگرانی در خصوص ادامه روند فعالیت این قرار گاه وجود ندارد.”

 اشاره  سردار به قرارگاه خاتم در حالی است که این نهاد نظامی در سالهای گذشته فقط پروژه های میلیاردی دریافت کرده اما یک پروژه را تحویل داده که خط لوله گاز عسلویه به ایرانشهر بود. این پروژه قرار بود 30 ماهه به اتمام برسد ولی دو برابر این زمان صرف این پروژه شد و 60 ماهه به پایان رسید. اما مورد دیگر، طرح توسعه فاز 15 و16 پارس جنوبی در میانه کار توسط خاتم النبیا رها شد و از آن به بعد نیز این پروژه تعطیل و بلاتکلیف مانده است.

با این وجود این سردار سپاه به خبرگزاری مهر گفته است: “اگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به وزیر نفت شدن بنده رأی اعتماد بدهند، توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز به ویژه میدان گازی پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس و همچنین توسعه صادرات گاز به کشورهای منطقه و اروپا، از برنامه‌های اصلی بنده در وزارت نفت خواهد بود”.
قاسمی درباره قرار داشتن نامش در فهرست تحریم‌ها و اثر منفی آن بر جایگاه و وجهه بین‌المللی وزیر نفت هم تصریح کرده: “به‌طور حتم مسئولان نظام با در نظر گرفتن این موضوع، بنده را برای مدیریت در وزارت نفت به مجلس معرفی کرده‌اند؛ از سوی دیگر، اگر مسئله‌ای هم باشد به راحتی قابل برطرف شدن است.”

این گفته در حالی است که منابع آگاه در بخش بین الملل نفت معقتدند رستم قاسمی برای سفر دچار مشکل است و مشکل او مانند علی اکبر صالحی نیست چون شخص سردار قاسمی مورد تحریم اتحادیه اروپا و امریکا قرار گرفته است.ضمن اینکه جلسات اوپک در وین تشکیل میشود وایران نیز به عنوان رییس اوپک حتما باید در این جلسه در سطوح بالا شرکت کند.

 

سپاه و قاچاق کالا

 بعد از درگیری های اصولگریان با دولت  و تند شدن دعوای کلامی بین احمدی نژاد و فرماندهان سپاه، اعلام شد که سپاه به عنوان ضابط قضایی مرتبطین دولتی را بازداشت کرده  وهنوز هم در بازداشت دارد. به دنبال طرح این سخنان احمدی نژاد از این خبر داد که خط قرمز وی کابینه اش است و سپس به طور غیر مستقیم سپاه را به دست داشتن در قاچاق کالا متهم کرد. با توجه به این برخوردها یک کارشناس سیاسی به روز می گوید: “اینکه یکی از سرداران سپاه که تاکنون به عنوان پیمانکار وزارت نفت مشغول به کار بوده از سپاه خارج و در شرایطی که سپاه مشغول خارج کردن نیروهای خود از دولت است، به دولت وارد شود؛ موضوع پیچیده ای است که نیاز به تامل دارد. از یک سو این اقدام را می توان عقب نشینی احمدی نژاد تلقی کرد؛ به ویژه آنکه اخباری درباره شرط رستم قاسمی مبنی بر انتخاب معاونین با نظر خودش مطرح شده و احتمالا تعدادی از معاونین نزدیک به مشایی از وزارت نفت حذف می شوند  که درصدر آنها قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت قرار دارد. از سوی دیگر هم شاید یک دام است که دولت در برابر سپاه قرار داده تا در اینده به بهانه مبارزه با فساد رستم قاسمی را از وزارت عزل کند.”

آینده نیوز هم در این خصوص نوشت: “اکنون اگر یک سردار سپاه به عنوان وزیر نفت معرفی شود، آیا این پست نمی تواند کارکرد مهمی در تخریب چهره سپاه در افکار عمومی داشته باشد و پس از مواضع صریح سپاه علیه جریان انحرافی و نزدیکان احمدی نژاد، وزارت نفت توسط ضدانقلاب به عنوان امتیاز اجباری دولت به سپاه جلوه گر شود و بیش از این در سطح وسیع بر این طبل تو خالی کوبیده شود؟ اگر پس از آن مواردی شبیه سخنان کنایه داری در رابطه با اسکله های غیرقانونی، در موضوع نفت نیز تکرار شود، چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا ضدانقلاب خوشحال نخواهد شد؟”

 یک خبرنگار پارلمانی در این زمینه به روز می گوید: “در مجلس توکلی، مطهری وحتی لاریجانی با وزارت سردار قاسمی مخالفند.”

 تمام این مسایل در حالی است که میلیارد ها دلار پول نفت ایران در حساب های چین و هند است و به ایران پرداخت نمیشود و تقریبا تمام پروژه های بزرگ نفتی وگازی کشور در حالت تعلیق قرار دارند؛ وضعیتی که برخی کارشناسان آن راناشی از ورود قرارگاه خاتم النبیا به پروژه های نفتی می دانند.