ایران نمی‌تواند از حزب‌الله حمایت کند

کوریه انترناسیونال
کوریه انترناسیونال

» تحلیل کوریه انترناسیونال

هانین قدر

زمانی که اقتصاد ایران در شرایط خوبی قرار داشت، حکومت تهران به شکلی بی حساب نیازها و خواسته های حزب الله لبنان را برآورده می ساخت. از سال ها قبل در لبنان، شیعیان از خدمات و کمک های مالی تهران بهره مند بوده اند. به علاوه، “مقاومت حزب الله” علیه اسراییل برای آنها یک برگ برنده مهم تلقی می شد و افتخار سیاسی بزرگی بود. ولی شرایط از آن زمان متحول شده و جاه طلبی های منطقه ای ایران نیز دستخوش تغییر شده.

جاه طلبی های منطقه ایران افزایش یافته و برنامه اتمی این کشور نیز به یک واقعیت وحشتناک تبدیل شده. ایران درحال حاضر لبنان، سوریه، عراق و یمن را تحت کنترل خود دارد و نیروهای مسلح و شبه نظامیان خود را در این کشورها مستقر ساخته.

ولی یک کشور چه تعداد نیروی مسلح می تواند داشته باشد؟ ارتش ایران به لحاظ تعداد و نیازها رو به افزایش است، درحالی که بودجه این کشور به دلیل اعمال تحریم ها و افول قیمت نفت کاهش یافته. امروز حتی مردم ایران برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز خود به شدت در مضیقه اند و این درحالی است که حکومت شان از حزب الله در لبنان، ارتش حکومت اسد و شبه‌نظامیان‌اش در سوریه، گروه های پیکارجو در عراق، و حوثی ها در یمن حمایت مالی می کند.

 

کاهش خدمات

به همین دلیل ایران مجبور شده که برخی از خدمات خود را در برخی مناطق کاهش دهد تا بتواند به این امید که معامله اتمی درنهایت به نفع اش تمام شود، وقوع بحران را به تأخیر بیندازد. بی شک اولویت تهران، تأمین عملیات اش در سوریه و شبه‌نظامیان‌اش در عراق است، زیرا این دو جبهه درواقع جبهه های اصلی ایران در منطقه اند. درنتیجه، لبنان، یا به عبارت دیگر، جامعه حزب الله در لبنان، بیشتر از دیگر گروه ها در مضیقه قرار گرفته.

به نوشته نیوزویک در ماه گذشته، علاوه بر نبود خدمات، کاهش حقوق ها و تأخیر در پرداخت ها، تمهیدات دیگری نیز به گفته برخی منابع جامعه حزب الله به اجرا درآمده: کاهش خدمات “کارت نور”.

“کارت نور” به مانند کارت بیمه تأمین اجتماعی است که علاوه بر تخفیف از فروشگاه ها، خدمات پزشکی و دیگر خدمات رفاهی را نیز برای دارنده آن به همراه دارد. این کارت برخلاف “کارت امیر” [کارت تخفیف در فروشگاه ها] که در دسترش تمامی شیعیان قرار دارد، تنها مختص اعضای جامعه حزب الله است. تمامی شیعیان از این کارت ها بهره مند نیستند، ولی درعین حال مختص مبارزان و اعضای اصلی حزب الله نیز نیست. درواقع کسی که یک حامی وفادار محسوب می شود، در گردهمایی ها، عملیات حزب الله و همچنین فعالیت های آن شرکت می کند، کارت نور را دریافت خواهد کرد.

دارنده کارت امیر تقریباً از ۵۰ درصد تخفیف روی تمامی کالاها در حومه جنوبی بیروت بهره مند خواهد شد: از مواد غذایی گرفته تا کتب درسی و البسه و کالاهای لوکس مانند مبلمان، جواهرآلات و استفاده از مراکز زیبایی. ولی کارت نور به مانند یک کارت شناسایی است که نشان دهنده شهروندی یک فرد در حاکمیت حزب الله است.

کاهش این خدمات نشان دهنده چیزی بیش از یک بحران مالی است. این وضعیت نشان می دهد که حزب الله درحال تبدیل به یک حکومت غیرقابل اعتماد است. حزب الله علاوه بر اقتصاد درحال فروپاشی اش، اخیراً با رسوایی های فساد مالی نیز روبرو شده.

به علاوه، خانواده های افرادی که در سوریه کشته می شوند، دیه کمتری نسبت به جنگ سال ۲۰۰۶ دریافت می کنند.

شرایط درحال تغییر است و حزب الله کم کم پیامدهای بحران را احساس می کند. با توجه به عدم اطمینانی که در لبنان نسبت به حزب الله به وجود آمده، و با توجه به اینکه داعش روز به روز به مرز لبنان نزدیک تر می شود، آسیب پذیری این سازمان، به ویژه در نزد مردم و طرفداران اش که ستون اصلی آن محسوب می شوند، رو به افزایش است.

ایران دیگر گونی های اسکناس را به سوی حزب الله ارسال نمی کند. پس مهدی کجاست؟ چرا ظهور نمی کند تا از پیشروی داعش که قصد تأسیس خلافت دارد جلوگیری کند؟

منبع: کوریه انترناسیونالhttp://www.lefigaro.fr/international/2015/01/06/01003-20150106ARTFIG00258-le-hezbollah-pourrait-patir-de-la-chute-des-cours-du-petrole.php، ۲۴ فوریه