ادعای معاون دادستان: حال نسرین ستوده خوب است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تجمع اعتراضی فعالان زن در تهران

همزمان با چهل و هفتمین روز اعتصاب غذای نسرین ستوده، دهها تن از فعالین جنبش زنان روز گذشته با تجمع در مقابل دادستانی تهران، خواستار توجه مسئولان به خواسته های این وکیل دادگستری و انتقال او به بیمارستانی خارج از زندان شدند.

رضا خندان، همسر خانم ستوده نیز خبر از وخامت حال او داده و به نقل از بعضی همبندیان همسرش اعلام کرده: “دو روز است که بدنش مایعات را هم قبول نمی کند”. او در عین حال گفته خانم ستوده “فشار برای شکستن اعتصاب غذا را به هیچ وجه تحمل نمی کند”.

مریم زندی، یکی از فعالان حقوق زنان که در تجمع روز گذشته فعالان زنان در مقابل ساختمان دادستانی تهران حضور داشت در مصاحبه با “روز” از دیدار تجمع کنندگان با معاون دادستان تهران خبر داد و گفت: “ما خواستار ملاقات با آقای دولت آبادی (دادستان تهران) بودیم که نبودند. ما را به دفتر معاون ایشان که مسئول زندانی های امنیتی بودند راهنمایی کردند و ما به دفترایشان رفتیم و حرف هایمان را زدیم.”

به گفته خانم زندی، این تجمع از طرف فعالین جنبش زنان با هدف نجات جان نسرین ستوده و ابراز نگرانی از سلامتی او صورت گرفته است.

این فعال حقوق زنان توضیح میدهد: “خواسته ما همان طور که در نامه به دادستان نوشتیم این بود که مراقب سلامتی نسرین باشند و اینکه او باید به بیمارستانی انتقال داده شود که تحت مراقبت باشد.”

از خانم زندی می پرسم پاسخ معاون دادستان تهران به خواسته های شما چه بود؟ می گوید: “در وهله اول برافروخته شدند که ما از خانواده درجه یک ایشان نیستیم چه طور پیگیر وضعیت او هستیم. ما توضیح دادیم که خانم ستوده وکیل بسیاری از ما بوده و برای ما زحمت کشیده اند و حالا ما نگران وضعیت او هستیم. ضمن اینکه ما هم مادر هستیم و حال او و بچه هایش را میدانیم برای همین پیگیر هستیم. آقای خدابخشی هم گفتند که روزهای سه شنبه روزهای ملاقات مردمی داریم که می توانید با کارت شناسایی تان بیایید.”

مریم زندی می افزاید: “البته ایشان گفتند ما حافظ جان او هستیم، او در زندان تحت نظارت ماست و ما می دانیم که حال ایشان خوب است.”

فعالان حقوق زنان که روز گذشته در مقابل دادستانی تهران تجمع کردند نامه ای به معاون دادستان تهران ارائه داده و خواهان رسیدگی و توجه به خواسته های خانم ستوده و انتقال او به بیمارستانی خارج از زندان شده اند. به گفته خانم زندی بیش از سی نفر از زنان حاضر در تجمع این نامه را امضا کرده اند.

براساس گفته های فعالان، پی گیری های فعالان زنان در ارتباط با وضعیت خانم ستوده طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

تجمع دیروز زنان در مقابل ساختمان دادستانی تهران در حالی انجام شد که دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و بیش از ۳۰۰ فعال مدنی هم در نامه های جداگانه ای خطاب به نسرین ستوده از او خواسته اند به اعتصاب خود پایان دهد.

نسرین ستوده که از ۲۷ مهر ماه اعتصاب غذا کرده گفته است تا مختومه شدن پرونده و ممنوع الخروجی دختر ۱۲ ساله اش به اعتصاب خود ادامه خواهد داد. رضا خندان، همسر خانم ستوده بعد از ملاقات روز سه شنبه با همسرش به “روز” گفته بود که وضعیت جسمانی وی به مرحله خطرناکی رسیده و حالت بحرانی دارد.

به گفته آقای خندان، تاکنون هیچ یک از مسئولان قضایی به خواسته های خانم ستوده و پی گیری های خانواده او پاسخی نداده اند.

همسر خانم ستوده روز گذشته نیز اعلام کرده است که “نسرین همچنان در اعتصاب غذاست. او نه امکانات رفاهی برای خودش می خواهد و نه خواسته ای غیر قانونی و غیر ممکن دارد.او نمی خواهد کودک اش که حتی اجازه نداده اند حتی یک بار به مدت ۳۰ ثانیه در طول ۱۹ ماه گذشته امکان تماس تلفنی با او را داشته باشد، تحت تعقیب قضایی و پرونده سازی و… قرار نگیرد، آن هم به خاطر مادرش که یک زندانی سیاسی است و بدیهی است که بی گناه است”.
آقای خندان در صفحه فیس بوک شخصی اش نوشته است: “اکنون وضع جسمی اش به حدی رسیده است که بعید میدانم تا ملاقات بعدی بتواند سرپا باشد. سر گیجه، اختلال بینایی، عدم تعادل در راه رفتن و فشار پایین علام هشدار دهنده ی وخامت حال اوست، در کنار لاغری مفرط. با بعضی از همبندی هایش که صحبت کردم خیلی نگرانش بودند و مگفتند دو روز است که بدنش مایعات را هم قبول نمی کند”.
آقای خندان در پاسخ به کسانی که خوستار پایان اعتصاب غذا از سوی خانم ستوده شده اند نوشته: “نسرین فشار برای شکستن اعتصاب غذا را به هیچ وجه تحمل نمی کند. می گوید همین که این همه در مقابل یک خواسته ی بدیهی مبنی بر رفع ممنوع الخروجی مهراوه مقاومت می شود مفهوم اش این است که اینها برای او برنامه ریزی مفصلی کرده بودند. و اگر من اعتصاب غذا نکرده بودم قصد داشتند اقدامات بعدی را شروع کنند”.

تیرماه جاری مهراوه، دختر ۱۲ ساله خانم ستوده و آقای خندان، همسر او با دریافت احضاریه ای از سوی دادسرای اوین ممنوع الخروج شدند. این ممنوع الخروجی در حالی صورت گرفت که به گفته آقای خندان، او و دخترش قصد خروج از کشور را نداشتند. مهراوه هم در ملاقات با مادرش از او خواسته بود وکالتش را برعهده بگیرد.

نسرین ستوده، وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و همچنین خانواده‌های جان باختگان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ است که از ۱۳ شهریور ۸۹ در بازداشت به سر می برد. او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به یازده سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور و ۵۰ هزار تومان به اتهام تظاهر به بی حجابی محکوم شده بود؛ حکم زندان خانم ستوده در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تبدیل شد.

 

درخواست دختران موسوی و فعالان مدنی

دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در نامه ای خطاب به نسرین ستوده، خواستار شکستن اعتصاب غذای او شده اند.

کوکب، زهرا و نرگس موسوی خطاب به خانم ستوده نوشته اند: “این روزهای تلخ که شاهد پرپر شدن ظالمانه جوانانی چون ستار بهشتی بوده و باز به سوگ نشسته ایم، نیاز به حضور و وجود دلسوزانی شجاع و حق آشنا چون شما بیش از پیش احساس می شود. از این رو ضمن ستایش ایستادگی به حق شما در برابر ظلم روا شده بر فرزندان دلبندتان از شما خواهشمندیم با پایان دادن به اعتصاب غذای خود موجب دلگرمی و دلشادی خانواده و دوستدارانتان گردید. زیرا که خداوند خود نگهدار، ناظر و آگاه بر هر چیز است.”

بیش از ۳۰۰ فعال مدنی نیز در نامه ای خطاب به خانم ستوده با اشاره به اینکه فریاد حق خواهی او را شنیده اند از این حقوقدان خواسته اند اعتصاب غذای خود را بشکند.

آنها نوشته اند: “ما به عنوان کسانی که هر کدام قربانی بی عدالتی و نابرابری و یا معترض بە حق کشی های موجوداند، یا روزی به نوعی اسیر چنگال بیداد بوده و یا خود سابقه ی اعتصاب غذا در پشت میله های زندان را دارند، سخت از انتهای راهی که شما در پیش گرفته اید، می ترسیم. نه مرگ، که فردای ایران بی نسرین ستوده سخت هراسانمان کرده است… ما امضا کنندگان این نامه، ضمن درخواست دوباره از خانم ستوده جهت شکستن هرچه سریع تر اعتصاب غذا خطاب به مسئولین زندان اوین، قوه قضاییه و کلیه مسئولین امر اعلام می داریم که مسئولیت بروز کوچک ترین اتفاقی برای شرف حقوق بشر ایران، نسرین ستوده به عهده ی ایشان می باشد. لیکن هرچه سریع تر فشارهای غیرقانونی و بلاتوجیه وارد بر خانواده نسرین ستوده را پایان دهید.”

جمعی از زنان اصلاح طلب هم درنامه ای، خواسته نسرین ستوده را خواسته همه مادران ایران دانسته و اعلام کرده اند: “یک مادر از جان خود دست شسته تا فرزندش، فرزندانش حقوق قانونی به یغما رفته خود را در سرزمینی که مدعی اولین قانون گذاری در تاریخ بشریت است، بازیابند! قاضی می تواند در اسرع وقت حکم ممنوع الخروجی مهراوه را لغو کرده حتی عذرخواهی از این عمل زشت غیرانسانی لازم نیست. مادر به لغو این حکم ناعادلانه رضا می دهد و زندگی عادی را در بند زنان از سر می گیرد. به همین سادگی به همین آسانی.”

آنها نوشته اند: “ما جمعی از زنان اصلاح طلب که هنوز شهادت مظلومانه هدی صابر را فراموش نکرده ایم و ناله های مادر ستاربهشتی و ناله های همه مادران و پدران و همسران و فرزندان شهداء و نیز فرزندان مظلوم زندانیان بی گناه در گوشمان طنین انداز است، دیگر طاقت دردهای بی درمان را نداریم. فریاد دردمندانه ما را بشنوید و به قانون و به آغوش گرم مردم برگردید! خواسته نسرین ستوده خواستۀ ما و خواستۀ همه مادران ایران است. فرزندانمان را به حال خود بگذارید و بیش از این بذر کینه و نفرت در دل های پاک و معصومشان نکارید.”