پرونده دو متهم همکاری با ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن تایمز

دو تبعه خارجی از سوی قاضی فدرال آمریکا در واشنگتن به تلاش برای کسب و صدور غیرقانونی مواد مورد نیاز برنامه هسته ای ایران، برای استفاده در سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم، متهم شده اند.

پرویز خاکی، ایرانی و زونگچن یی، تبعه چین به زیر پا گذاشتن قانون اضطراری صادرات بین المللی آمریکا و توطئه برای صدور کالاهای آمریکایی به ایران، بدون مجوز خزانه داری فدرال آمریکا، متهم شده اند. آنها همچنین به توطئه برای فریب آمریکا و قاچاق غیرقانونی کالاهای آمریکا و پول شویی نیز متهم شده اند.

آقای خاکی متهم به تامین مواد رادیو اکتیو از تولید کنندگان آمریکایی برای مشتریان ایرانی است.

رونالد ماچن، دادستان دادگاه آمریکا گفت: “این حرکت نشان می دهد که ما در زمینه قاچاق کالا برای حمایت از برنامه هسته ای ایران به هیچ وجه اغماض نخواهیم کرد.” وی افزود: “این امر از سوی دیگر نشان دهنده اجرای کامل قوانین مصوب منع صادرات به ایران است.”

آقای خاکی در تاریخ ۲۴ مه، بر اساس حکمی به تاریخ ۸ مارس، به صورت موقت دستگیر شد. آقای یی، که مدیر عامل شرکت مونالیلا در چین است، هنوز دستگیر نشده است.

بر اساس کیفر خواست این دو نفر، آقای خاکی و آقای یی به کمک گروهی دیگر، از اکتبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۱۱ به صدور کالا از آمریکا به ایران مشغول بوده اند که مغایر قوانین مصوب این دوره است. این دو نفر در هیچ تاریخی مجوز های لازم را برای این کار از خزانه داری آمریکا دریافت نکرده بودند.

در این توطئه، آقای خاکی، آقای یی را تشویق به تماس با شرکت های آمریکایی برای خرید کالاهای آمریکایی کرده است. آقای یی و سایرین همچنین کالاها را سفارش داده و آنها را از طریق چین و هنگ کنگ به ایران صادر می کرده است. در دادخواست ذکر شده که آقای یی گزارشات نادرست به دولت آمریکا داده و نام ایران را به عنوان مقصد نهایی کالاها پنهان کرده است.

رئیس اداره کمرگ آمریکا، جان مورتن گفت: “با کشف این توطئه برای ارسال کالاهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران، توانستیم یک خطر جدی علیه امنیتی ملی آمریکا را خنثی کنیم.”

در دادخواست اشاره شده است که آقای خاکی “از فردی در چین در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۰۸خواسته است که ۲۰ تن فولاد سخت نوع سی-۳۵۰ از آمریکا برای مشتری او در ایران خریداری کند.” در ماه های پس از آن نیز مکاتباتی میان آقای خاکی و آقای یی در مورد خرید ۲۰ تن فولاد از آمریکا صورت گرفته است.

فولاد سخت فولادی با مقاومت بسیار بالاست که در عین حفظ قابلیت شکل پذیری، از استحکام فوق العاده ای برخوردار است. این فولاد بخصوص در سانتریفوژهای گازی برای غنی سازی اورانیوم بکار می رود.

در دادخواست گفته شده که آقای خاکی با یک مامور فدرال که در نقش صادر کننده ماموریت خود را انجام می داده ، تماس گرفته و خواستار صدور این مواد به ایران شده است. این مامور گفته است که شرکت های آمریکایی قانونا نمی توانند این مواد را به ایران صادر کنند ولی او ممکن است با مبلغی پول بتواند این کار را بکند. آقای خاکی سپس در مورد میزان پول و نحوه پرداخت آن مذکراتی را با این مامور انجام داده است.

آقای خاکی همچنین به دنبال خرید و صدور ۴۰ تن میله آلومینیوم همراه با منبع مواد رادیواکتیو و شبکه های نیکل و سایر موادی بوده است که در سانتریفوژهای گازی کاربرد دارند.

این تحقیقات توسط سازمان مهاجرت و گمرک آمریکا (آیس) و مقامات فیلیپین انجام شده است.

Bottom of Form

منبع: واشنگتن تایمز – ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۲