سناتور آمریکائی خواهان قطع صادرات بنزین

نویسنده

» نگاه فاکس نیوز به تازه ترین تحولات تحریم ایران

مارک کرک سناتور جمهوری خواه از ایالت ایلینوی آمریکا  از ائتلاف بین المللی خواست به دلیل رد طرح سازمان ملل از سوی ایران، جلوی تحویل بنزین به این کشور گرفته شود. طرح سازمان ملل در راستای محدود ساختن ذخیره اورانیوم غنی شده ایران است.

این نماینده جمهوری خواه در کنگره آمریکا از باراک اوباما خواست جلوی صادرات بنزین به ایران گرفته شود “اکنون زمان آن رسیده که دولت اوباما دریابد، گفتگو با ایران درغیاب تحریم های کارآمد، شکست خورده است.”

او گفت: “برای آنکه دیپلماسی موفق شود، ایران باید تحت فشار اقتصادی به پای میز مذاکره بیاید. برای پیشگیری از اقدام نظامی و جلوگیری از ظهور ایران مجهز به سلاح هسته ای، پرزیدنت اوباما باید بر روی قطع تحویل بنزین به ایران ظرف 90 روز آینده کار کند”.

طرحی که با ابتکار سازمان ملل در ماه اکتبر تنظیم شده، از تهران می خواهد 21 تن (1100 کیلوگرم) معادل 70 درصد ذخیره اورانیوم با درجه خلوص پائین خود را برای غنی سازی بیشتر تا پایان سال جاری به روسیه بفرستد. این اقدام سبب کاهش نگرانی های بین المللی از احتمال به کار گرفته شدن اورانیوم در تولید یک بمب هسته ای ارزیابی می شود.

بر اساس طرح سازمان ملل، پس از آنکه اورانیوم ایران در روسیه تا درجه بالاتری غنی شد، فرانسه آن را به میله های سوختی تبدیل نموده و برای استفاده در رآکتور تولید ایزوتوپ های پزشکی به تهران بازپس می فرستد. میله های سوختی را نمی توان برای غنی سازی بیشتر در جهت تولید سلاح هسته ای استفاده کرد.

ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته ای، به عنوان نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل، خبر داده است که قادر به پذیرش توافق پیشنهادی آمریکا و متحدانش برای ارسال اورانیوم خلوص پائین به روسیه نیست.

کرک به فاکس نیوز گفت: “از زمانیکه رژیم ایران تأسیسات غنی سازی مخفیانه خود را آشکار کرده است، بر اساس گزارشات معلوم شده که آنها یک کلاهک هسته ای طراحی شده  را نیز مورد آزمایش قرار داده اند؛ آنها سازش هسته ای با غرب را رد کرده اند، یک کشتی مملو از تسلیحات را برای تروریست های لبنانی ارسال کرده اند و شهروندان آمریکائی را به جاسوسی متهم کرده اند. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا دولت خواستار تحریم های جدید شود؟”

ضمناً کرک که یکی از رؤسای کارگروه متشکل دو حزبی است، ایران را به دلیل آزمون های مکرر طرح کلاهک هسته ای و نیز وارد کردن اتهام غیرقانونی جاسوسی به کوهنوردان آمریکائی مورد حمله قرار داد. کارگروه یاد شده به اطلاع رسانی به کنگره در زمینه مسائل مربوط به ایران مشغول است.

کرک در بیانیه خود عنوان کرد: “همزمان با ادامه بررسی قانون تحریم صادرات محصولات پالایش شده به ایران توسط کنگره، رئیس جمهور باید جلسه ای را با متحدان اروپائی، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیا تنظیم کند تا به بحث و گفتگو درباره تعلیق فوری صادرات بنزین به ایران بپردازد.”

پنج شرکت ویتول سوئیس، ترافیگورای آلمان و سوئیس، توتال فرانسه، بریتیش پترولیوم  و نیز شرکت رلاینس هند، بخش عمده بنزین وارداتی ایران را تأمین می کنند.

 

منبع: فاکس نیوز- 9 نوامبر 2009