عقب نشینی دولت از خوشه بندی درآمدها

نویسنده
نازنین کامدار

موج التهاب و نگرانی ایجاد شده در سطح جامعه درباره نحوه خوشه بندی درآمد خانوارهای ایرانی موجب شد تا محمود احمدی نژاد با اشتباه خواندن آمارها، در مورد نحوه پرداخت یارانه ها عقب نشینی کند.

بنا به گزارش ایرنا، وی روز گذشته در جلسه کارگروه تحول اقتصادی دولت از نحوه خوشه بندی درآمد خانوارهای ایرانی انتقاد کرده و دستور تغییر این خوشه بندی را داده است.

محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل، منبع خبری است که ایرنا، خبرگزاری وابسته به دولت آنرا بازتاب داده و به نقل از وی نوشته است: “دکتر احمدی نژاد در جلسه کارگروه تحولات اقتصادی دولت، با توجه به بررسی‌های انجام شده درباره خوشه بندی خانوارها، دستور داد تا شیوه خوشه بندی خانوارها تغییر کند”.

وی افزوده است: “در این جلسه، دکتر احمدی نژاد با توجه به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار درباره خوشه بندی خانوارها، این خوشه بندی را دارای اشتباهاتی دانست”.

بنا به نوشته ایلنا، رویانیان، قرار گرفتن بخشی از کارمندان و کارگران با هزینه‌های بالا در خوشه سوم را از موارد مطرح شده از سوی احمدی نژاد اعلام کرد و گفت: “بررسی وضعیت زندگی و درآمدی درصد قابل توجهی از افرادی که در خوشه سوم قرار دارند به خوبی نشان می‌دهد، آنها مستحق دریافت یارانه بیشتری هستند، هرچند که طبق فرمول تعیین شده از سوی مرکز آمار در خوشه سوم قرار گرفته اند”.

محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی نیز گفته های رویانیان را تائید کرده و به خبرگزاری فارس گفته است: “با استفاده از اطلاعات جدید و بررسی های صورت گرفته پس از نهایی شدن اطلاعات، طبق زمان‌بندی مرکز آمار در 22 بهمن خوشه‌ها بازنگری می‌شوند”.

 در همین زمینه، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز که پیش از این از عدم پرداخت یارانه به خوشه سوم درآمدی خبرداده بود، روز گذشته گفت: “خانوارهایی که در خوشه سوم درآمدی در راستای هدفمند شدن یارانه ها قرار گرفته‌اند نگران نباشند، زیرا قانون این اختیار را به دولت داده است که به همه مردم متناسب با درآمد یارانه پرداخت کند”.

به گزارش خبرگزاری مهر، شمس الدین حسینی افزوده است: “در روزهای اخیر افراد مختلفی به ما مراجعه کرده اند و مطرح می کنند که در خوشه سوم قرار گرفته اند و یارانه به آنها تعلق نمی گیرد. اما ما قانون را اجرا می کنیم و قانون گفته است همه تحت پوشش قرار گیرند”.

با این حال وی برخلاف محمود احمدی نژاد، خوشه بندی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران را ملاک پرداخت یارانه دانست؛ این در حالی است که محمود احمدی نژاد گفته که این آمار دچار اشتباهاتی است.

گفته می شود حسینی زمانی بر معتبر بودن آمار های مرکز آمار ایران تاکید کرده که هنوز از انتقادات محمود احمدی نژاد به این آمارها مطلع نبوده است.

گفتنی است، هیات دولت هفته گذشته شمس الدین حسینی را به عنوان یکی از دو سخنگوی کابینه معرفی کرده بود اما بی خبری وی از تصمیمات کارگروه تحول اقتصادی و انتقادات محمود احمدی نژاد، اولین نشانه های ضعف وی در سمت سخنگوی دولت محسوب می شود؛وضعیتی که غلامحسین الهام نیز با آن رو به رو بود.

در تحولی دیگر، سید رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز از عدم حذف یارانه برق و کالاهای اساسی در سال آینده خبر داد تا از نگرانی ها و اعتراضات مردمی نسبت به نحوه خوشه بندی درآمدی و اجرای عجولانه لایحه هدفمند سازی یارانه ها بکاهد.

این در حالی است که بر اساس گفته های سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، تکلیف یارانه حامل های انرژی از جمله بنزین در سال آینده  هنوز روشن نیست و به اعتقاد کارشناسان، حذف سهمیه بندی ها و یا افزایش بهای این حامل ها می تواند تبعات سیاسی و امنیتی بسیاری در پی داشته باشد؛تا حدی که بنا به گفته رویانیان قرار شده است هر دو روز یکبار جلسه ای با حضور احمدی نژاد برای رسیدن به راه حلی در این زمینه تشکیل شود.

در مقابل، برخی از نمایندگان مجلس همچنان از غیر اصولی بودن تصمیمات دولت درخصوص مراحل اجرایی لایحه هدفمندسازی یارانه ها و عدم تطابق آن با لایحه بودجه و قانون برنامه انتقاد می کنند.

در این زمینه، غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی دیروز در جمع خبرنگاران گفته است: “مبلغ 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده مورد موافقت مجلس قرار نمی‌گیرد”.

وی که با خبرنگار ایسنا گفت و گو کرده، از موافت مجلس با نیمی از این مبلغ در بودجه سال آتی خبر داده و تاکید کرده است که در صورت موافقت با بودجه دولت، شوک تورمی در کشور رخ خواهد داد.

رضا عبدالهی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در جمع خبرنگاران از عدم توزیع لایحه بودجه در صحن مجلس خبرداد و با انتقاد از نحوه خوشه بندی  درآمدها گفت: “ما در قانون بحث خوشه‌بندی را نداریم و نمی‌دانیم که دولت از کجا این بحث را آورده است”.

کارشناسان معتقدند شوک اعلام خوشه بندی درآمدها، اصلی ترین دلیل عقب نشینی دولت از تاخت وتاز در باره لایحه ای است که مجلس نسبت به نحوه اجرای آن انتقادات بسیاری دارد.