احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی افزایش یافته

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در مصاحبه با روز عنوان شد

محمدجواد داوری، فعال سیاسی حامی سعید جلیلی به روز گفت که احتمال کاندیداتوری دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است.

او گفت که جلیلی در حال انجام “آخرین مذاکرات و رایزنی ها” است و “هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته” اما برای نامزدی او تا “پایان” زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هم فرصت هست.

پیش از این رسانه ها و فعالان سیاسی نزدیک به جبهه پایداری انقلاب اسلامی گزارش داده بودند که با اعلام کاندیداتوری کامران باقری لنکرانی در انتخابات، نامزدی سعید جلیلی منتفی شده است اما داوری در گفت و گو با روز این مسئله را نفی کرد.

به گفته این فعال سیاسی حامی جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرده که اگر در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا بشود، این کاندیداتوری “مستقل از گروه های سیاسی و احزاب موجود” خواهد بود.

داوری در پاسخ به این پرسش که با وجود اعلام نامزدی باقری لنکرانی، چرا حامیان سعید جلیلی کماکان به دنبال متقاعد کردن او برای کاندیداتوری در انتخابات هستند؟ گفت: “جبهه پایداری انقلاب اسلامی از افرادی تشکیل شده که هم در سال ۸۴ و هم در سال ۸۸ از محمود احمدی نژاد حمایت می کردند و به نوعی امتحان خود را در این عرصه پس داده اند.”

او تأکید کرد که از نظر طرفداران جلیلی، سیاست و مقوله مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری، عرصه آزمون و خطا نیست و این “چهره های قدرتمند، با سابقه اجرایی قابل توجه و مورد اعتماد کامل مقام های ارشد نظام” هستند که باید به این عرصه وارد بشوند.

به گفته وی دبیر و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، تنها فردی است که در بین کاندیداهای موجود “به معنی واقعی کلمه ولایت مدار، جوان، دارای زاویه مشخص با جریان فتنه و انحراف، عدالت خواه و دارای برنامه دقیق اجرایی برای اداره کشور” است.

 

تلاش ها در دو سه هفته

مجید عسگری، یکی دیگر از حامیان سعید جلیلی نیز روز گذشته گفت که “تلاش‌های صورت گرفته در دو سه هفته اخیر”، احتمال نامزدی دبیر شورای عالی امنیت ملی در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش داده است.

او از تشکیل “ستادهای کشوری، منطقه ای و استانی” جلیلی خبر داد و نام این ستادها را نیز “حیات طیبه” اعلام کرد.

این فعال سیاسی حامی جلیلی گفت که ستادهای دعوت از دبیر شورای عالی امنیت ملی برای نامزدی در انتخابات، به “تلاش خود برای به صحنه آوردن” او ادامه خواهند داد و معتقدند “امکان برهم افزایی همه ظرفیت‌های فعالان حزب‌اللهی برای رای آوری کاندیدای اصلح در چند هفته آینده” وجود خواهد داشت.

پیش از این، سایت های نزدیک به جبهه پایداری انقلاب اسلامی مدعی شده بودند که میان باقری لنکرانی و سعید جلیلی هماهنگی کاملی وجود دارد و این دو هر کدام از دیگری خواسته اند تا در انتخابات نامزد بشود.

اما مجید عسگری گفته که فعالیت ستادهای دعوت از جلیلی با “احترام کامل به دیگر کاندیداهای گفتمان انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت”.

محمدتقی مصباح یزدی، مقام حکومتی نزدیک به علی خامنه ای و عضو مجلس خبرگان رهبری، حمایت خود را از کاندیداتوری باقری لنکرانی اعلام کرده است. اما مشخص نیست در صورت نامزدی جلیلی آیا باقری لنکرانی همچنان کاندیدا باقی خواهد ماند یا نه.

 

جایگزین لاریجانی؛ جایگزین احمدی نژاد؟

سعید جلیلی از دانش آموختگان و اساتید دانشگاه امام صادق است که یکی از اصلی ترین مراکز تربیت نیروهای مدیریتی جمهوری اسلامی به شمار می رود.

او پس از پایان جنگ ایران و عراق که در آن به عنوان یک بسیجی ساده حاضر بود، مدتها در مناصب میانی وزارت امور خارجه مسئولیت داشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ به دفتر رهبر جمهوری اسلامی رفت.

با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، جلیلی به وزارت امور خارجه بازگشت و پس از استعفای علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی و مسئولیت تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی، جایگزین او شد.