آزادی معلم، نظام هماهنگ

نویسنده

فرهاد داوری

بر اساس دعوت تشکل های فرهنگیان، دیروز معلمان سراسر کشوربا شرکت در اجتماعات اعتراضی مختلف، ضمن تکرار خواسته های خود از جمله اجرای نظام هماهنگ، خواستار آزادی همکاران در بند خود شدند.

در تهران از حدود ساعت 10 صبح تجمعی با حضور معلمان در مقابل سازمان آموزش و پرورش استان تهران واقع در میدان فلسطین برگزارشد.

تجمع معلم ها که از حدود ساعت یازده صبح آغاز شد، حدود یک ساعت و نیم ادامه داشت.در این مراسم معلمان که به گفته خود حدود دو هزار تن می شدند اغلب شعار های معیشتی می داند و خواستار استعفای فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش و اجرای نظام هماهنگ پرداخت بودند.

تجمع کنندگان فرهنگی در تهران همچنین به اعتراضات خود خواسته جدیدی نیز افزوده بودند که ناشی از احکام انفصال از خدمت بود.این معلمان خواستار آزادی بی قید و شرط همکاران خود و همچنین تعلیق احکام انفصال از خدمت چندین تن از معلمان ایران شدند.

در این میان حضور نیروی های انتظامی و امنیتی نیزدر اطراف تجمع کنندگان چشمگیر بود. نیروهای ضد شورش نیز با تجهیزات کامل در کوچه های اطراف در آماده باش بودند اما تا پایان مراسم از این نیرو ها استفاده ای نشد.

تجمع کنندگان همچنین در این تجمع اعلام کردند طبق قرار قبلی در روز ۱۸ اردیبهشت - سه شنبه از ساعت ۱ الی ۵ بعدازظهر در مقابل مجلس تجمع خواهند کرد و این آغاز دوباره تجمعاتی است که 6 بار در بهمن و اسفند گذشته برگزار شد و در نهایت به دلیل مصادف شدن با تعطیلات نوروزی تعطیل شد.این تجمعات موجب دستگیری تعدادی از فرهنگیان شد که هنوز هم در بازداشت بسر می برند. از این رو در مراسم دیروز تهران معلمان تصمیم گرفتند در صورت عدم آزادی معلمان زندانی به منظور همدردی با خانواده ی های آنان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۹ صبح در مقابل دادگاه انقلاب واقع در خیابان معلم تجمع نمایند. آنان با شعار “معلم زندانی آزاد باید گردد” بر این تصمیم خود پای فشردند.

دوربین های بسیاری بصورت آشکار از شرکت کنندگان فیلمبرداری می کرد، در حالی که هیچکدام از آنها متعلق به صداو سیما نبود.

بر اساس این اخبار در اصفهان حدود 200 معلم روبروی سازمان آموزش و پرورش حضور یافتند. فرهنگیان شهر قزوین نیز در مقابل سازمان آموزش و پرورش استان قزوین تجمع کردند. معلمان در کرمانشاه، همدان، سنندج، رشت، اردبیل، شیراز، مشهد، اراک، گرگان، تبریزو و نیز با پلاکاردهایی همچون “جامعه مدنی بدون یک زندانی”، “معلم بیدار است از تبعیض بیزار است”، روز معلم را گرامی داشتند.

لازم به ذکر است که از چند روز قبل با فعالیت شدید حراست سازمانهای آموزش و پرورش و نهادهای امنیتی در استانهای گیلان، مازندران، کرمانشاه، همدان، تهران و صدور احکام انفصال از خدمت، ترس و رعب زیادی در میان فرهنگیان ایجاد شده بود به همین علت به نسبت پیش بینی تشکل های فرهنگی تعداد کمتری در تجمعات شرکت کردند اما با این وجود حضور معلمان بسیار چشمگیر بود.

در میان تجمع کنندگان هیچ مسوولی از جمله مدیران کل و روسای ادارات و حتی مدیران مدارس حضور نداشتند.