اعدام ها باعث اتحاد مردم شد

نویسنده

» اعتصاب کردستان در مصاحبه با فعالین

روز پنج شنبه تنها چند روز پس از اعدام پنج زندانی سیاسی و در پی اعلام اعتصاب عمومی از سوی گروه های سیاسی و نهاد های مدنی کردستان، مردم از ساعات اولیه صبح در خانه هایشان ماندند.ادارات به صورت نیمه تعطیل در آمد و در بعضی از شهرها، دانشجویان و دانش آموزان هم به مدرسه نرفتند. همزمان با این اعتصاب  تعدادی از فعالان کرد که سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز در میان آنها دیده می شود، بازداشت شدند. مسعود کردپور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کردستان در مصاحبه با روز این اعتصاب را نتیجه­ی “اتحاد گروه های سیاسی کرد در اعلام اعتصاب و پشتیبانی رسانه­ای از اجرای آن” می داند و در مورد اسامی بازداشت شدگان هم می گوید: “به صورت مشخص هنوز معلوم نیست که چه افرادی بازداشت شده اند”. شاهو قوامی برادر اجلال قوامی نیز با تائید خبر دستگیری سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از نگهداری برادرش در “حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج” خبر داده است.

 

تهدید اعتصاب کنندگان

روز پنج شنبه 23 اردیبهشت در اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی که چهار تن از آنها کرد بودند، مردم کردستان در بیش از پانزده شهر به صورت یک پارچه در یک اعتصاب عمومی شرکت کردند.

مردم کردستان در شهرهای سنندج، مریوان، مهاباد، نوسود، ارومیه، اسلام آباد، ماکو، دهگلان، سقز، پاوه، جوانرود، کامیاران، دیواندره، بوکان، اشنویه، بیجار، پیرانشهر و برخی دیگر از شهرهای کردستان با تعطیلی بازار و در برخی موارد خودداری از رفتن به مدارس و مراکز دانشگاهی و همچنین ادارات دولتی، به نمایش اعتصاب خود پرداختند.

بنا به گزارش خبرنگاران “روز” درکردستان در برخی از شهرها نیز مردم با تجمع در نقاط مرکزی و میادین اصلی شهر اقدام به اعتصاب کردند. از سوی دیگر در برخی از شهرها از جمله سقز و سنندج  ماموران امنیتی به خانه ها مراجعه و صاحبان مغازه و پاساژها را تهدید به بازگشایی بازار کردند.  تهدید و ایجاد فشار بر بازاریان سقز در روزها قبل از اعتصاب باعث شد مردم این شهر کمی دیرتر از دیگر شهرها اعتصاب خود را آغاز کنند.

بر پایه­ی همین گزارش ها اکیپ های فیلم برداری دستگاه های امنیتی در برخی از شهرهای کردستان اقدام به گرفتن فیلم و عکس از بازارهای کاملا تعطیل کردستان نمودند.

گفتنی است همزمان با اعتصاب عمومی مردم کردستان، تعداد زیادی عکس و ویدیو هایی که شهرهای کردستان را در حال اعتصاب نشان می داد در شبکه های اجتماعی و رسانه های تصویری در سطح گسترده ای منتشر شد.

برخی از رسانه های خارجی از جمله روزنامه­ی “نیویورک تایمز” این اعتصاب را بزرگترین اعتصاب عمومی در طول سالهای گذشته اعلام کرده است. فعالان سیاسی کرد نیز در مصاحبه با رسانه های فارسی آن را بزرگترین اعتصاب مردم کردستان در طول 30 گذشته توصیف کرده اند.

این اعتصاب در پی فراخوان گروه های سیاسی و تشکلهای مدنی کردستان  در واکنش به حکم اعدام پنج زندانی سیاسی به نامهای فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، مهدی اسلامیان که روز یکشنبه 19 اردبیهشت بدون اطلاع وکلا و خانواده ها در زندان اوین اجرا شده بود صورت گرفت.

 

مسعود کرد پور: حاکمیت باعث اتحادشد

مسعود کرد پور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرد، در یک ارزیابی کلی در مورد اعتصاب روز پنج شنبه کردستان در مصاحبه با “روز” می گوید: “چندین عامل در این اعتصاب تاثیر داشت. عدم تحقق آرمان های انقلاب اسلامی درکردستان و وجود محرومیت مزمن و تبعیض مضاعفی که مردم از آن رنج میبرند، یکی از دلایل همیشگی اعتراض هاو اعتصاب ها در کردستان بوده است. اتخاذ سیاست اعدام زندان سیاسی در کردستان از سوی حاکمیت و تشدید فشارها بر فعالان سیاسی و مدنی کرد هم از جمله دیگر عوامل موثر در شکل گرفتن این اعتصاب بود”.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اعدام زندانیان سیاسی کرد در هفته گذشته عامل اصلی اعتصاب بوده است می گوید: “عمل اخیر حاکمیت در مورد اعدام پنج زندانی سیاسی که چهار تن از آنها کرد بودند باعث شد اپوزیسیون خارج ازکشور در اعلام اعتصاب با هم متحد شوند و از طریق رسانه های ماهواره ای خود از اجرای فراگیر و فعالانه آن حمایت کنند”.

این روزنامه نگار کرد در ادامه با اشاره به اینکه اعتصاب عمومی در کردستان مورد تازه ای نیست، افزود: “اعتصاب ها در کردستان سابقه دار است.  قبلا هم برای مثال در سال 1384 پس از کشتن شوانه سید قادری، مردم کردستان دست به اعتصاب عمومی زده بودند، با این تفاوت که آن زمان اصلاح طلبان بر سر کار بودند و فعالان مدنی در داخل به کمک دیگر گروه های سیاسی توانستند با محدودیت کمتری اعتصاب را سازماندهی کنند.  اما هیچگاه مردم کردستان در شکل دادن به یک اعتصاب عمومی، متحد و یکپارچه عمل نکرده بودند. این بار مردم کردستان پیام خود را از طریق یک اعتصاب مدنی و مسالمت آمیز به حاکمت رساندند”.
همزمان با اعتصاب عمومی مردم کردستان خبرهایی مبنی بر دستگیری برخی از فعالان کرد در شهرهای کردستان منتشر شد.

مسعود کردپور با تائید این بازداشتها می گوید: “به صورت مشخص هنوز معلوم نیست که چه افرادی بازداشت شده اند. اما بنا به گزارشات رسیده، افرادی که در این زمینه فعال بودند بازداشت شده اند. در این میان بازداشت جلال حسینی، فعال کارگری در سقز و اجلال قوامی سخگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان تائید شده است”.

 

شاهو قوامی:  با قرار وثیقه نیز برادرمان آزاد نشد

تائید بازداشت اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در حالی صورت می گیرد که پیگیری های خانواده­ی وی برای اطلاع از دلایل بازداشت فرزندشان بی نتیجه مانده است.

شاهو قوامی، برادر اجلال قوامی، با تائید خبر بازداشت برادرش به روز گفت: “متاسفانه این خبر درست است و آقای اجلال قوامی روز پنجشبه دستگیر شدند. بنا به پیگیری های خانواده، ایشان اکنون در حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج به سر می برند”.

آقای قوامی در مورد تلاشهای خانواده برای کسب اطلاع از چگونگی و دلایل بازداشت به “روز” گفت: “مسئولان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به ما اطلاع دادند که با قید وثیقه برادرم آزاد خواهد شد. از ساعت 12 روز گذشته ما با بردن وثیقه در محل حاضر شدیم، اما متاسفانه هیچ جواب مشخصی در این زمینه به خانواده داده نشد. با این حساب خانواده قوامی از همان ساعت اولیه بازداشت ایشان در بلاتکلیفی به سر می برند”.

برادر اجلال قوامی با ابراز نگرانی شدید اعضای خانواده از بازداشت فرزندشان در مورد چگونگی بازداشت این فعال حقوق بشر گفت: “متاسفانه ما هیچ گونه اطلاعی در مورد چگونگی دستگیری برادرمان نداریم. ایشان پس از ساعت 11 روز پنجشنبه که از منزل خارج شدند به منزل مراجعه نکردند”.

اجلال قوامی سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان چند سال پیش نیز به علت فعالیتهای حقوق بشری به زندان محکوم شده و با گذراندن دوران زندان آزاد شده بود.

شاهو قوامی می گوید که  هم اکنون برادرش هیچ پرونده ای در مراجع قضایی ایران ندارد. وی با  اعلام اینکه خانواده تا این لحظه نیز به “آزادی اجلال قوامی امیدوار هستند” در پاسخ به این سئوال که آیا اجلال قوامی وکیل دارد یا خیر؟ می گوید: “وکیل ایشان دکتر نعمت احمدی و عباس جمالی هستند. اما خانواده به دلیل اینکه فرضشان بر آزادی آقای قوامی بوده و هست، تا کنون  ارتباطی با وکلای ایشان گرفته نشده اند”.

وی با بیان اینکه هنوز خانواده قوامی موفق به گرفتن تماس با فرزندشان نشده اند از جزئیات و محل بازداشت اجلال قوامی ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: “مسئولان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج در مورد دلایل دستگیری و اتهامات ایشان  چیزی به خانواده نگفته اند”.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی مسئولان دستگاه های قضایی باید بلافاصله بعد از بازداشت همزمان با دادن اجازه ملاقات با وکیل اتهامات و دلایل بازداشت را به آقای قوامی و خانواده اش می گفتند.

دستگیری سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در حالی صورت می گیرد که هم اکنون محمد صدیق کبودوند، بنیانگذار و کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو شورای عالی این سازمان به ترتیب در زندان و بازداشت موقت به سر میبرند.