چهره نزدیک به بیت رئیس غول اقتصادی سپاه شد

نویسنده
نازنین کامدار

» مرد خاکستری بیت رهبری و صنایع موشکی کیست؟

در ادامه نقل و انتقالات اقتصادی در سپاه و نفوذ این تشکیلات نظامی به موسسات و نهادهای ثروتمند در ایران، سرتیپ پاسدار احمد وحید دستجردی، قائم مقام اداره حفاظت اطلاعات بیت رهبری و یکی از اولین افرادی که به دلیل ارتباط با صنایع موشکی بالستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم های بین المللی قرار گرفته بود، به ریاست بنیاد تعاون سپاه، ثروتمندترین هولدینگ اقتصادی این نهاد منصوب شد.

 انتصاب این مقام نزدیک به آیت الله خامنه ای و بلند پایه به ریاست بنیاد تعاون سپاه پس از آن صورت می گیرد که دو هفته قبل، پرویز فتاح، رئیس پیشین این هولدینگ از سوی آیت الله خامنه ای به ریاست “کمیته امداد امام خمینی” منصوب شد.

خبرگزاری های امنیتی فارس و تسنیم، با انتشار گزارشی در مورد این انتصاب نوشتند: “سردار احمد وحید دستجردی با حکم سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه به مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه منصوب شد.پیش از این سیدپرویز فتاح عهده دار این مسئولیت بود که اکنون ریاست کمیته امداد امام خمینی را برعهده دارد. سردار وحید دستجردی نیز مسئولیتهای مختلفی در سپاه و وزارت دفاع برعهده داشته که ریاست سازمان هوافضای وزارت دفاع و جانشینی وزیر دفاع در دولت نهم از جمله این مناصب است”.

به نوشته این خبرگزاری ها، در مراسم معارفه احمد وحید دستجردی، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه نیز حضور داشته و طی سخنانی گفته است: “توانمندی، کیفیت و نقش آفرینی سپاه در عرصه‌های مختلف مأموریتی دفاع از انقلاب اسلامی و نظام نقش تعیین کننده‌ای است که دوست و دشمن به آن اذعان دارند، همچنین با توجه به تأکیداتی که فرمانده معظم کل قوا بر توسعه کمی و کیفی سپاه و ابعاد تحولی و درونی آن در اجرای بهتر مأموریت‌ها دارند خدمات رسانی به کارکنان می‌تواند نقش مهمی را در این راستا ایفا کند.موضوع خدمات همواره باید در اولویت وظایف بنیاد تعاون سپاه باشد”.

او درباره پرویز فتاح نیز که دیروز به کمیته ثروتمند امام نقل مکان کرد گفته است: “در سالهای اخیر گامهای بلندی در خصوص مسکن و خدمات پاسداران برداشته شده است؛ مهندس فتاح و مدیرانی که در بخشهای مختلف با ایشان همکاری داشته‌اند با نگاه عدالت‌محوری منشأ خدمات فراوانی برای پاسداران بوده‌اند که جای تقدیر دارد. انتصاب مهندس فتاح به‌عنوان ریاست کمیته امداد امام خمینی که با توجه به عملکرد مطلوب مهندس فتاح توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت می‌تواند منجر به همکاری و همدلی سپاه و کمیته امداد در راستای استقرار عدالت گردد و سپاه کمک به انجام مأموریت‌های کمیته امداد را وظیفه خود می‌داند”.

آنطور که این خبرگزاری ها نوشته اند، احد وحید دستجردی هم در این مراسم سخنان کوتاهی گفته و بر فرمان پذیری اش از فرمانده سپاه تاکید کرده است.

او در حالی به ریاست یکی از ثروتمندترین هولدینگ های سپاه منصوب شده که هم اکنون از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و سازمان ملل متحد به دلیل ارتباط با ساخت موشک های بالستیک و قاره پیما از سال ۲۰۰۶ در فهرست تحریم ها قرار دارد.

از وحید اطلاعات چندانی در دست نیست و در گزارش های رسمی درباره او به چیزی بیش از سابقه ریاست سازمان هوا فضای وزارت دفاع و قائم مقامی وزارت دفاع در دولت محمود احمدی نژاد اشاره نشده است.

 او پیش از این نیز در جریان فعالیت های اقتصادی کلان حضور داشته به طوری که در سال ۹۰، از سوی سردار رستم قاسمی به ریاست صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت منصوب می شود. علاوه بر این وی همزمان نایب رییس هیات مدیره شرکت سایپا و عضو هیات مدیره شرکت صدرا بوده است.

وی زاده اصفهان، ۶۴ ساله و پسر سیف الله وحید دستجردی رئیس اسبق هلال احمر حکومت اسلامی و برادر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، دولت محمود احمدی‌نژاد است.

وحید اکنون به مدیرعاملی بزرگترین هولدینگ اقتصادی حکومت ایران که انحصار چون چون سهام شرکت “مخابرات ایران”، “شرکت تالیا”، “گروه خودروسازی بهمن”، “بانک انصار”، “موسسه مالی-اعتباری ثامن الائمه”، “شرکت مبین نت” و کنسرسیوم فازهای پارس جنوبی را در اختیار دارد، منصوب شده است.