توافق بر سر فروش آسمانخراش متعلق به ایران

نویسنده

» گزارش لوریان لوژور

مقامات قضایی آمریکا از پروژه فروش آسمانخراشی در نیویورک که به شکلی پنهانی به ایران تعلق دارد پرده برداشتند. آنها قصد دارند وجوه به دست آمده از این فروش را میان خانواده های قربانیان سوءقصدهایی که به ایران مربوط می شود توزیع کنند.

این تصمیم که روز پنج شنبه ازسوی یک قاضی فدرال به تصویب رسیده، یکی از آخرین تحولاتی است که به سرنوشت این ساختمان ۳۶ طبقه واقع در شماره ۶۵۰ خیابان پنجم منهتن، که از مدت ها پیش معلق مانده، خاتمه خواهد داد.

پریت باهارا، دادستان نیویورک، در بیانیه ای خاطرنشان کرد: “ما با این تصمیم یک گام بزرگ به سوی مهم ترین مصادره مربوط به تروریسم برداشته ایم که در آن یک حرکت جبران کننده قابل توجه برای قربانیان تروریسم لحاظ شده است.”

در میان افرادی که از این فروش بهره مند خواهند شد، به ویژه اسامی خانواده های قربانیان بمب گذاری ۱۹۸۳ که در پادگان های نیروی دریایی در بیروت انجام شد به چشم می خورد. در آن سوءقصد تعداد ۲۴۱ نفر از اعضای پرسنل نظامی آمریکا کشته شدند. به علاوه، خانواده های قربانیان سوءقصد سال ۱۹۹۶ علیه برج های خبار در عربستان سعودی که طی آن ۱۹ نظامی آمریکایی کشته شدند نیز وجوهی دریافت خواهند کرد.

قاضی این منطقه قبلاً شکایت دولت آمریکا در سال گذشته را موجه دانسته و برآورد کرده بود که صاحبان آسمانخراش، تحریم های اعمال شده علیه ایران را نقض کرده و اقداماتی از قبیل پولشویی انجام داده اند.

دادستان های آمریکایی خاطرنشان می سازند که صاحبان مورد بحث [بنیاد علوی، سازمانی غیرانتفاعی که هدفش ارتقای فرهنگ اسلامی و زبان فارسی است و همچنین گروه آسا] درآمدهای ناشی از اجاره این ساختمان را به همراه وجوهی دیگر به بانک ملی ایران و درنتیجه دولت ایران منتقل کرده اند. مقامات آمریکایی علاوه بر این ساختمان که در منطقه منهتن واقع شده، اقدام به فروش دیگر دارایی های متعلق به ایران در ایالت های کالیفرنیا، مریلند، تگزاس، ویرجینیا و منطقه کوئینز در نیویورک خواهند کرد. درهمین راستا، برخی از حساب های بانکی به نام شخصیت های حقیقی و حقوقی که به هدف پوشش دادن ایران فعالیت می کردند نیز توقیف خواهد شد.

هنوز تاریخ مشخصی برای فروش این دارایی ها تعیین نشده است.

منبع: لوریان لوژور، ۱۸ آوریل