به عقاید دخترم احترام می گذارم

نویسنده

zeinabpeyghambarzadeh465.jpg

فریبا صراف

محمود پیغمبرزاده، پدر زینب که چند روزیست به جرم مقابله با تبعیض در مورد زنان، در زندان اوین به سر می برد امروز در گفت و گویی تاکید کرد: “دختر من هیچ جرمی مرتکب نشده است. مشکل او این است که با قانون آنقدر آشنایی دارد که بداند احضار تلفنی غیرقانونی است. من به عنوان یک انسان به عقاید دخترم احترام می گذارم.”

زینب پیغمبر زاده، از فعالین حقوق زنان، هفته گذشته بعد از مراجعه به دادگاه و به علت نداشتن وثیقه دستگیر و راهی اوین شد. وی ساعاتی پس از آن در تماسی تلفنی با خانواده وضعیت خود را چنین تشریح کرد: “سوال های مختلفی ازمن می کردند که ربطی به پرونده ام نداشت. به من گفتند چرا اخبار کذب می نویسی، ومن هم گفتم دروغ نمی نویسم. ازمن پرسیدند وبلاگ دارم که من هم گفتم بله به نام تجربه های زنانه. رئیس دفتر قاضی هم رو به قاضی گفت بفرستیمش زندان تا تجربه های زنانه پیدا کند! بعد به من گفتند قرار کفالتت را به وثیقه تبدیل کردیم و پرسیدند وثیقه داری گفتم نه ولی باید بپرسم اما بعد مرا به زندان منتقل کردند.”

به نوشته سایت تغییر برای برابری، زینب را که بیماری قلبی هم دارد در کنار کسانی محبوس کرده اند که “برخی شان از سیگارو کراک استفاده می کنند که برای زینب با توجه به بیماری قلبی اش وضعیت مناسبی نیست”. به همین علت مسئولین زندان روز پنجشنبه زینب را به بهداری منتقل کردند ولی از دادن دارو به او خودداری کردند.

پدر زینب در مورد وضعیت این دانشجوی 24 ساله که خبرنگار صفحه زنان روزنامه سرمایه هم هست، می گوید: “فردای روزی که احضاریه کتبی آمد، زینب بدون اینکه به من بگوید به دادگاه رفته بود و همان روز دستگیر ش کردند. به من نگفت چون نمی خواست به نگرانی های من اضافه کند.”

او در مورد سپردن وثیقه برای آزادی زینب می گوید: “به دادگاه گفتم وثیقه ندارم و اجاره نشین هستم؛ ضمن اینکه زینب جرمی مرتکب نشده است که برای آزادی اش وثیقه گذاشته شود ؛آنها فیش حقوقی مرا دیده اند می توانند مبلغ دریافتی من را ببینند. من توانایی این را ندارم که وثیقه بگذارم تا زینب آزاد شود. اگر از سهام عدالت وعده داده شده توسط دولت احمدی نژاد چیزی به من پرداخت کنند آماده هستم.”

پدر زینب از دغدغه های خود و فرزندانش می گوید: “برای بچه هایم هم پدر بوده ام هم مادر.فقط این را می دانم که در ایران زندگی می کنم و نباید با ما اینگونه برخورد شود.”

او با انتقاد از فضای نا امن موجود می گوید: “زندان از خیابان های این شهر امن تر است.با این اوضاع ممکن است دوباره قتل های زنجیره ای تکرار شود و فرزندان ما سر به نیست شوند.”

او درباره برخوردقاضی پرونده زینب توضیح می دهد: “قاضی به من گفت چرا جلوی کارهای دخترت را نمی گیری ؟ که من پاسخ گفتم اگر دانشجوی رشته جامعه شناسی که با رتبه زیر صد وارد دانشگاه شده به فکر مشکلات جامعه خود نباشد، چه کسی باید این کار را بکند؟ ماست بندها به فکر تغییر و بهبود وضعیت جامعه باشند؟”


او از رفتار مسئولان دانشگاه نیز گله می کند: “یک بار از حراست دانشگاه به من زنگ زدند گفتند حیف دخترت نیست که عضو تشکل های دانشجویی شده؟ ومدعی شدند زینب عکس شهدا را در دانشگاه پاره کرده است.اما من پاسخ دادم خودتان این کار را کرده اید ما یک خانواده مذهبی هستیم و زینب هرگز به خود اجازه نمی دهد چنین کاری را انجام دهد.”

او ادامه می دهد: “در زمان گذشته دانشگاه ها حامی دانشجویان بودند ولی امروز حراست دانشگاه با سیستم امنیتی مملکت همکاری می کند و در مقابل دانشجویان می ایستد.”

محمود پیغمبر زاده که از نبودن دخترش دلتنگ است، می افزاید: “شاید زینب در زندان روحیه خوبی داشته باشد اما خواهر و برادرش زندانی ترند. چون خیلی نگرانش هستند.”

زینب پیغمبر زاده به همراه 32 تن از فعالان جنبش زنان روز 13 اسفند مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواسته شان حمایت از همفکران شان بود که آن روز به دادگاه احضار شده بودند.این 33 نفر دستگیر شدند و حالا یک به یک به دادگاه احضار می شوند.لازم به توضیح است که دوستان و فعالان جنبش زنان وثیقه مورد نظر دادگاه را تهیه کرده اند، اما دادگاه از پذیرش آن خودداری کرده است.