از همه جا

نویسنده

شاعران و شهرت جوان‌مرگی

برگردان، ونداد زمانی

 

چرا شاعران جوان می‌میرند؟ آن‌ها نه تنها از همه مردم کمتر زندگی می‌کنند، بلکه حتی گوی سبقت را از سایر نویسندگان (رمان‌نویس‌ها، نمایشنامه‌نویس‌ها و روزنامه‌نگاران) نیز ربوده‌اند.

فیلم ستاره درخشان، که جدیدا روی پرده سینماها آمده، روایت مصور دیگری‌ست از این ماجرا.

 

فیلم مورد نظر بازگو کننده‌ی آخرین سال‌های زندگی جان کیتز، شاعر معروف انگلیسی است. شاعری که یکی از نمونه‌های مشهور جوان‌مرگی در بین شاعران است (از دیگران می‌توان به شللی، بایرون و پلَث در دنیای انگلیسی زبان اشاره کرد)

قهرمان شاعر فیلم که سال‌های آخر خود را می‌گذراند از طرفی تمام هوش و حواسش منگ عشقی است که به یک خیاط جذاب و اغواگر دارد و از طرف دیگر در تب و تاب سرودن اشعار رمانتیک و جاودانی خویش است.

روان شناسان معاصر مدتی است که پرده از این راز برداشتند. آن‌ها معتقدند که درون‌نگری (و بالطبع درون‌گرایی) بیش از حد شعرا (که ضروری کارشان است)، آن‌ها را به سمت افسردگی سوق می‌دهد و تمایل به خودکشی، امری است طبیعی در بین آدم‌هایی که به مدت طولانی از افسردگی رنج می‌برند.

دویست سال از مرگ زودرس ادگار آلن پو می‌گذرد. این شاعر و داستان‌نویس آن‌قدر در نوشیدن مشروب افراط کرد که وقتی برای درمان ناشی از بدمستی‌های پی در پی‌اش به بیمارستان آورده شد، در جواب کادر درمانی که به او وعده آمدن دوستانش را داده بودند گفت:

” بهترین کاری که دوستانم می‌توانند برایم انجام دهند این است که گلوله‌ای به مغزم شلیک کنند.”

آلن پو، به خوبی می‌دانست که اعتیادش به الکل او را از پا درخواهد آورد، او در همان روز کذایی (سوم اکتبر ۱۸۴۹) در چهل سالگی در بیمارستان جان سپرد.

ادگار آلن پو، شاعر و داستان‌نویس

این دسته از شاعران به شکل‌های مختلف به خودتخریبی افسارگسیخته دامن می‌زنند. شاعرانی که می‌دانند قدرت نقب زدن به ناخودآگاه مشترک بشر را دارند و هر بار که به عمق آن زبان مشترک بدوی می‌روند آکنده از ترس می‌شوند.

ترسی که توامان با امید است، امید خلق شعری که حتما جاودانه خواهد شد، هرچند به بهای گران جان جوان‌شان.

دیلن توماس، یکی دیگر از شاعران معروفی است که هرچند معتقد به دریافت الهام‌های شاعرانه نیست و شعر از دید او بیشتر کلنجار رفتن تکنیکی با کلمات است، ولی زندگی تقریبا مشابهی با آلن پو داشته است.

 

دیلن توماس، شاعر

هر دوی آن‌ها در زمان حیات‌شان هم به شدت مشهور بودند و هم فقیر!  هر دو با افراط در مصرف الکل آن‌هم در سنین مشابه، جان باختند.

 

منبع: زمانه