ایران: این دسیسه آمریکا است

نویسنده

‏ایران روز جمعه مسوولیت زخمی شدن دست کم سه تن از دیپلمات های خود در جریان ‏تیراندازی های بغداد را متوجه آمریکا دانست و با عصبانیت اعلام کرد آمریکایی ها به تشویق ‏حملات علیه ایرانی ها در عراق می پردازند.


این حادثه که ممکن است توسط سربازان عراقی در نتیجه مشاجره در یک ایستگاه بازرسی ‏به وجود آمده باشد، منازعه بی سابقه ای را میان ایران و دولت عراق رقم زده است. دولت ‏عراق روابط نزدیکی با ایران دارد.


ظرف هفته های اخیر رسانه های ایرانی بارها از سرسپردگی افراطی دولت شیعه این کشور ‏به واشنگتن ابراز ناراحتی کرده اند. تنش ها با اقدامات دو ماهه گذشته نوری المالکی در ‏رویارویی با شبه نظامیان شعله ور شد. ایالات متحده، ایران را به پشتیبانی از این شبه نظامیان ‏متهم می سازد و ایران هم چنین اتهاماتی را رد می کند.


حمله به دیپلومات های ایرانی روز پنجشنبه در حالی رخ داد که کاروان حامل ایرانیان قصد ‏عبور از پل منتهی به یک مکان مذهبی شیعیان در کاظمین عراق در شمال بغداد را داشت.


یک مقام وزارت کشور عراق که نخواست نامش فاش شود، گفت سربازان عراقی مستقر در ‏ایستگاه بازرسی به تبادل آتش با محافظان این کاروان پرداختند. مشاجره وقتی رخ داده که ‏اغلب ایرانی ها قادر به ارایه اوراق شناسایی خود نشده اند.


قاسم عطا، یک سخنگوی ارتش عراق در بغداد، هم گفت مردان مسلح شناخته نشده ای پشت ‏این ماجرا بودند.‏

منوچهر تسلیمی، سخنگوی سفارت ایران، اعلام کرد از اینکه مردان مسلح چه کسانی بودند ‏اطلاعی ندارد. به گفته وی دو دیپلمات ایرانی، یک فرد ایرانی دیگر و یک کارمند عراقی ‏زخمی شده اند که شرایط آن ها مناسب است.


سروان دیوید راسل، یک سخنگوی ارتش ایالات متحده در بغداد گفت ارتش عراق چهار ‏ایرانی زخمی شده را به همراه راننده عراقی شان در خودرو پیدا کرد، شناسائی زخمی ‏شدگان به این سرعت امکان پذیر نبوده است.


راس در اظهار نظری که با پست الکترونیک ارسال شد اعلام کرده که گزارش ها نشان می ‏دهد نیروهای امنیتی عراق «اوضاع را به شکل مناسبی مدیریت کرده اند و درجه عمکرد ‏حرفه ای آنها بالا بوده است».


علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، آمریکا را هدف سخنان خود قرار داد و گفت ‏اظهارات تند علیه ایران به آتش حملات علیه ایرانی ها دامن زده وی در عین حال توضیح ‏داده که اظهار نظر آمریکائی ها به رفتار غیرانسانی اشغالگران و گروه های تروریستی در ‏عراق دامن می زند.


وزارت خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد: «مسولیت تامین امنیت دیپلمات ها و نیز افراد ‏متعلق به مراجع بین المللی و دیپلماتیک در عراق بر عهده اشغالگران است. رفتار مشکوک ‏نیروهای ایالات متحده در مسایل امنیتی عامل ایجاد ناامنی فزاینده در عراق شده است.


ارتش ایالات متحده هم در بیانیه ای اعلام کرد آمریکایی ها «به هیچ عنوان در این حمله نقشی ‏نداشته است» و آمریکا «هرگونه حمله به مهمانان و دیدارکنندگان از هر کشوری را محکوم ‏می کند».


ایالات متحده و ایران بر سر شبه نظامیانی که با دولت المالکی درگیری دارند و اعضای شیعه ‏آن ها که روابط محکمی با ایران دارند، دچار اختلاف هستند. المالکی در ماه آوریل دستور ‏حمله به شبه نظامیان شیعه در بصره را صادر کرد که به چندین هفته جنگ در مناطق جنوبی ‏عراق و شهرک تحت کنترل شدید شیعیان موسوم به صدر منجر شد.


به گفته یکی از آگاهان زمانی که هیات نمایندگی عراق به ایران رفت تا درباره فرونشاندن ‏منازعات داخل عراق صحبت کنند، با سرزنش مقامات آن کشورروبرو شدند. ایرانی ها از ‏دولت عراق به خاطر تبدیل شدن به آلت دست واشنگتن و امضای قراردادی برای دادن اجازه ‏حضور دائمی ایالات متحده، در همسایگی ایران، انتقاد کردند.‏

منبع: یو اس تودی – 16 مه ‏