کنگره در مقابل اوباما می ایستد

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست از سخنان سناتور گراهام

سناتور لیندزی گراهام روز یکشنبه با بنیامن نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ملاقات کرد.

گراهام در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “من در اینجا اعلام می کنم که کنگره آماده است از نخست وزیر اسرائیل تبعیت کند. در ماه ژانویه لایحه ای با تائید دو حزب دموکرات و محافظه کار به کنگره خواهد رفت که بر اساس آن اگر ایران از مذاکرات پیروی نکند، تحریم ها مجددا برقرار می شوند.

همچنین اگر ایران از توافق انجام شده تخطی کند هم تحریم ها برقرار خواهند شد. مهم آن است که ایرانی ها بدانند از دید آمریکایی ها تحریم ها زنده و حاضرند.”

وی افزود: “من همچنین لایحه ای را با سناتور کورکر تهیه کردم که بر اساس آن: اگر توافقی میان کشورهای 1+5 و ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور حاصل شود، این توافق باید برای تائید به کنگره ارائه شود و در صورت تصویب کنگره تحریم های مربوطه برداشته خواهد شد.”

پیام کلی این اظهارات روشن بود و آن اینکه کنگره به رئیس جمهور اجازه نخواهد داد با دست باز در قبال ایران عمل کند.

وی گفت: “آخرین بار که جامعه جهانی سعی کرد برنامه های هسته ای یک رژیم سرکش را تحت کنترل در آورد، نتیجه آن سلاح هسته ای کره شمالی بود. برنامه هسته ای کوچکی که قرار بود تحت نظارت سازمان ملل توسعه پیدا کند، به تولید چندین سلاح هسته ای در یکی از خطرناک ترین رژیم های دنیا، یعنی کره شمالی، انجامید.”

وی گفت: “من نگران آن هستم که اگر در توافق میان ۱+۵ و ایران اجازه توسعه فناوری غنی سازی اورانیوم به این کشور داده شود، نتیجه مشابه کره شمالی باشد.”

“کنگره در مورد ایران باید بسیار محتاط باشد. کنگره باید تحریم ها را به صورت واقعی و در صورت هر گونه تخلفی مجددا اعمال کند.”

“کنگره باید اطمینان حاصل کند که در صورتی که ایران نتواند برنامه هسته ای خود را متوقف کند و پاسخگوی اقدامات هسته ای گذشته و حال خود باشد و تاسیسات اراک را برای بازرسی آماده کند، تحریم های کامل بتواند برقرار شود. بدون داشتن یک تاریخ مشخص برای انجام توافق، مذاکرات می تواند تا ابد ادامه پیدا کند.”

یکی از منابع طرفدار اسرائیل گفته است که “روابط قدرت در کنگره نسبت به مساله ایران پس از انتخابات تغییر کرده است. تحریم های علیه ایران اکنون می تواند با رای سنا انجام شود.”

وی پیش بینی کرد که “اکنون احتمال زیادی وجود دارد که ائتلافی از دو حزب برای حمایت از تحریم ها در کنگره بوجود آید.”

منبع: واشنگتن پست - 30 دسامبر