سعیدی: ما دو نوع رهبر داریم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تشبیه اظهارات خامنه ای به فتوای میرزای شیرازی

در پی تاکیدات مکرر رهبر جمهوری اسلامی بر عدم مصرف کالاهای خارجی از سوی مردم و دولت، و بی توجهی مردم به گفته های او، نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه پاسداران اظهارات رهبر در این رابطه را یک “حکم شبه حکومتی” خوانده، خواستار اطاعت مردم از وی شده و گفته “وقتی رهبری انقلاب می‌فرمایند جنس خارجی نخرید و اگر مورد مشابه در داخل دارید، آن را استفاده کنید چه‌کسی باید به این فرمان عمل کند؟”

علی سعیدی در جریان سخنرانی خود پیش از نماز جمعه در تهران گفت: “برای ادامه روند پیشرفت انقلاب باید الزاماتی مورد توجه قرار گیرد. اولین الزام پیشتازی و بقای امت انقلابی ایران وفاداری و توجه به آرمان‌های بلند رهبری انقلاب بود. سه رکن رهبری الهی، شریعت و مردم از الزامات یک انقلاب توحیدی است که مردم در محور رهبری به پذیرش آیین الهی به‌عنوان منشور سطح زندگی زمینه حاکمیت الهی را فراهم می‌کنند.”

به گفته او “برای پیشبرد اهداف یک انقلاب مردم باید اطاعت کنند. وقتی امام می‌فرماید حصر آبادان شکسته شود، این یک فرمان استو چه‌کسی باید به آن عمل کند؟ اگر مردم ایران به‌مانند قوم بنی‌اسرائیل در عمل نکردن به فرمان موسی‌بن عمران عمل می‌کردند مطمئناً به عذابی دردناک‌تر و شدیدتر از قوم بنی‌اسرائیل دچار می‌شدند و مرتکب سرنوشتی سخت‌تر از آن دوران می‌شدند.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی با این مقدمه آیت الله علی خامنه ای را با میرزای شیرازی که در دوره ناصرالدین شاه فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد، مقایسه کرده و افزوده “در عصر حاضر وقتی رهبری انقلاب می‌فرمایند جنس خارجی نخرید و اگر مورد مشابه در داخل دارید، آن را استفاده کنید چه‌کسی باید به این فرمان عمل کند؟ ملت ایران تجربه گذشته را در مقابل چشمان‌شان دارند.”

وی خواستار اطاعت مردم از رهبر جمهوری اسلامی در این ارتباط شده و اضافه کرده است که “من نمی‌توانم ادعا کنم که این یک حکم حکومتی است، اما می‌توانم بگویم که وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند جنس خارجی نخرید این یک حکم شبه‌حکومتی است.”

عجیب تر از این اشاره گفته دیگر سعیدی بود که چند نوع رهبر کشف کرد و گفت “ما دو نوع رهبر داریم، یک رهبرانی که در مسیر ولایت خدا قرار ندارند و دیگر رهبرانی که در مسیر ولایت الهی قرار دارند که مردم اگر از رهبران در مسیر ولایت الهی تبعیت کنند هم پیروزی عاید آنها می‌شود و هم حقانیت را به دست می‌آورند. البته تبعیت از رهبران غیرالهی هم مردم را به پیروزی می‌رساند.”

علی سعیدی همچنین مدعی شده است که “مشکل ما با تکیه بر امکانات درونی حل می‌شود، نه اتکا به خارج. این در حکم شبه‌حکومتی است و باید دولتمردان، مجلس و مردم به این فرامین و تدابیر عمل کنند. اگر بناست ملت ایران تا ابد انقلاب را حفظ کنند نیازمند به این الزامات هستند که یکی از این الزامات تبعیت همه‌جانبه دولت، مردم و مجلس از فرامین رهبری انقلاب حضرت امام خامنه‌ای است.”
نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه ۱۹ خردادماه نیز در این ارتباط در گفت و گویی با خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران اظهاراتی مشابه با گفته های اخیرش را مطرح کرده بود.او گفته بود:“استنباط من این است که برخی فرمایشات حضرت آقا شبیه حکم حکومتی است. آقا می‌فرمایند جنس خارجی در صورت وجود مشابه داخلی نخرید، این شبیه حکم حکومتی است و توقع از مردم این است که جنس خارجی نخرند.”

آیت الله علی خامنه ای از ابتدای زمانی که به رهبری جمهوری اسلامی رسیده است در اظهارات مختلف خود بر مصرف کالاهای داخلی و پرهیز از خرید کالاهای خارجی تاکید کرده است با اینحال اما همواره کالاهای خارجی وارد کشور شده و در بسیاری موارد پرمصرف تر از تولیدات داخلی بوده است. رهبر جمهوری اسلامی هیچ گاه در این تاکیدات خود درخواست یا دستور ممنوعیت واردات را نداده است اما مدام از مردم خواسته است تا کالاهای خارجی را مصرف نکنند

تاکیدات رهبر جمهوری اسلامی در ارتباط با مصرف کالاهای داخلی اما در سالهای اخیر بویژه پس از تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی افزایش یافته او سالانه در چند سخنرانی خود بر این موضوع تاکید می کند که همچنان مورد توجه کسی قرار نگرفته است.

او در ابتدای سال ۹۲ که به پیروزی حسن روحانی در انتخابات منجر شد این سال را سال “حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی” نامید اما در پایان همین سال، ۲۰ اسفندماه با ابراز نارضایتی اعلام کرد که “حماسه سیاسی خوشبختانه محقق شد اما حماسه اقتصادی متأسفانه به تأخیر افتاد که امیدواریم این موضوع در پرتو سیاستهای ابلاغ شده، در سال ۹۳ با جدیت کامل پیگیری شود.”

چند روز پس از این اظهارات او خود در پیام نوروزی خود به مناسبت سال ۱۳۹۳ مجددا تاکید کرد که “مردم در همه‌ی سطوح، تولید ملّی را ترویج کنند. یعنی چه؟ یعنی همین مطلبی که من دو سه سال قبل از این، در همین جا با اصرار فراوان گفتم، یک عدّه‌ای هم از مردم خوشبختانه عمل کردند، امّا همه باید عمل کنند و آن عبارت است از مصرف تولیدات داخلی.”

آیت الله خامنه ای در توضیح ادامه داده بود که “در دوران طاغوت، ترجیح مصرف خارجی به‌عنوان یک سنّت بود؛ سراغ جنس که میرفتند، میپرسیدند داخلی است یا خارجی؟ اگر خارجی بود، بیشتر به آن رغبت داشتند؛ این باید برگردد و به‌عکس بشود. نمیگوییم خرید جنس خارجی «حرام» است، امّا عرض میکنیم خرید جنس داخلی یک ضرورت برای مقاوم‌سازی اقتصاد است و بر روی همه چیز این کشور تأثیر میگذارد. باید به این توجّه کرد؛ این نقش همه‌ی مردم است.”

در تداوم این تاکیدات اما وی۲۹ بهمن ماه سال گذشته در جریان یک سخنرانی خود اعلام کرد که “محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «برَند» است، برَند فلان؛ برَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّب تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند.”
وی که خطاب به مردم حرف می زد به کسانی هم که رهبری سیاسی و مذهبی او را قبول ندارند نیز گفته بود: “این را من فقط برای یک عدّه‌ی خاص نمیگویم؛ خب بله، وقتی ما میگوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش میکنند حرف را، پیغام هم میدهند فلان چیز راکه خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ی کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایه‌دار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد.”

رهبر جمهوری اسلامی همه این تاکیدات بر مصرف کالاهای داخلی را بویژه در چند سال اخیردر مخالفت با توافق با غرب در مناقشه هسته ای مطرح کرده است و از دوسال پیش که مذاکرات هسته ای در دولت حسن روحانی آغاز شده اینگونه اظهارات او افزایش نیز یافته است.

چنانکه او ۹ اردیبهشت ماه در جریان دیدار با “کارگران” گفت: “کلید حل مشکلات اقتصادی مردم و معضلات جامعه کارگری، نه در خارج بلکه در داخل و «تقویت و رونق تولید داخلی» است. کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیتهای متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادی»، انجام دهند.”

از این تاکیدات اخیر رهبر جمهوری اسلامی به نظر می رسد او هوشمندانه تلاش می کند دیدگاه کسانی همچون حسن روحانی که وضعیت دشوار اقتصادی کشور را حاصل تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی می دانند، رد کرده و در مقابل دولت و مردم را مسئول بحران در اقتصاد، تولید و وضعیت معیشتی کارگران معرفی کند.

حسن روحانی، رییس دولت جمهوری اسلامی اما دیدگاه متفاوت از رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری دوسال پیش شرکت کرده و پیروز شد.از جمله او در فیلم تبلیغاتی خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری۱۳۹۲ گفته بود: “بنده معتقدم خوب است سانتریفیوژ ها بچرخد ولی کارخانه های دیگر هم فعال باشند نه اینکه به خاطر فعالیت کارخانه نطنز ما تحریم باشیم و سایر کارخانه های صنعتی ما با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند یا به طور کلی تعطیل شوند.”

او ۱۴اردیبهشت ماه سال گذشته نیز در اظهاراتی دیگر گفته بود: “برخی ها از تحریم خوششان می آید، اما این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.”

حسن روحانی ۱۴ دی ماه۹۳ نیز طی اظهاراتی در “اولین کنفرانس اقتصاد ایران”گفت: “ما توسعه پایدار مستمر همه جانبه می‌خواهیم و تجربه زندگی سیاسی ما می‌گوید کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد.”

رییس دولت یازدهم اسفندماه ۹۳ نیز در جریان سفر به استان هرمزگان تاکید کرده بود که “حقوق حقه ما فقط دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیست. تجارت آزاد، تعامل با دیگران، صادرات و واردات، حواله کردن پول و مسائل این چنینی حق ماست. اگر ملت ایران به دنبال حقوق هسته‌ای خود هستند این را در راستای توسعه کشور می‌خواهند.”