اینجا قدس نیست!

نویسنده

solmazsharif.jpg

سولماز شریف

در حالیکه بر رو و پشت اسکناسها و سکه های رایج در هر کشوری، تصویری مهم، تاریخی و ارزشمند از آن کشور درج می شود، بر پشت اسکناسهای رایج در ایران، 28 سال است تصویری از مسجد الاقصی قرار دارد که تازه بعد از 28 سال معلوم شده، تصویر مسجد دیگری است.

ghods566.jpg

مسجدالاقصی نام مسجدی است، که در بخش شرقی شهر بیت‌المقدس ( اورشلیم ) قرار دارد.مسلمانان نخست به سمت این مسجد نماز می‌خواندند. نام این مسجد در آیه اول سوره اسراء نیز آمده‌است که اشاره به معراج دارد: “پاک ومنزه‌است خدائی که در مبارک شبی بنده خود (محمد) را از مسجد الحرام (مکه) به مسجد اقصائی که پیرامونش را (به قدوم خاصان خود) مبارک ساخت، سیر داد تا آیات خود را به او بنمایاند که همانا خداوند شنوا وبیناست.” [دانشنامه ویکی پدیا] مسجدالاقصی حدودا ۱۴ کیلومتر تا رام الله مرکز اداره موقت فلسطین فاصله دارد.

از همان زمانی که نام مسجد الاقصی در برنامه های داخلی ایرانی جای عمده ای برای خود گشود، حرف بر سر تخریب این اثر نیز بود.مدعیان معتقدند دولت اسرائیل و یهودیان ساکن بیت المقدس(اورشلیم) اعتقاد دارند در زیر مسجدالاقصی معبد هیکل سلیمان وجود دارد و یکی از آرزوهای آنان تخریب مسجدالاقصی و احیای آن معبد است.آنان به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی در تاریخ 21 آگوست 1996 را نیز گواهی بر این ادعا می دانند که در این آتش سوزی در قسمت جنوب شرقی در حدود دویست متر مربع از سقف مسجد کاملاً منهدم شد و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنین یکی از آثار متبرک مسجد و یک منبر مخصوص که هشتصد سال سابقه داشت نیز کاملاً از بین رفت.

در این میان پس از 28 سال سفر دانشجویان فلسطینی به ایران و حضورشان در دانشگاه تهران پرده از رازی برداشت که هضمش چندان هم ساده نیست.تصاویر منتشر شده در پشت اسکناسهای ایرانی و تصاویر دم به دم پخش شده از تلویزیون ایران، مسجد الاقصی نیست! مکانی است آنطرفتر به نام قبه الصخره. خصوصا الاقصی در زبان عربی به معنای سبز است و اینکه چه سنخیتی می تواند با گنبد زرد رنگ داشته باشد، مشخص نیست.

قبه الصخره در میان فلسطینیان و آنان که به تفاوت بین این دو اثر واقفند، از تقدس برخوردار است و بعد از مسجد الاقصی در اورشلیم فلسطین دارای محبوبیت خاصی است. گنبد طلایی قبه درست بر روی صخره قرار گرفته‌است. در صحن صخره، هشت چاه وجود دارد. بنای قبة که بر روی این صخره واقع شده‌، به دستور خلیفه اموی عبدالملک بن مروان مابین سالهای (۶۹۱ _ ۶۹۲) میلادی ساخته شده‌است. خلیفه عبد الملک برای اینکه بتواند هزینه و مخارج این عمارات را تأمین کند، دستور داد خراج و مالیات هفت سال سرزمین مصر را به این کار اختصاص دهند. قبه المشرفه در بالاترین نقطه حرم الشریف قرار دارد، وقبه الشریفه در مرکز شکل عدد (۸) واقع وطول ضلع آن (۲۰، ۵۹ متر) و ارتفاعش (۹، ۵۰) متر است.

این‌ گنبد از آن‌ رو گنبد صخره‌ نام‌ گذاری شده است‌ که‌ در داخل‌ آن‌ صخره‌ ای‌ قرار دارد که‌ گفته‌ می‌ شود پیامبر اسلام‌‌ پا بر آن‌ نهاد و به‌ معراج‌ رفت‌.گنبد صخره‌ حدود ‌1300‌ سال‌ پیش‌ ساخته‌ شد و علت‌ اساسی‌ بنای‌ آن‌ نیز ارتباط خاص‌ این‌ مکان‌ با‌ موضوع‌ معراج‌ پیامبر اسلام بود.

گنبد هشت‌ ضلعی‌ صخره‌، صدها سال‌ یکی‌ از زیارتگاههای‌ مهم اسلامی‌‌ بشمار می‌ رود.مساحت‌ مسجدالاقصی‌ فقط به‌ گنبد صخره‌ محدود نمی‌ شود بلکه‌ این‌ گنبد تقریبا در مرکز مساحت‌ مسجدالاقصی‌ قرار دارد.گنبد طلایی‌ صخره‌ که‌ از فاصله‌ های‌ بسیار دور قابل‌ رویت‌ است‌ بر هویت‌ اسلامی‌ این‌ مکان‌ مقدس تاکید دارد.

امسال صدا و سیمای ایران در روز قدس به اشتباه 28 ساله خود اعتراف و اعلام کرد که تصاویر منتشر شده از نماد قدس، مسجد الاقصی نبوده بلکه قبه الصخره بوده است.

و این در حالیست که 8 ماه پیش 206 نماینده مجلس طی نامه ای اعتراض خود را به تخریب مسجد الاقصی اعلام کردند.آنان با امضای بیانیه‌ای، اقدام دولت اسرائیل در تخریب دیوار مسجد الاقصی را محکوم کردند و از سازمان کنفرانس اسلامی و سران دولت ها خواستند مانع از تخریب آن شوند.

نکته حائز اهمیت آن است که بر اساس عکسهای منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز، نماز روز قدس در مسجد الاقصی ای برپا شده که قبه الصخره است.