گفت وگو♦ تلویزیون

نویسنده
مهدی کیانیان

‏‏”مردمی که ریش شان طومارتقوایشان بود و ایمانشان به تقویت پیازمحاسن شان، آنهایی که غیر شکم ها ریش های ‏شان چتر پاهایشان بود، ببار ای برف! برسرمردی که قبل ازشکم ریشش چتر پایش بود.” مضمون این شعر ‏همانی است که مسعود تکاور به عنوان کارگردان سریال “خط شکن” در شبکه پنجم سیما به دنبال آن است. ‏تعریف تازه ای از نمایش ارزش ها، آن هم با حضور بازیگرانی که اغلب در سریال های پرمخاطب دیده ایم. ‏

kia1.jpg

گفتگو با مسعود تکاورکارگردان سریال خط شکن ‏

لطفا صورت مسئله را پاک نکنید!!

شما از ابتدا به گروه ساخت سریال پیوستید، یا بعد از نگارش فیلمنامه دعوت به کار شدید؟

موضوع سریال “خط شکن” از زمانی مطرح شد که اولین همکاری من و جناب آقای دکتر منتظرالمهدی به عنوان ‏تهیه کننده مشترک درپروژه “سجده عشق” به کارگردانی آقای حسین تبریزی شکل گرفت. بعد از آن قرار شد که ‏در پروژه دیگری هم همکاری کنیم. شرایط ساخت یک سریال فراهم شد و متنی ارائه شد و بنابر شرط اولیه من ‏مبنی براین که متن را باید بازنویسی کنم، با هماهنگی تهیه کننده متن را در اختیار گرفتم که هم متن خوبی بود و ‏هم قصه خیلی خوبی داشت، بازنویسی را انجام دادم و کار را شروع کردیم. ‏

ما درشرایطی زندگی می کنیم که نسل امروز نسبت به فریاد زدن و یا درشت نمایی ارزش ها موضع ‏دارند و دوست ندارند که مستقیم امر و نهی یا نصیحت بشوند. چطور سعی کردید که کار از این جهت لطمه ‏نخورد؟

یکی از مشکلات ما بر سر این کار این بود که ما زیر نظر تصمیم گیری از پیش تعیین شده ای به نام امر به ‏معروف و نهی از منکرداریم کار می کنیم. ما همیشه می بینیم که از ناحیه جوان ها نسبت به این موضوع گریزی ‏وجود دارد. اما اساسا یکی از بهترین دارایی نسل جوان ما داشتن شرایطی برای انجام اشتباه است. ما باید این حق ‏را به جوان امروز بدهیم که جوانی کند. ‏

همین که شما تحت لوای یک جایی به این نام دارید مجموعه تان را می سازید با بخشی ازنیروی دافعه ‏این نسل مواجه اید.

بله و همیشه همین جاست که دچارمشکل می شویم. به همین علت ما سعی کردیم با همراهی تهیه کننده، خود امر به ‏معروف و نهی از منکر با درایت و آگاهی و با حساسیت بیشتری خط قرمزها را رد کنیم. من می گویم ما زمانی ‏می توانیم موفق باشیم که مثلا واقعه عاشورا را از منظر دیگری به جوان امروز نشان بدهیم. من فکرمی کنم به ‏روزکردن این مسائل شکلی است که باید بپذیریم و به آن بپردازیم و برخورد هنرمندانه ای با آن داشته باشیم. ‏

kia2.jpg

نکته برجسته کار شما که تا حد زیادی باعث شده جلوی پیش داوری های منفی وعدم ارتباط با کار را ‏بگیرد انتخاب بازیگران مطرح تلویزیونی و به روزبوده. این ترکیب چگونه شکل گرفت؟

چیدمان ساختاری یک فیلم ارتباط مستقیمی با شخصیت اجرایی تهیه کننده دارد و درست در این بخش اجرای کار ‏است که تهیه کننده یک پروژه تصویری می تواند هنرخودش را نشان دهد. به قول آقای مرتضی شایسته ویترین ‏یک کار باید قشنگ باشد و بر اساس یک مثل خارجی همیشه بسته بندی یک کالا از همه مهم تراست. ما این بحث ‏را مبنا قرار دادیم. ‏

پس مشکل قرارداد نداشتید و با هربازیگری که می خواستید، می توانستید قرارداد ببندید؟

مشکل داشتیم. اما تهیه کننده ما هنرمندانه عمل کرد. سبک و سنگین کرد و هارمونی درستی شکل گرفت. همان ‏طورکه من این هارمونی را در دکوپاژم، آهنگساز در آهنگش، تدوینگر در اجرای دکوپاژ به کارمی بندد، ایشان ‏هم در انتخاب بازیگر سعی کردند که این هارمونی را لحاظ کند. ‏

kia3.jpg

پس تکلیف آرامش شما و تهیه کننده چه می شود؟

آرامش من برمی گردد به توانایی من. بالاخره ویترین درست کردن کار پرهزینه ای است. اگر بخواهیم سمت ‏ویترین سازی برویم باید این ریسک را هم بکنیم. این حرکت هنرمندانه تهیه کننده بود که با تمام شرایط سختی که ‏داریم توانست این بافت را ایجاد کند. ‏

فکرمی کنید که بعد از پایان پخش سریال می توانیم به ایجاد روابط آشتی جویانه ای بین جوان ها و ‏برخی ارگان ها در زمینه برخی برداشت های منفی، امیدوارباشیم ؟

ما هنرمندان تنها می توانیم سایه ای باشیم از فرهنگی که می خواهیم. فرهنگ ما وقتی درست می شود که ریشه ‏های اقتصادی ما درست شود. زمانی رابطه آشتی جویانه ای صورت می گیرد که وضع اقتصادی مردم درست ‏شود. همان طور که علم و تکنولوژی ما هم رشد می کند ما هم به عنوان هنرمند باید کارمان را بکنیم اما نیاز به ‏حمایت، درایت، اقتصاد سالم داریم. ما باید بپذیریم که دیوارهای فرهنگی دیگر وجود ندارد بلکه باید به فکر ‏واکسیناسیون فرهنگی باشیم. ایرانی آدم شریفی است اما یکی از مسائلی که این شرافت را تحت تاثیر قرارمی دهد، ‏اقتصاد است. در نهایت جوان بیکارممکن است معتاد شود و… نقطه سر خط. چون پاک کردن صورت مسئله، ‏مسئله را حل نمی کند.‏

منبع‎:‎‏ هنرمند‏