بریتانیا همچنان همراه اول آمریکا

نویسنده

» گزارش تروت سیکر از بررسی گزینه نظامی علیه ایران

دیوید استرینگر

بریتانیا روز جمعه رسما اعلام کرد که با آمریکا در برنامه‌ریزی احتمالی حمله نظامی در مورد ایران و دیگر اتفاقات بالقوه در خاورمیانه همراه خواهد بود، اما اصرار کرد این مذاکرات مقدمه‌ای برای حمله پیشگیرانه علیه برنامه هسته‌ای تهران نیست.

دفتر دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا تایید کرد که برنامه‌ریزی نظامی روزمره با آمریکا و دیگر متحدان در مورد تعدادی سناریو انجام می‌شود، از جمله استفاده احتمالی نیروی‌های آمریکا از پایگاه‌های بریتانیا.

روزنامه گاردین روز جمعه گزارش داد که آمریکا از بریتانیا خواسته است تا از پایگاه‌های این کشور در قبرس و قلمرو این کشور در اقیانوس اطلس و هند برای کمک به سازماندهی نیروها در خلیج‌فارس استفاده کند. در این گزارش آمده است که این اقدام در جهت آمادگی احتمالی برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای تهران صورت می گیرد.

یک سخنگوی کامرون به خبرنگاران گفت: “برنامه‌ریزی برای احتمالات، کاری است که ما بصورت روزمره انجام می‌دهیم. مسلما ما به شکل تنگاتنگ در مورد استفاده از پایگاه‌های نظامی بریتانیا با هم همکاری می‌کنیم؛ امری که قبلا هم اتفاق افتاده است. ما به صورت دائمی با همتایان خود در آمریکا حرف می‌زنیم. وارد جزئیات این گفت‌وگوها نمی‌شویم، اما قبلا در مورد استفاده از پایگاه‌های نظامی بریتانیا با هم همکاری کرده‌ایم.” ارتش آمریکا در حمله سال ۲۰۰۳ به عراق از پایگاه‌های بریتانیا استفاده کرد.

این سخنگو می‌گوید: “دولت معتقد نیست که در زمان حاضر اقدام نظامی علیه ایران گزینه درستی است، اما هیچ گزینه‌ای را از روز میز برنمی‌داریم.”

وی تاکید کرد که بریتانیا به سیاست‌های اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران پایبند است و در عین حال سعی می‌کند تهران را با هدف اطمینان از دسترسی این کشور به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و دنبال نکردن تولید سلاح اتمی به میز مذاکره بکشاند. تهران اصرار دارد که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

دولت بریتانیا از اظهار نظر در مورد ادعای گاردین در این باره که دومینیک گریو، دادستان عالی بریتانیا در یک اعلام نظر قانونی هشدار داده است که هرگونه حمله پیشگیرانه به ایران – از جمله همکاری در مورد پایگاه‌ها – نقض قوانین بین‌المللی است، خودداری کرد.

این روزنامه بنا به گفته مقاماتی که نامی از آنها نبرد گزارش داده است که در این اعلام نظر، مشاور قانونی ارشد دولت عنوان کرده است که ایران “تهدیدی واضح و فوری” ایجاد نکرده است.

کامرون اوایل این ماه در یک سخنرانی گفت به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده است که هرگونه حمله به ایران می‌تواند موجب تقویت حمایت‌ها از رژ‍یم تهران شود. وی اصرار کرد که اقدامات بین‌المللی، از جمله ممنوعیت واردات نفت ایران، اقتصاد این کشور را زمین‌گیر می‌کند.

کامرون گفت: “ما باید شهامت آن را داشته‌ باشیم که به این تحریم‌ها زمان بدهیم.”

منبع: تروت سیکر - ۲۷ اکتبر