سرکوب، در سالگرد حوادث انتخابات

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که گذشت دهها  تن در تهران بازداشت شدند، مهدی کروبی و همچنین بیوت آیت الله صانعی و منتظری مورد حمله لباس شخصی ها قرار گرفت؛ 56 کشور جهان و شماری از شخصیتهای سرشناس بین المللی، نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند و وضعیت جسمانی هنگامه شهیدی و محمد نوریزاد رو به وخامت گذاشت.

صدها تن، در اولین سالگرد اعتراضات به نتایج انتخابات، از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی در تهران دستگیر شدند. نیروی انتظامی، تعداد بازداشت شدگان 22 خرداد امسال را  91 تن اعلام کرد اما نهادهای حقوق بشری ازبازداشت چندصد تن خبر دادند. سایت کلمه نیز از انتقال 400 تن از مردان و زنان بازداشت شده در 22 خرداد به زندان اوین خبر داد.

همزمان، شماری از فعالان اجتماعی در تهران و شهرهای دیگر دستگیر شدند. از جمله: نرگس محمدی، عبدالرضا تاجیک، محمدرضا جلایی پور، صدرا آقاسی، نعیم احمدی، بهزاد حیدری وسلمان سیما.

اما از بازداشت ها که بگذریم، در این هفته، در قم اتفاقاتی افتاد. لباس شخصی ها  به مهدی کروبی که به قم سفر کرده بود، حمله کردند. همچنین این نیروها به بیت آیت الله صانعی حمله کردند و به تخریب اموال و شکستن در و پنجره ها پرداختند. گفته می شود در پی یورش لباس شخصی ها، آیت الله صانعی دچار عارضه قلبی شده و به بیمارستان منتقل گردیده است.

همزمان با این اقدامات، لباس شخصی ها به بیت آیت الله منتظری هم حمله کردند. در پی این حمله، وزارت اطلاعات اقدام به پلمپ این دفتر کرد.

آنطرف تر، 56 کشور جهان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، نقض حقوق بشر در ایران را مورد انتقاد قرار دادند. این کشورها به”سرکوب خشونت آمیز مخالفان، بازداشت ها و اعدام هایی که بدون طی مراحل قانونی انجام شده اند، تبعیض شدید علیه زنان و اقلیت ها از جمله بهائیان، و محدود کردن آزادی بیان و مذهب” اعتراض کردند.

درست در حالی که این کشورها درخواست کرده بودند که جمهوری اسلامی به گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی احترام بگذارد و با آنها “به گفتگو بنشیند”، دادستان تهران اعلام کرد که فعالیت حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ممنوع است.

همزمان، شماری از شخصیت های سرشناس هنری، فرهنگی و سیاسی جهان نیز، با امضای طوماری، خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران شدند.

سازمان عفو بین الملل هم ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت رضا شهابی و سعید ترابیان از فعالان کارگری دربند، خواستار آزادی فوری این دو زندانی شد.

آنسوتر، وضعیت جسمانی هنگامه شهیدی در زندان رو به وخامت گرایید. گفته می شود وی در بند 209 اوین،  دچار سرگیجه، دوبینی، عفونت لوزه و درد گوش شده است. وی بیش از یک هفته است که توانایی خوردن غذاهای زندان را ندارد و در بهداری زندان سرم درمانی شده است. همچنین وضعیت جسمانی محمد نوریزاد هم در زندان به دلیل عفونت ریه، به وخامت گراییده است.

در چنین اوضاعی، بیش از 600 تن از فعالان جنبش زنان با صدور بیانیه ای اعلام کردند “ما به عنوان جمعی از فعالان جنبش زنان ایران، خواهان پایان دادن به بازداشت و مجازات غیرقانونی همه فعالان مدنی بالاخص فعالان زن در بند هستیم و می خواهیم خواست حداقلی تساوی جنسیتی در کلیه قوانین ایران تحقق یابد.”

همچنین هفت فعال سیاسی زندانی، طی نامه ای به هیات رییسه مجلس، خواستار تحقیق و تفحص مجلس در خصوص “بازداشت های غیرقانونی” شدند.

بعلاوه، 86 روزنامه نگار هم با نوشتن نامه ای برای دادستان تهران، خواستار قبول مرخصی جواد ماهزاده، روزنامه نگار و نویسنده زندانی شدند.

آنطرفتر، محمد مصطفایی از احتمال سنگسار سکینه محمدی خبر داد.به گفته این وکیل دادگستری، سکینه محمدی  به اتهام گناه ناکرده “زنای محصنه” از سوی دادگاه کیفری استان آذربایجان شرقی به سنگسار محکوم شده است.

افزون بر اینها، به گزارش دانشجو نیوز، دانشجویان دانشگاه کردستان در پی اعتراض به حکم اعدام فعالین سیاسی کرد و دفن پنهانی جنازه های فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان و هم چنین سالگرد کشته شدن سهراب اعرابی و کیانوش آسا دست به اعتصاب غذا زدند.

در فضای مجازی نیز، در این هفته، سرویس وبلاگ دهی “ورد پرس” در ایران فیلتر شد.

و در آخر، سارا خادمی، فعال دانشجویی دانشگاه مازندران از ادامه تحصیل محروم شد و  سه فعال دانشجویی به نامهای جمال رحمتی پور، بابک غیاثی و کوروش جنتی نیز از زندان آزاد شدند.