حزب شهردار تهران به مجلس می رسد؟

نویسنده
حمید احدی

» قالیباف در اندیشه سی کرسی

با آشکار شدن نشانه هایی که دال بر حضور جدی اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس و خبرگان دارد، گزارش ها حکایت دارد که کوشش های جدید برای ایجاد همصدایی و اتحاد به اصولگرایان هم به جایی نرسیده و هر یک از گروه های حاضر در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در صدد ایجاد تشکیلاتی برای شرکت در انتخابات آتی هستند، آخرین مسافر محمد باقر قالیباف شهردار تهران است که به تازگی توانست فرد حامی خود را در راس شورای شهر بنشاند و با اتکا به حمایت بیت رهبر جمهوری اسلامی و بخشی از سرداران سپاه پاسداران این بار قصد دارد با حزب خود به میدان رقابت درآید.

در هفته گذشته نشریات وابسته به هر دو جناح سیاسی مهم کشور جناح راست و اصلاح طلبان حملاتی را به شهردار تهران آغاز کردند که اولین نشانه جدی گرفتن تاسیس حزب جدید آزادی ایران اسلامی تلقی می شود. روزنامه روزان در گزارشی در همین بار به نقل از شنیده های خود از از فعالیت خزنده و البته گسترده نزدیکان باقر قالیباف،شهردار تهران در حزب جدید خبر داد. پیش از این محمدرضا باهنر هم خبر داده بود که قالیباف فعال شده است 

 حزب “آزادگی ایران اسلامی” متعلق به “عیسی کاکوئی”، مشاور شهردار تهران است. این خبر را اول بار “کاکوئی” با عنوان دبیرکل موقت این حزب، هفته پیش به خبرگزاری تسنیم داد. به گفته وی بزودی پیش‌کنگره و کنگره حزب هم برگزار می شود و این در حالی است که شهردار تهران پیشتر گفته بود: “ما حزبی به ثبت نرسانده‌ایم”.

روزان نوشته: “جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی” از احزاب سیاسی است که همواره زیر سایه قالیباف بوده؛ این حرف شنوی و هماهنگی تشکیلاتی میان حزب و شهردار تهران چنان زیاد بوده است که برخی وی را متعلق به این حزب می‌دانند. حسین قربانزاده دبیرکل این جمعیت، در نشست خبری به نزدیکی گفتمان این جمعیت با گفتمان محمدباقر قالیباف اشاره و تصریح کرد: ارتباط ما با آقای قالیباف به لحاظ ساختاری است نه به صورت مستقیم و ایشان نه دبیر کل این جمعیت هستند و نه حتی عضو شورای مرکزی آن و جمعیت ما کاملاً مستقل است اما از لحاظ گفتمانی این مسئله را پنهان نمی‌کنیم که در حوزه گفتمان با آقای قالیباف هم نظریم. ما جلسات مشورتی را با آقای قالیباف داریم و پس از انتخابات شورای مرکزی جدید نیز جلساتی را با ایشان برگزار کردیم که در‌ آن به یک هم افزایی در رابطه با تبیین موضوع حزب رسیدیم. ما خود را نزدیکترین مجموعه به آقای قالیباف می‌دانیم.

ناظران سیاسی اصولگرا معتقدند این حزب ها نشانه اعلام بی نیازی قالیباف و همراهان وی به حمایت روحانیون هستند. قالیباف که با رفتارهای اغراق آمیز در حمایت از مصباح یزدی انتظار داشت که پایداری ها در انتخابات سال ۹۲ به او تمایل نشان دهند بعد از انتخاب فردی گنابادی وزیر بهداشت اخراج شده احمدی نژاد به عنوان کاندیدای مورد حمایت این روحانی رادیکال، چنان عصبانی شده بود که به گفته یکی از نزدیکانش یک روز هیچ تلفنی را جواب نمی داد و فریاد می کشید.

حسین قدیانی از نویسندگان کیهان که خود را شاگرد حسین شریعتمداری خطاب می کرد و از زمان تاسیس روزنامه وطن امروز متعلق به مهرداد بذرپاش به این روزنامه پیوسته و شدیدترین و مستهجن ترین نوشته ها علیه هاشمی رفسنجانی و لاریجانی نوشته اوست و در ماه های آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد وی را هم بی نصیب نگذاشت در جریان انتخابات ۹۲ رسما به ستاد انتخاباتی قالیباف پیوست، او که پیش از این خود را کوچک تر از شاگرد مصباح یزدی می خواند به تبع از دکتر شهردار در نامه ای تند انتخابات شیخ دیپلومات را به مصباح یزدی تبریک گفت و وی را متهم کرد که هیچ زمینه و شناخت سیاسی ندارد و باعث برنده شدن رقیب شده است.

بسیاری مقاله تند حسین قدیانی را سخن دل قالیباف خواندند.برای “قالیبافی” که دو بار عزم ریاست‌جمهوری کرده و ناکام مانده است، جایگاهی والاتر از مجلس نمانده که بتواند در آن رقابت کرده و بار دیگر به بخت آزمایی بپردازد. او تابه‌حال همه راه را رفته است. از ائتلاف تا تک‌روی، به جز تحزب. حالا این را هم امتحان می‌کند تا شاید در انتخابات آتی ذره‌ای از اقبال عمومی را در خود و یارانش ببیند. محسن رضایی پس از شکست‌های پی در پی ترجیح داد به محل کار قبلی خود کوچ کند، اما گویی قالیباف به این زودی‌ها قصد پشیمانی ندارد و به جایگاهی فراتر از شهرداری پایتخت فکر می‌کند.

قالیبافی‌ها سودای تصاحب ۳۰ کرسی تهران از پارلمان را دارند، سخنی است که پیش ازین از دو تن از سران جناح راست و اصلاح طلب هم شنیده شده بود.