روایت

نویسنده

گزارشی از مراسم خاکسپاری استاد همایون خرم

تو ای پری کجایی…

 

پیکر زنده‌یاد همایون خرم اول بهمن ماه در حالی از مقابل تالار وحدت تشییع شد که بسیاری از دوستداران وی از نخستین ساعات صبح درخیابان استاد شهریار تهران گرهم آمده بودند.

جمعیت حاضر در این مراسم که تعداد آن ها به صدها نفر می رسید درکنار پیکر زنده یاد خرم به خواندن ترانه ها و آهنگ های این هنرمند ایرانی می پرداختند.“رسوای زمانه منم” و “امشب در سر شوری دارم” دو قطعه ی مشهور خرم بود که صدای مردم طنین آن را در خیابان های اطراف تالار وحدت برپا می کرد.

آغاز برنامه راس ساعت ۹ صبح بود.یک روز آفتابی و معتدل در میانه روزهای فصل زمستانی. پری ملکی‌، بیژن بیژنی‌، محمد علی شیرازی،کامران رسول زاد،شهرام شکوهی، تقی ضرابی،‌ علیرضا مجابی، حسین پرنیا و…حضورداشتند.دراین مراسم هنرمندان برجسته موسیقی ایرانی درکنارپیکر خرم آواز خواندند و موسیقی اجرا کردند.

نخستین سخنرانی مراسم را محمدرضا شجریان از چهره های معترض حکومت ایران در سال های اخیر بر عهده داشت.شجریان که از دوستان قدیمی همایون خرم بود درباره وی گفت:با استاد همایون خرم بیش از ۴۵ سال دوست بودیم و چه شب‌هایی که در استودیو‌های رادیویی کنار هم حضور داشتیم و به تهیه برنامه‌های رادیویی می‌پرداختیم. آن شب‌ها را فراموش نمی‌کنم و چهره پرمهر همایون خرم را از یاد نخواهم برد، او انسانی با اخلاق ‌، با حوصله و پر مهر بود…هنوز باورم نمی‌شود که جسم همایون از بین ما رفت.

فرهاد فخرالدینی که زمانی رهبر ارکستر سمفونیک ایران بود به عنوان دومین سخنران  درجایگاه قرار گرفت و گفت:وقتی خبر فوت همایون خرم را شنیدم با خودم گفتم همایون بر زمین نخورد او استوار و پابرجاست و ما احساس، اندیشه او را در آثارش احساس می‌کنیم.او در ارتباط با ماست. هنرمندان عزیز ما مثل همایون خرم عمر جاودان خواهند داشت و به سادگی از بین نمی‌روند.کارهای همایون روان هستند و جمله بندی خوبی دارند. اما نمی‌دانم از سال‌های پنجاه به بعد چه شد که بعضی از خودی‌ها و غیرخودی‌ها چهره‌های واقعی موسیقی‌دانان را می‌پوشانند؟! اما تاریخ فراموش‌کار نیست…

همایون خرم مرد شریفی بود. ما پنجاه سال پیش در ارکستر گل‌ها باهم آشنا شدیم و دوستی‌مان ادامه پیدا کرد و در شورای فنی ارکسترملی و شورای عالی خانه موسیقی با هم بودیم و اکنون جای همایون در بین ما خالی است. همایون خرم همیشه پاینده و پابرجاست. آثارش را زمزمه خواهیم کرد چرا که اثری که از دل برخاسته بر دل نشیند

سپس رضا خرم فرزند همایون خرم در بخشی از این مراسم خطاب به حاضرین گفت: باید بگویم از خورشید دور شدیم  پدرم خورشید بود و بر همه می‌تابید و هر کس قدر استعداد خودش از این نور استفاده می‌کرد. اما اکنون این نور و گرما را از دست دادیم به هر حال ما فرزندانش بودیم و این شانس را داشتیم که بیشتر از همه به او نزدیک باشیم.

علیرضا قربانی،محمد اصفهانی  و داوود گنجه ای از دیگر سخرانان و اجراکنندگان قطعات ماندگار خرم دراین مراسم بودند.

پس از پایان این مراسم پیکر همایون خرم در میان انبوه هنردوستان و بستگان اشان و با سنج و دمام همشهری‌های بوشهری‌اش به قطعه هنرمندان بدرقه شد

لینک اجرای زنده محمدرضا شجریان در مزاسم خاکسپاری همایون خرم

http://www.youtube.com/watch?v=tXL7c3uAFUI