کندی تلگرام منشا داخلی دارد

نویسنده
نازنین کامدار

» سیاست جدید وزارت ارتباطات

در پی اختلال چند روزه در شبکه پیام رسان موبایلی “تلگرام” که پس از کند شدن فعالیت “وایبر”، با استقبال گسترده ایرانیان مواجه شده بود، مدیران این شرکت علت این اخلال را “داخلی” اعلام کردند، هر چند مسئولان وزارت ارتباطات، همچون مورد وایبر کماکان هر گونه کند کردن عمدی این شبکه را تکذیب می کنند.

بنا به نوشته سایت های داخلی، اطلاعیه شرکت “تلگرام” پس از آن منتشر شده که کاربران ایرانی طی چند روز گذشته از کندی و اختلال در فعالیت این شبکه ابراز نارضایتی کرده و با تماس با پایگاه های اینترنتی این شرکت، خواستار بهبود خدمات رسانی آن شده بودند.

 شرکت “تلگرام” در اطلاعیه ای که دیروز منتشر کرد، منشاء اختلال در فعالیت این شبکه را “داخلی” دانست و تاکید کرد این شبکه در دیگر نقاط جهان همچون گذشته بدون اختلال و کندی در حال فعالیت است.

در اطلاعیه شرکت تلگرام که در اکانت رسمی این شرکت در توئیتر منتشر شده، آمده: “ترافیک تلگرام در ایران به وسیله ارائه دهندگان اینترنت محلی محدود شده است. در حال تلاش برای یافتن علت آن هستیم”.

سایت تابناک نیز در گزارشی به سیاست جدید وزارت مخابرات در زمینه کند کردن خدمات اینترنتی اما بر عهده نگرفتن مسئولیت آن اعتراض کرده و در گزارشی با اشاره به توئیت شرکت تلگرام، نوشته: “دلیل کندی این روزهای تلگرام در ایران، نه خدماتی که این شرکت ارائه می‌دهد، که مشکلاتی است که isp های ایرانی برایش به وجود آورده‌اند؛ مشکلاتی که تلگرام علتش را نمی‌داند، ولی به نظر برای خیلی از ایرانیان حدس زدن درباره آن سخت نیست؛ مشکلاتی که اگر وزارت ارتباطات و دولت از وجودشان بی اطلاع باشند، یک سؤال پیش می‌آید و اگر درباره شان آگاهی داشته باشند، ده ها سؤال! مگر آنکه این موضوع توسط مسئولان به کل تکذیب شود و کندی این روزهای تلگرام از گردن عرضه کنندگان اینترنت داخلی ساقط شده و به دم و دستگاه این شرکت در خارج از کشور مرتبط دانسته شود!”

سایت بهار نیوز هم از “در به دری کاربران ایرانی در شبکه های مجازی” سخن گفته و افزوده: “دردسرسازی اپلیکیشن‌های ارتباطی برای کاربران ایرانی تمامی ندارد. بعد از فیلتر پرحاشیه وی‌چت و دردسرهای لاین و تانگو، ایرانی‌ها این بار به وایبر پناه آورده و پس از مدتی به‌عنوان بزرگ‌ترین کاربران این شبکه اجتماعی در جهان شناخته شدند اما این ماجرا هم دیری نپایید و وایبر هم با اختلالات گسترده مواجه شد. اختلالاتی که گفته می‌شد سرنخ آن به اپراتورها برمی‌گردد؛ اپراتورهایی که حالا با روی کار آمدن جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی، مشتریان فناوری منسوخ خود را از دست داده و با کاهش شدید درآمد مواجه شده بودند. اختلالات مکرر در برقراری ارتباط با وایبر سبب شد که بار دیگر کاربران ایرانی به دنبال اپلیکیشن جایگزین دیگری بگردند.این بار تلگرام، اپلیکیشن روس ـ- آلمانی به‌عنوان گزینه جدید کاربران ایرانی مطرح شد و در روزهای اخیر موج گسترده مهاجرت ایرانی‌ها از وایبر به این اپلیکیشن اتفاق افتاد. تلگرام که به سرعت توانسته بود نظر کاربران ایرانی را به خود جلب کند بنا به اعلام الکسا، مرجع جهانی رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی، مقام دوم کاربران خود را به ایرانی‌ها اختصاص داد اما زمان زیادی از این رخدادنگذشته است که دوباره اختلال بلای جان کاربران ایرانی شده و دیگر پیام‌رسان محبوب‌شان را نیز با کندی و چالش‌هایی در دسترسی مواجه کرد. داستان دربه‌دری کاربران ایرانی بین اپلیکیشن‌های محبوب جهان برای بار چندم تکرار شد و باز هم مثل همیشه هیچ‌کس مسئولیت این قضیه را به عهده نگرفت. این ماجرا درحالی رخ می‌داد که در دو شب گذشته پیام‌های بسیاری از سوی کاربران در محیط تلگرام دست به دست شد. «خداحافظ تلگرام»، «فیلتر از ساعت ۱۲ فردا شب»، «آی‌پی سرور ایران هک شد» و… اینها بخشی از پیام‌هایی است که ایرانی‌ها برای هم مخابره کردند و وزارت ارتباطات را به‌عنوان مقصر آن شناختند”.

با وجود این انتقادات و در حالی که شرکت تلگرام منشاء اختلالات را “داخلی” دانسته، وزارت ارتباطات کماکان نقش خود در این ماجرا را تکذیب می کند و مدعی است نقشی در فیلترینگ و محدود سازی سریالی شبکه های اجتماعی موبایلی ندارد.

به نوشته سایت “خرداد نیوز”، محمود واعظی، وزیر ارتباطات که تا کنون تمامی محدودسازی ها را انکار کرده، در ادامه این سیاست در صفحه اینستاگرام خود، چنین نوشته است: “دوستان سلام؛ متاسفانه در شبکه های اجتماعی شایعاتی در خصوص محدودیت یا فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام توسط وزارت ارتباطات منعکس شده است. این مطالب صرفا شایعه بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد. بنده و همکارانم در وزارت ارتباطات هیچ برنامه ای برای محدودسازی شبکه های اجتماعی نداریم و به کاربرد این شبکه ها در زندگی روزمره واقفیم و در طی این مدت همواره پیگیر تداوم فعالیت شبکه های اجتماعی نیز بوده ایم. در ضمن از کاربران عزیز تقاضا دارم تا حصول اطمینان نسبت به یک خبر، از انتشار و ارسال آن در شبکه های اجتماعی و ارتباطی خودداری نمایند تا اینگونه شایعات کمتر فضای نشر در جامعه داشته باشند”.

 آن طور که برخی رسانه های داخلی نوشته اند، انگیزه اصلی وزارت ارتباطات در محدودسازی غیر رسمی فعالیت شبکه های پیام رسان موبایلی، ضرر هنگفتی است که متوجه اپراتورهای انحصاری داخل ایران می شود که به دولت یا نهادهای نظامی وابسته هستند.

وزارت ارتباطات و اپراتورهای داخلی نگرانند که با رواج فرهنگ استفاده از شبکه های پیام رسان، کاربران داخلی دیگر از سرویس های پولی و گرانی چون پیامک و پیام چند رسانه ای استفاده نکنند و این امر منجر به زیان اقتصادی این شرکت های انحصاری- شبه خصوصی شود.