آتش زیر خاکستر

نویسنده

» مقاله تلگراف درباره ادامه اعتراضات ایرانیان

کان کاولین 

گاهی سرنوشت ملت ها بر پایه رخدادی شکل می گیرد که واقعیت وحشتناک تضاد سیاسی را نمادین می کند. کشته شدن رومئو و ژولیت در سارایوو، زوج جوان بوسنیائی که هنگام تلاش برای گریختن از صحنه جنگ مرکز بوسنی در سال 1993 هدف  گلوله قرار گرفتند، دنیا را چنان تکان داد که تمهیدات دیپلماتیک متعاقب آن به پایان دادن جنگ داخلی آن کشور منجر شد. 

اخیراً نیز تصاویر دلخراش کودکان فلسطینی قطعه قطعه شده در نتیجه بمباران منازل شان، دولت اسرائیل را به اعلان آتش بس در جریان تهاجم علیه شبه نظامیان حماس مجبور کرد.

اگر ذره ای عدالت در دنیا وجود داشته باشد، قتل خونین ندا آقا سلطان، هنگامیکه او در یک تظاهرات صلح جویانه ضد دولتی شرکت کرده بود، اثرات چشمگیر خود را بر مسیر «انقلاب دشنه» ایران خواهد گذاشت.

یکی از تکان دهنده ترین وجوه مناقشات سیاسی در ایران در دو هفته اخیر، به نقش برجسته زنان در هدایت جنبش طرفدار اصلاحات مربوط می شود.

درکشوری که سرکوب زنان امری پیش پا افتاده است، و تندروهای اسلامی به شکل خشونت باری زنان را همواره به پوشش سرتاسری مجبور می کنند، مشارکت زنان ایران در اعتراضات ضد دولتی برای زنده نگهداشتن تحرکات اصلاح طلبانه در برابر واکنش های سرکوبگرانه رژیم از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

ممکن است مرگ ندا آقا سلطان به نمادین ساختن روح جنبش اصلاح طلبی ایران منجر شده باشد، اما این مشارکت مشهودتر زنان ایران است که معترضان را در تسلیم نشدن در برابر روش های ارعاب آمیز رژیم واداشته است.

در پیشاپیش چهره های انقلابی ایران، زهرا رهنورد قرار گرفته که به عنوان استاد علوم سیاسی دانشگاه و همسر میر حسین موسوی، نامزد ناراضی انتخابات ریاست جمهوری، به اعتراض در برابر نتایج انتخابات ایران دست زده است. انتخاباتی که احمدی نژاد را برای دومین دور ریاست جمهوری، پیروز معرفی کرده است.

خانم رهنورد که در جریان همایش های انتخاباتی به عنوان یک اقدام کم نظیر در صحنه سیاست ایران، بارها در کنار همسرش حضور یافت، دولت را به دلیل مدیریت اسف بار اقتصادی و سیاست های اجتماعی نامطلوب آقای احمدی نژاد، خصوصاً در ارتباط با نقش زنان، هدف انتقادات خود قرار داد.

وی در جریان ناآرامی ها نیز موضع خود را درخصوص تقلب انتخاباتی صورت گرفته به نفع آقای احمدی نژاد حفظ کرد. درحالیکه همسرش برای منحرف ساختن توجه سپاه پاسداران و بسیج به انزوا فرو رفت، خانم رهنورد به درخواست از ایرانی ها برای دفاع از حق اعتراض خود ادامه داد.

فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق نیز مشارکت مهمی در همایش های انتخاباتی طرفداران اصلاحات داشت. پس از آنکه وی را در تلویزیون در حال سخنرانی برای جمعی از طرفداران موسوی نشان دادند، خانم رفسنجانی از سوی نیروهای امنیتی برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

سپاه پاسداران انقلاب پیش قراول تلاش های رژیم برای سرکوب مخالفان است. سپاه ، در سال 1979 از سوی آیت الله روح الله خمینی به عنوان یک نهاد شبه نظامی تأسیس شد.

سپاه پاسداران که امروز تحت قوانین ایران به نهاد حافظ اصول انقلاب خمینی تغییر یافته، از 000/125 نیرو تشکیل شده است. نهادی که چنان قدرت و نفوذ خود را در سراسر کشور گسترش داده، که عملاً یک دولت در دل نظام حاکم است. تخمین زده می شود سپاه علاوه بر کنترل تشکیلات نظامی کلیدی کشور و از جمله برنامه بحث انگیز هسته ای ایران، 50 درصد اقتصاد کشور از جمله بانک ها، میدان های نفت و گاز و برخی صنایع کلیدی را تحت کنترل خود دارد.

از سوی دیگر، آقای موسوی و آقای رفسنجانی خود را به عنوان چهره های میانه روئی می بینند که بازگشت خود به مناصب صاحب نفوذ در کشور را، در جهت بهبود دورنمای اقتصاد کشور و تلاش برای بهبود روابط تهران با دنیای خارج، به ویژه بر سر معضل هسته ای، ارزیابی می کنند. 

نسل اینترنتی ایران درحالی رشد می کند که هیچ چیز جز سرکوب و  تحکیم مشروعیت آیت الله خمینی ندیده است. هرچند شیوه های سختگیرانه تندروهای رژیم در پس زدن خیل عظیمی از تظاهرکنندگان به سوی اعتراض زیر زمینی موفق بوده است، اما بسیاری ایرانیان از این گفته قدیمی ایرانی الهام می گیرند که: «آتش در زیر خاکستر روشن می ماند.»

مهم نیست رژیم چقدر سخت و محکم برای استیلای قدرت خود تلاش می کند، از نظر میلیون ها ایرانی طرفدار اصلاحات، تیر از چله کمان خارج شده است . آنها هیچ تمایلی برای پا پس گذاشتن نشان نمی دهند. زمان دقیق معلوم نیست، اما روزی فرا خواهید رسید که انتقام مرگ فرشته آزادی ایران گرفته خواهد شد.

منبع: تلگراف-  27 ژوئن