احمدی نژاد دانشجویان را ستاره گذاری می کند

نویسنده

ahmadinejad_dsb.jpg

کی بیوکی در تهران و کالین فریمن

مقامات دانشگاهی ایران، برای دانشجویانی که فعال سیاسی هستند، سیستم “ستاره گذاری” را در پیش گرفته است و این قسمتی از برنامه های احمدی نژاد برای سختگیری درمورد نخبگان دانشگاهی است.

طبق این امریه، دانشجویان منتقد رژیم، بنا بر موضع گیری هایشان بین یک تا سه ستاره می گیرند و سازماندهی کنندگان اصلی تظاهرات دانشجویی هفته گذشته علیه احمدی نژاد در تهران هم در میان این افراد بوده اند.

در این اعتراض که بعد از روی کار آمدن رئیس جمهور تندرو، اولین اعتراض بود، دامشجویان عکس های او را به آتش کشیدند و او را “فاشیستی” خطاب کردند که در محیط دانشگاهی جایی ندارد.

در سیستم گزینشی دانشگاه ها، دانشجویانی که از لحاظ ایدئولوژیک مورد قبول واقع نمی شدند، بلافاصله از تحصیل محروم می شوند.

علی نیکو نسبتی، 26 ساله، عضو تحکیم وحدت، نهاد دانشجویی که در اعتراض شرکت داشتند، می گوید: “دانشجویانی که یک ستاره دارند، باید نامه ای را امضا کنند که قبل از ثبت نام متعهد می شوند که در هیچ فعالیت سیاسی شرکت نمی کنند. دانشجویانی که دو ستاره دارند، با ماه ها تاخیر ثبت نام می شوند و نامه الزام آورتری را امضا خواهند کرد. کسانی که سه ستاره دارند- 17 دانشجو- از ثبت نام شان جلوگیری می شود.”

با این حال، سیستم ستاره گذاری، در میان کسانی که آن را در پیشینه خود ثبت کرده اند، برچسب افتخار محسوب می شود. دانشجویان آن را با ستاره های داوودی که در زمان آلمان نازی به یهودی ها می چسباندند، مقایسه می کنند و این مقایسه ای است با کنفرانس نفرت انگیزی که احمدی نژاد در تهران برای کسانی که هولوکاست را انکار می کنند، برپا کرده بود.

اعتراض روز دوشنبه، در تهران و دردانشگاه امیرکبیر، پلی تکنیک سابق، با سابقه تندروی های دانشجویی انجام شد که در آن زمان، معادلی ایرانی برای دانشگاه اقتصاد لندن و دانشگاه برکلی در کالیفرنیا بود.

دانشجویان این دانشگاه جزو سردمداران انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 بودند، که باعث سقوط شاه شد. امروز، آنها پیشقراول بازمانده های جنبش اصلاحات دموکراتیک ایران، هستند که در سال های اخیر به دلیل کمبود توسعه سیاسی، توسط انشعاب ها و دلزدگی ها، پژمرده است.

احمدی نژاد که ایدئولوژیست های مذهبی را جایگزین بسیاری از اساتید لیبرال کرده بود، زمانی که با اعتراض 200 نفره روز دوشنبه مواجه شد، با چابکی تلاش کرد تا این اعتراض را بخواباند.

او بر خلاف چهره استبدادی اش، در میان جمع قول داد که به هیچ یک از کسانی که اعتراض کرده و شعار داده اند، آسیبی نمی رسد و درحالی که معترضین عکس هایش را به آتش کشیده بودند، گفت: “سوختن در راه تعالی ملت و دفاع از نظام، افتخار من است.” آقای نسبتی، به این اظهارات اطمینان ندارد، او گفت: “او فقط شعار می دهد و این حقیقت ندارد. هرکس او را نقد کند، به سختی مواجه می شود. آنها فعلا اقدامی نمی کنند و ترجیحا یک ماه یا حتی یک سال صبر می کنند و در زمان ثبت نام، به ما اجازه ثبت نام نخواهند داد. این برای ما نگران کننده است، اما ما وظیفه داریم که صدایمان را بلند بکنیم.” او افزود کسانی که عکس ها را به آتش کشیدند، برای اعضای تحکیم وحدت شناخته شده نبودند و گفته می شود که آنها از گروه های مخالفی بودند که قصد آشوب داشتند.

اعتراض در زمانی صورت گرفت که احمدی نژاد برای اولین بار محبوبیت خود را در انتخابات شورای شهر و مجلس خبرگان - مجلسی که در آن 86 روحانی قدرتمند، بر اقدامات آیت الله خامنه ای نظارت کرده و جانشین او را تعیین می کتتد- به آزمایش می گذاشت.

جنبش اصلاحات تعداد کمی کاندیدا را برای مبارزه با دوستان اولترا محافظه کار احمدی نژاد انتخاب کرد، اما اولین نشانه ها از انتخابات که روز جمعه برگزار شد و نتیجه آن تا امروز مشخص می شود، حاکی از آن است که حمایت از گروهی از محافظه کاران که گرایش پراگماتیک دارند، بیشتر بوده است.

حتی بعضی از دوستان احمدی نژاد هم به او معترضند که با اظهاراتش علیه غرب- بخصوص در مورد برنامه های اتمی- با دعوت کردن از غربی ها به تحریم، اقتصاد کشور را به خطر انداخته است.

او همچنین متهم است به اینکه در اجرا کردن وعده ای که سال گذشته در شعار انتخاباتی خود مبنی بر آوردن پول نفت بر سر سفره مردم و کاهش بیکاری و سرو سامان دادن به زندگی محرومان، داده بود، شکست خورده است. آقای نسبتی می گوید: “اگر صندوق آرای مخفی در دانشگاه بگذارند، 80 درصد دانشجویان سیاست های داخلی و خارجی دولت احمدی نژاد را نقد می کنند. آقای احمدی نژاد در خارج از کشور دشمن تراشی می کند و بعد ناکامی در اجرای سیاست هایش را به گردن آنها می اندازد. بعد منتقدانش را ساکت می کند که صدایشان در داخل کشور شنیده نشود.”.

منبع: ساندی تلگراف، 17 دسامبر 2006