قطعنامه جدید، آخرین تلاش ها

نویسنده

bostonglobny.jpg

ایالات متحده آخرین تلاش های خود را برای جلب موافقت قدرت های بزرگ در وضع تحریم ‏های جدید علیه ایران به عمل می آورد. قرار است وزیران خارجه این کشورها هفته آینده در ‏برلین برای تعیین راهکارهای برخورد با تهران، دور هم جمع شوند. ‏

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد هنوز میان این قدرت ‏های بزرگ، اجماع لازم در تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران ‏به دست نیامده است.


از زمان انتشار گزارش جدید امنیتی آمریکا مبنی بر توقف برنامه تسلیحات اتمی ایران در ‏سال 2003، روسیه و چین با هرگونه اعمال فشاری علیه ایران از در مخالفت درآمده اند. از ‏طرف دیگر، ایالات متحده به عنوان سردمدار وضع اقدامات تنبیهی بر علیه تهران طی هفته ‏های گذشته لحن تندتری را بر ضد ایران در پیش گرفته است.


مک کورمک گفت کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیران خارجه سایر ‏اعضای دایم شورای امنیت –‏‎ ‎شامل چین، روسیه، فرانسه و انگلستان- به همراه آلمان در روز ‏سه شنبه به گفتگوهای بیشتری حول قطعنامه تحریمی ادامه خواهند داد. ‏

او گفت: “ما خوش بین هستیم در نهایت بتوانیم قطعنامه ای را تصویب کنیم. آرزوی ما این بود ‏که تا حالا این قطعنامه تصویب شده بود، ولی ناچار بودیم ازیک دیپلماسی چندجانبه تبعیت ‏کنیم.”


از او پرسیده شد که آیا در مورد به توافق رسیدن وزیران بر سر اصول قطعنامه درجریان ‏گفتگوهای برلین امیدوار است، او پاسخ داده: “ممکن است این کار کمی بیشتر طول بکشد.”


مک کورمک در روزهای گذشته تلاش کرده انتظارات از دیدار برلین را کاهش دهد. وی ‏اظهار کرده است این دیدار، فقط برای وضع قطعنامه نیست بلکه برای رسیدن به یک ‏استراتژی رو به جلو است.


کورمک گفت: “شاید این نشست را یک جلسه پیچیده بدانیم، زیرا به بررسی راه های ‏دیپلماتیک موجود می پردازد تا بتوانیم رژیم ایران را مجبور کنیم رفتار دیگری را در برابر ‏سیستم های بین المللی درپیش بگیرد. این مساله اصلی این نشست است.” ‏


دیدارهای طاقت فرسا

به گفته یک دیپلمات غربی از زمان انتشار گزارش امنیتی آمریکا در ماه گذشته، کنار آمدن با ‏روسیه و چین در مذاکرات ایران به کار سختی تبدیل شده است.


چند نفر از دیپلمات ها و مقامات ارشد ایالات متحده که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند ‏واشنگتن قصد داشت بانک های دولتی بیشتری از ایران را هدف قطعنامه جدید قرار دهد. ‏ضمناً آمریکا می خواهد کشورها را به تحریم همه جانبه مسایل حامی برنامه های هسته ای و ‏موشکی ایران وادار کند.


برخی دیپلمات ها می گویند روسیه مانع از این اقدام هاست و حمایت چین را نیز به همراه ‏دارد. ‏

مک کورمک در هفته جاری گفت وضع تنبیهات شدید علیه بخش های نفت و گاز ایران ‏موضوع مورد بحث نبوده است.‏

در ژوئن 2006، در بسته پیشنهادی غرب از ایران خواسته شده بود غنی سازی را متوقف ‏سازد و در برابر آن، حق توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز و دریافت کمک برای ساخت ‏راکتور آب سبک را بدست آورد. سایر مشوق ها عبارت بودند ازاجازه دسترسی به قطعات ‏صنایع هواپیمایی و نیز حمایت از عضویت تهران در سازمان تجارت جهانی.


شارون اسکواسونی، یک کارشناس مسایل مربوط به منع تکثیر سلاح هسته ای ، گفت باید به ‏جای حرف زدن از تحریم های بیشتر، به مشوق های سال 2006 بازگردیم و آنها را برای ‏ایران جذاب تر کنیم.


با اینحال، مقامات آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند بحث مشوق های بیشتر برای ایران ‏مطرح نیست.‏

اسکواسونی گفت تنها یکسال از فعالیت دولت بوش باقیمانده است و زمان برای تغییر در روند ‏موجود محدود است. ‏

منبع: بوستون گلوب – 19 ژانویه‏