دانشگاه، یک روز پلیسی را گذراند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تعطیلی کلاس های درس در تهران، مشهد و مازندران

همزمان با اعلام برگزاری تجمع های اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور در بیست و پنجم اردیبهشت، اخبار روز گذشته از سیطره فضای پلیسی،امنیتی بر دانشگاهها حکایت دارد.اعتراضات دانشجویی دیروز به تعطیلی کلاسهای درس در برخی از دانشگاه‌های کشور هم چون تهران، پلی تکنیک، فردوسی مشهد و دانشگاه مازندران انجامید.

منابع خبری می گویند پیش تر، ماموران حراست دانشگاه‌ها با همکاری نیروهای امنیتی، لیستی از دانشجویان فعال را تهیه کرده‌ بودند که در صورت بروز اعتراضات با آن‌ها برخورد کنند.

در دانشگاه پلی‌تکنیک، برخی از فعالان دانشجویی نتوانستند وارد محوطه یا ساختمان این دانشگاه شوند. گفته می‌شود این افراد از دانشجویانی بودند که در تجمعات قبلی این دانشگاه حضور داشته‌اند.

 اخبار منتشر شده از دانشگاه مازندران نیز حکایت از آن دارد که جو امنیتی شدیدی در این دانشگاه برقرار شده  است و برخی فعالان دانشجویی تهدید شده‌اند که در صورت حضور در هر حرکت اعتراضی به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

برخی منابع دانشجویی خبر داده اند که روز گذشته هم‌زمان با لغو برخی کلاس‌های درس در دانشگاه تهران، ماموران حراست دانشگاه با زیر نظر داشتن تردد دانشجویان سعی در ایجاد فضایی امنیتی با هدف کنترل اوضاع را داشتند و حضور گسترده نیروهای لباس شخصی در محوطه دانشگاه تهران و اطراف آن قابل مشاهده بود.

از دانشگاه اصفهان نیز خبر می رسد که نیروهای امنیتی با ایجاد فضای امنیتی دردانشگاه‌ها، برخی از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. ماموران حراست با حضور در محوطه اصلی این دانشگاه ضمن کنترل تردد دانشجویان اقدام به توقیف کارت دانشجویی برخی از دانشجویان نموده و تعدادی را نیز به حراست دانشگاه منتقل کرده اند.

 بیش از ۴۰ دانشگاه کشور با صدور بیانیه‌های مختلف، از حرکت اعتراضی روز ۲۵ اردیبهشت دردانشگاه‌ها حمایت کرده بودند؛ دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تهران، پلی‌تکنیک، علامه طباطبایی، مازندران، گیلان، اراک، یزد و همدان.

پس از صدور بیانیه‌های حمایتی دانشجویان، کمیته‌های انضباطی با تهیه لیستی از دانشجویان فعال آنان را  تهدید کردند که در صورت هرگونه فعالیت در دانشگاه  با آن‌ها برخوردهای انضباطی و قضایی خواهد شد. 

 شورای هماهنگی راه سبز امید نیز با صدور بیانیه‌ای دانشجویان را دعوت به حضور در این مراسم اعتراضی کرده بود. این شورا در بیانیه خود آورده بود: “شورای هماهنگی راه سبز امید، ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهیان، طرحها و اقداماتی که موجب افول سطح علمی دانشگاهها و مراکز علمی کشور می شوند از حرکتهای اعتراضی مسالمت آمیز و خودانگیخته دانشجویان حمایت و از همه دانشگاهیان عزیز دعوت می کند در این حرکتهای مدنی مسالمت آمیز، شرکت نمایند”.