جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های دنیای قلم…

 

 

احمد شاملو: اعتراض انتشارات نگاه به چاپ آثار وی

 

مدیر انتشارات نگاه که چندی پیش عنوان کرد، امتیاز آثار احمد شاملو را خریداری کرده است، به چاپ اثر این شاعر از سوی یک ناشر دیگر اعتراض کرد.

علیرضا رئیس‌دانا متذکر شد: روز سه‌شنبه، 24 شهریور 1388، خبر انتشار “آثار شاملو برای کودکان” در یک مجموعه در برخی نشریات و خبرگزاری‌ها درج شد. مؤسسه‌ی انتشارات نگاه به عنوان صاحب‌امتیاز آثار شاملو (تألیف و ترجمه) ضروری می‌داند در جهت اطلاع افکار عمومی و نادیده‌انگاری حقوق خود اعلام کند که چاپ کتاب‌های گزیده‌ی اشعار یا هر مجموعه‌ی دیگر با هر عنوان از این شاعر، نقض حقوق این ناشر خواهد بود.

او یادآور شد: لازم به گفتن است که انتشارات نگاه از تاریخ 11 دی 1370 بر اساس قرارداد با شاعر، امتیاز کلیه‌ی آثار اعم از تألیف و ترجمه را که تا آن تاریخ منتشر شده‌اند، به جز “کتاب کوچه” و آثار کودکان را خریداری کرده است؛ لذا انتشار “قصه‌ی پریا” که در مجموعه‌ی اشعار وی جا دارد، از سوی ناشران غیرقانونی محسوب می‌شود.

مدیر این انتشارات افزود: مؤسسه‌ی انتشارات نگاه به عنوان صاحب‌امتیاز آثار احمد شاملو از همکاران ناشر می‌خواهد ضمن احترام به قوانین رایج و حقوق صاحبان امتیاز اثرها، بدون هماهنگی قبلی و اخذ مجوز کتبی، مبادرت به چاپ کتاب‌های احمد شاملو نکنند. بدیهی است در غیر این‌صورت، انتشارات نگاه حق پیگیری قانونی را برای خود محفوظ می‌داند.

به گفته‌ی او، این مجموعه‌شعرها و قصه‌های شاملو برای کودکان از جمله قصه‌ی پریا، خروس زری، پیرهن پری و بقیه را شامل می‌شود که در حال حاضر همه‌ی آن‌ها مشخص نشده‌اند.

 

محمدهاشم اکبریانی: کناره‌گیری از نامزدی جایزه‌ی کتاب فصل

محمدهاشم اکبریانی گفت، در اعتراض به سیاست‌های چاپ و نشر کتاب، خوستار کنار گذاشتن مجموعه‌ی داستانش از نامزدی جایزه‌ی کتاب فصل است.

این داستان‌نویس و شاعر گفت: اعتراض من نسبت به وجود چنین جوایزی نیست و نسبت به برگزارکنندگان آن‌ها انتقادی ندارم؛ بلکه اعتراضم نسبت به نفس و اصل ممیزی و سیاست‌های کلان در حوزه‌ی کتاب است؛ زیرا این نوع برخوردها با کتاب، نویسنده و ناشر به گسترش فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی هیچ کمکی نمی‌کند؛ از این‌رو ترجیح می‌دهم در این رقابت نباشم.

او در ادامه یادآور شد: با انتشار یک کتاب، حق هر مخاطبی است که آن اثر را مورد داوری و ارزیابی قرار دهد و از این منظر به برگزارکنندگان جایزه‌ی کتاب فصل و داوران آن‌ها ایرادی وارد نیست؛ اما نمی‌توانم در شرایطی که دریافت مجوز برای نویسنده و مؤلف به کابوس تبدیل شده است، به مسأله‌ی داوری آثار و برگزاری جوایز ادبی دلخوش باشم.

اکبریانی متذکر شد: مجموعه‌ی داستان “کاش به کوچه نمی‌رسیدم” بعد از هشت ماه از ادا‌ره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی مرخص می‌شود، که به اعتقاد من، تا حدودی خوش‌شانس بوده است. آثار فراوانی در این اداره ‌هست که سال‌هاست در انتظار دریافت مجوز خاک می‌خورد و آب از آب تکان نمی‌خورد.

این روزنامه‌نگار و دبیر مجموعه‌ی “تاریخ شفاهی ادبیات معاصر” خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کتاب دیگری از من در انتظار دریافت مجوز، سه فصل را از سر گذرانده است و کتابی از مجموعه‌ی “تاریخ شفاهی ادبیات معاصر” که به جواد مجابی اختصاص دارد، بیش از دو و نیم سال است که قرار است از وزارت ارشاد پاسخ بگیرد. طبیعی است که این ‌رفتارها با نویسندگان، شاعران، ناشران و کتاب به نفع فرهنگ نیست و نمی‌توان از رهگذر این اتفاق‌ها به تحقق ادبیاتی خلاق امیدوار بود و همه‌ی این‌ها به سیاست‌های کلان در حوزه‌ی کتاب و نگاه مسؤولان به این مسأله برمی‌گردد.

او در پایان تأکید کرد: کاش به جای اهدای جوایز، ممیزی حذف می‌شد و وضعیت کتاب در ایران بهتر می‌شد. به اعتقاد من، این بهترین هدیه به اهل قلم است.

“کاش به کوچه نمی‌رسیدم” نخستین مجموعه‌ی داستان محمدهاشم اکبریانی دربرگیرنده‌ی 14 داستان است و به گفته‌ی نویسنده، از بین 30 داستان کوتاه انتخاب شده که در همین‌سال‌های دهه‌ی 80 نوشته شده‌اند.

 

بیژن جلالی: امسال هم نه

جایزه‌ی بیژن جلالی که قرار بود امسال هم‌زمان با سالگرد تولد یا درگذشت این شاعر برگزار شود، برگزار نخواهد شد.

احمد جلیلی - دبیر جایزه - گفت: طی تماسی که با برادر بیژن جلالی داشته‌ایم، برنامه‌ای برای این جایزه مشخص نشده است و این جایزه امسال نیز برگزار نخواهد شد.

سال گذشته، فروزنده اربابی - از مسوولان برگزاری جایزه – در این باره گفته بود: این جایزه سال 1388 به مناسبت هشتاد و دومین سال‌روز تولد یا دهمین سالگرد درگذشت بیژن جلالی، در بخش شعر برگزار خواهد شد.

همچنین بنیاد جلالی که از تشکیل آن خبر داده شده بود، هنوز به جایی نرسیده است.

از سال 78، هم‌زمان با درگذشت بیژن جلالی - شاعر - در بیست‌وچهارم دی‌ماه، مراسم یادبودی برای او برگزار می‌شد، که طبق خواسته‌ی مهرداد جلالی، این مراسم از سال 81 از یک یادبود صرف خارج شد و به‌خاطر انجام یک فعالیت فرهنگی، قرار شد جایزه‌ی ادبی بیژن جلالی برقرار شود.

در دوره‌ی اول، این جایزه، به محمد حقوقی، محمد شمس لنگرودی و کامیار عابدی، به‌عنوان سه منتقد از سه نسل تعلق گرفت و در دوره‌ی بعد، سیروس شمیسا و جواد مجابی به‌خاطر فعالیت عمده‌شان در زمینه‌ی نقد ادبیات کلاسیک و معاصر برگزیده شدند. در دوره‌ی سوم نیز از سیمین بهبهانی تقدیر شد. جایزه در دوره‌ی چهارم از یک عمر فعالیت هنری دو شاعر پیشکسوت، محمود مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد) و یدالله مفتون امینی، تجلیل کرد و سال گذشته در دوره‌ی پنجم هم احمدرضا احمدی به‌خاطر یک عمر فعالیت ادبی تقدیر شد.

اما سال 86، جایزه برگزار نشد و سال گذشته نیز با برگزار نشدن در دومین دوره، از تعطیلی و بی‌سرانجام ماندن جایزه‌ی ادبی دیگری خبر داد که گاه‌گاهی شاید به یاد بیژن جلالی، با یادی از شعر هم همراه شود.

هیأت داوران آخرین دوره‌ی جایزه، سیمین بهبهانی، علی بهبهانی، صفدر تقی‌زاده، احمد جلیلی، بهاءالدین خرمشاهی، محمد شمس لنگرودی، کامران فانی، جواد مجابی و علی میرزایی بودند.

بیژن جلالی متولد اول آذرماه سال 1306 در تهران است. انتشار شعرهایش را از دهه‌ی 40 شروع کرد و 24 دی‌ماه سال 78 در سن 72سالگی در تهران درگذشت.

 

حسین منزوی: چاپ ترجمه‌ی منتشر نشده

ترجمه‌ی حسین منزوی از قصه‌های آذربایجان برای کودکان در 63سالگی این شاعر فقید منتشر می‌شود.

قصه‌های آذربایجان داستان‌های ترکی برای کودکان است که منزوی آن‌ها را ترجمه کرده و قرار است از سوی نشر آفرینش منتشر شود.

منزوی “تیغ زنگ‌زده” شامل داستان‌هایی از نویسندگان کشور آذربایجان، و این کتاب را در زمان حیاتش به نشر یادشده سپرده بود.

نشر آفرینش همچنین چاپ سوم “همچنان از عشق” و چاپ چهارم “از شوکران و شکر” و “حنجره‌ی زخمی تغزل” را منتشر کرده است و چاپ سوم “تیغ و ترمه و تغزل” نیز زیر چاپ است.

حسین منزوی متولد اول مهرماه سال 1325، شعر گفتن را از اواسط دهه‌ی 40 شروع کرد و در قالب آزاد، نیمایی و غزل به طبع‌آزمایی پرداخت. بیش‌تر شهرتش به خاطر غزل‌هایش است و او را از پایه‌گذاران غزل نو می‌دانند؛ منزوی در حرکت غزل از فضای سنتی به سمت شعر و پیام نیما یوشیج تأثیر بسزایی داشت.

این شاعر غزل‌سرا اردیبهشت‌ماه سال 83 در سن 58سالگی به‌علت بیماری قلبی و تنفسی درگذشت.

 

غلامحسین ساعدی: چاپ دو کتاب پس از سال‌ها انتظار

همراه مجموعه‌ی داستان “شب‌نشینی‌باشکوه”، دو کتاب دیگر غلامحسین ساعدی بعد از سال‌ها منتشر می‌شوند.

“عزاداران بیل” که هشت داستان پیوسته‌ی ساعدی است، اولین‌بار در سال 1343 منتشر شده است.

این اثر به تازگی مجوز انتشار دریافت کرده است و از سوی انتشارات نگاه منتشر خواهد شد.

“آشفته‌حالان بیداربخت” دیگر اثر ساعدی و شامل ‏10 داستان کوتاه هم به تازگی مجوز نشر گرفته است و از سوی نشر یادشده به چاپ خواهد رسید.

پیش‌تر نیز “شب‌نشینی‌باشکوه”، یکی از اولین کتاب‌های ساعدی شامل 12 داستان کوتاه که آخرین‌بار در سال 1371 توسط انتشارات جاویدان عرضه شده بود، مجوز نشر دریافت کرد و به زودی از سوی همین ناشر ارائه خواهد شد.

غلامحسین ساعدی متولد 24 دی‌ماه سال 1314، از پایه‌گذاران نمایشنامه‌نویسی مدرن ایران است. او نمایشنامه‌های خود را با نام مستعار “گوهر مراد” می‌نوشت و مسائل اجتماعی دستمایه‌ی بسیاری از نوشته‌هایش هستند.

 

 

جایزه ادبی والس: رمان‌های منتشرنشده

در چهارمین دوره جایزه ادبی والس که نخستین فراخوانش در مردادماه سال 1387 اعلام شد 63 نویسنده با 63 رمان شرکت کردند. داوران پنجگانه این جایزه ادبی عبارت بودند از: کریستف بالایی، شهلا زرلکی، مدیا کاشیگر، نیکی کریمی و شهریار وقفی‌پور. هر یک از داوران جایزه پس از بررسی و مطالعه رمان‌ها به هر رمان امتیازی از 100نمره اختصاص دادند که پس از جمع امتیازها توسط دبیرخانه، ده رمان برتر منتشرنشده مشخص شدند و در زیر، به ترتیب الفبایی اعلام می‌شوند. اگر امکانش فراهم شود از این ده اثر، قرار است سه اثر به عنوان آثار برگزیده جایزه والس چهارم به عنوان برگزیده نهایی معرفی شده و مورد تقدیر قرار بگیرند.

ده رمان برتر منتشرنشده:

-“آن‌جا که برف‌ها آب نمی‌شوند” نوشته “کامران محمدی”

-“اره برقی خاموش است” نوشته “حسن بهرامی”

-“تربیت کننده سگ ماهی” نوشته “احمد آرام”

-  “سکوت تهمینه” نوشته “مهری یلفانی”