آمریکا با ایران متحد نمی شود

پاریزین
پاریزین

» گزارش پاریزین

ازنظر واشنگتن، زمان را نباید ازدست داد. باید دولت اسلامی را که باعث وحشت و ارعاب در عراق و سوریه شده مورد حمله قرار داد. به دنبال سر بریدن دو روزنامه نگار آمریکایی گروگان در نزد جهادگرایان دولت اسلامی و انتشار تصاویر این قتل ها، رییس جمهور باراک اوباما از متحدان خود خواست تا این جنبش خونخوار را که ازسوی جامعه بین المللی به عنوان یک جنبش “وحشی” شناخته می شود، “نابود” کنند.

 

ائتلاف آری، اعزام نیروهای زمینی خیر

روز جمعه، ایالات متحده در خلال نشست با ۹ کشور دیگر در حاشیه نشست سازمان ناتو در شهر نیوپورت در بریتانیا خواستار شکل گیری یک ائتلاف گسترده برای “نابود ساختن” دولت اسلامی شد. جان کری و چک هیگل در بیانیه ای اعلام کردند: “در تشکیل ائتلاف به هدف تضعیف دولت اسلامی و درنهایت نابود کردن تهدید آن، نباید زمان را ازدست داد.” این بیانیه به طور مشترک با همتایان بریتانیایی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ترک، لهستانی، استرالیایی، دانمارکی و کانادایی تنظیم شده است.

سپس رییس جمهور باراک اوباما دراین خصوص گفت: “این کار به راحتی قابل انجام نیست، ولی ما در جهت صحیح گام برمی داریم. ما مواضع دولت اسلامی را تضعیف خواهیم ساخت و درنهایت آن را شکست خواهیم داد.” ولی اوباما ابراز خوش بینی کرد که “من مطمئنم که متحدان سازمان ناتو و شرکای آنها آماده اند تا به این ائتلاف وسیع بین المللی ملحق شوند”.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: “من فکر می کنم که خط قرمز برای تمامی کسانی که دور این میز هستند این است که هیچ سربازی به محل اعزام نشود. ما باید قبل از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل که در آخرین هفته سپتامبر برگزار می شود به این ائتلاف دست پیدا کنیم.” در بخش دیگری از بیانیه جان کری و چک هیگل آمده است: “این ائتلاف بین المللی برای کارآمد بودن باید حول چند محور بچرخد: حمایت نظامی از متحدان عراقی، جلوگیری از ورود پیکارجویان خارجی، مقابله با حمایت مالی از دولت اسلامی، رسیدگی به بحران بشری به وجود آمده، و بی اعتبار کردن ایدئولوژی های دولت اسلامی.”

تهدید دولت اسلامی که مسؤول اقدامات سبعانه در عراق و سوریه است، در دومین روز از نشست ناتو نیز مورد بحث قرار گرفت. واشنگتن از اوایل ماه اوت حملات هوایی را در شمال عراق علیه مواضع دولت اسلامی آغاز کرده تا از پیشروی جهادگرایان جلوگیری کند و این درحالی است که بسیاری از کشورها، ازجمله ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا و آلمان درحال تحویل تسلیحات به پیکارجویان کرد هستند که در خط اول علیه دولت اسلامی در شمال عراق مبارزه می کنند.

 

مسأله سوریه

موضوع حملات احتمالی در سوریه که رییس جمهورش، بشاراسد، ازسوی اکثر کشورهای غربی به عنوان یک متحد شناخته نمی شود، همچنان یک موضوع اساسی در استراتژی کلی مبارزه علیه دولت اسلامی است. ولی کری در زمان نشست در نیوپورت اظهار داشت که “احتمال مداخله در سوریه نیز وجود دارد”.

به گفته رییس جمهور فرانسوا اولاند، فرانسه نیز برای مشارکت در این ائتلاف بین المللی اعلام آمادگی کرده، ولی درحال حاضر انجام عملیات در سوریه مدنظر نیست.

ازسوی دیگر، به گزارش بی بی سی، ایران آماده است تا به نیروهای آمریکایی علیه دولت اسلامی در شمال عراق ملحق شود. ولی روز جمعه ایالات متحده خاطرنشان ساخت که در مبارزه علیه جهادگرایان قصد همکاری نظامی با ایران را ندارد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دراین خصوص گفت: “ما قصد همکاری نظامی یا استخباراتی با ایران نداریم و چنین پروژه ای نیز در دستور کار نیست.” ولی به گفته واشنگتن، راه برای همکاری دیپلماتیک با ایران همچنان باز است. پس از گذشت ۳۵ سال، این اولین باری است که صحبت از رابطه دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن می شود.

پاریزین، ۸ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran