چهره ای از پیامبر اسلام برای اروپائی ها

نویسنده

» گفتگوی آ ب ث با مجید مجیدی درباره فیلم تازه اش

مجید مجیدی، کارگردان صاحب نام ایرانی، جایزه سینمایی “ابن عربی” را در شهر مورسیا در جنوب شرقی اسپانیا دریافت کرد. ابن عربی، فیلسوف شهیر و متفکر عرب در سال ۱۱۶۵ میلادی در این شهر متولد شد و “جایزه ابن عربی” برای اولین بار از سوی شهرداری مورسیا به یک سینماگر اهدا شده است. مجموعه ای از آثار مجیدی طی روزهای قبل از مراسم اهدای جایزه، در این شهر به روی اکران رفت.

کارگردان فیلم “بچه های آسمان”، تنها فیلم ایرانی راه یافته به اسکار، با همکاری هنرمندانی از کشورهای مسلمان و چند کشور اروپایی قصد ساخت یک فیلم سه قسمتی از زندگی پیامبر اسلام را دارد. مجیدی از کشورهای ایران، سوریه، مراکش، اردن و احتمالاً یمن به عنوان مکان های تصویربرداری فیلم جدید خود نام برده است.

مجیدی [متولد سال ۱۹۵۹ در تهران] در این خصوص می گوید: “این بزرگ ترین و مهم ترین پروژه سینمایی ام است.” او معتقد است که تصویر “غیرقابل قبول و اشتباهی” از اسلام در غرب شکل گرفته و این دین  به عنوان “یک دین خشن و تروریست” شناخته می شود، ولی در واقع “اسلام دین دوستی، محبت و عشق است”.

او می گوید از ساخت این فیلم واهمه ای ندارد، زیرا قصد دارد “واقعیت را نشان دهد”، ولی درحقیقت، “نگران واکنش تندروها و افراط گرایان” است. با توجه به اینکه نشان دادن تصویر پیامبر ممنوع است، ممکن است مشکلاتی در جهان اسلام به وجود آید. دراین رابطه، علما و صاحب نظران شیعه و سنی بسیاری توصیه کرده اند که از انجام چنین کاری خودداری شود.

ازنظر او، “طبق تفکرات محافل افراط گرا، حتی وجود زن در زندگی روزمره یک موضوع ممنوعه به شمار می آید، درحالی که اسلام واقعی زن را مظهر پاکی و روشنایی و همچنین تأثیرگذار در زندگی می داند”.

او در مورد اقدام کاریکاتوریست دانمارکی که به دلیل آن مورد تهدید قرار گرفته گفت اقدام کورت وسترگارد “توهین به شأن بالای دین اسلام” است و افزود: “این حرکت بیش از اینکه اقدامی برگرفته از آزادی بیان و تفکر باشد، توهین به احساسات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مسلمان در سراسر جهان بوده؛ یک بی احترامی، یک گناه بزرگ، یک حرکت بسیار منفی و هرج و مرج آفرین.”

او در ادامه گفت: “این اقدامات به صورت اتفاقی روی نمی دهند، بلکه به صورت سیستماتیک و سازماندهی شده انجام می شوند تا با دورنمای اهداف سیاسی به دین اسلام ضربه بزنند.”

از نظر این فیلمساز خوش ذوق، “افراد متعصب و افراط گرا در تمامی ادیان وجود دارند؛ نه تنها در اسلام، بلکه در دین مسیحیت و یهودیت نیز وجود دارند. ولی این مسأله نباید به عنوان یک مانع درنظر گرفته شود. خلاقیت هنری پل ارتباطی برای ایجاد دوستی است؛ هم در میان مردم جهان، هم در میان دولت ها و کسانی که ایجاد مشکل می کنند.”

او همچنین می افزاید: “در افغانستان و عراق روزانه افراد بسیاری به دلیل اهداف و منافع برخی کشورها و قدرت ها مانند ایالات متحده کشته می شوند، درست به مانند زمان پیامبر اسلام که بردگی، زنده به گور کردن دختران، بربریسم، تاریک اندیشی و جهالت رایج بود. کسانی که دارایی های زیادی دارند، دیگران را مجبور به اطلاعات از خود می کنند.”

او می گوید: “علاوه بر به دست آوردن یک شناخت خوب و درست از تفاوت های فرهنگی و دینی یکدیگر، باید بدانیم که روابط فرهنگی و فعالیت های هنری و سینمایی برای ایجاد روابط دوستانه بین مردم بسیار حائزاهمیت اند.”

با این حال، به نظر او، “سینما یک سلاح دو لبه است، زیرا غرب به کرات نشان داده که می توان تصاویری خشونت آمیز و درعین حال اشتباه را در ارتباط با تروریسم و به نیت اسلام روی اکران آورد.”

او در مورد ایران می گوید: “یک سری تبلیغات در سطح بین المللی علیه کشورش وجود دارد. ولی مردم ایران صلح طلب اند و به دنبال جنگ نیستند. ایران تنها کشور در منطقه خاورمیانه است که از سلطه غربی ها در امان مانده. ایران منابع طبیعی بسیاری دارد و همین موجب شده تا دیگران در صدد کنترل این منابع برآیند.”

مجیدی در پایان، درگیری های اخیر در ایران را یک “رویارویی داخلی” نامید و گفت: “این اتفاقی بود که غرب بلافاصله درصدد برآمد تا از این وضعیت سود ببرد، ولی خوشبختانه درگیری ها اکنون رو به آرامش است.”

 

منبع: آ ب ث، ۲۶ فوریه