مهدی هاشمی؛ از سوئیت محمدرضا رحیمی تا بند مالی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نقدی، همسر رفسنجانی را به بی سوادی متهم کرد

ده روز پس از آنکه مهدی هاشمی خود را به زندان اوین معرفی کرد تا محکومیت ۱۰ ساله اش را سپری کند، حواشی زندان و وضعیت او همچنان مورد توجه رسانه هاست؛ از سوئیت محمدرضا رحیمی در اوین تا درخواست او از مهدی هاشمی برای پی گیری مساله بازنشستگی اش ، حضور مهدی هاشمی در بند مالی زندان و شایعات مربوط به برکناری یا جابجایی رئیس زندان به دلیل “رفتار محترمانه” با او.

فاطمه هاشمی، دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی و خواهر مهدی هاشمی اعلام کرده که برادرش در شب اول ورود به زندان اوین در سوئیت محمدرضا رحیمی در بند ۲۴۱ زندانی بوده است. او به روزنامه شرق گفته معاون اول محمود احمدی نژاد دو درخواست از مهدی هاشمی کرده که یکی از این درخواست ها در ارتباط با وضعیت بازنشستگی اش بوده و توسط فاطمه هاشمی پی گیری شده است.

خواهر مهدی هاشمی اما توضیح نداده که درخواست دوم محمدرضا رحیمی از مهدی هاشمی و خانواده اش چه بوده اما درباره وضعیت برادرش گفته او در سالنی ۷۳ متری در زیرزمین به همراه ۲۸ نفر دیگر زندانی است؛ زندانیانی که برخی سیاسی هستند و برخی مالی.

خبرگزاری امنیتی و نظامی فارس هم گزارش داده که مهدی هاشمی در اندرزگاه واحد ۷ که شامل ۶ اندرزگاه ۲۲۰ نفری است در اتاقی به همراه ۱۵ تا ۲۰ نفر زندانی است؛ زندانیانی که اکثر آنها به جرم نپرداختن مهریه، نفقه و چک برگشتی در زندان هستند.

این خبرگزاری نوشته که علی ‌رغم شایعات مطرح شده، مهدی هاشمی با محمدرضا رحیمی و بابک زنجانی هم‌ بند نیست و حتی هواخوری مشترکی هم ندارند.

اما روز گذشته وب سایت کلمه از توبیخ و برکناری رئیس زندان اوین به دلیل داشتن رفتار محترمانه با مهدی هاشمی خبر داد. این وب سایت نوشته که سهراب سلیمانی رییس اداره کل زندانهای تهران عامل برکناری رشیدی بوده، اما سهراب سلیمانی هر گونه ارتباط ، تغییرات و جابجایی ها با نحوه رفتار رشیدی با مهدی هاشمی در زندان اوین را رد کرده و گفته که این تغییرات هیچ ربطی به هیچ چیزی ندارد.

براساس گزارش وب سایت خبرآنلاین، سلیمانی به بازگشایی دو زندان جدید التاسیس در استان تهران، شامل زندان فاز چهار مجتمع تهران بزرگ و اردوگاه فشافویه اشاره کرده و گفته طبق سنت هر ساله که تغییرات مدیریتی در زندانها انجام می شود، جابجایی در ریاست زندان اوین و دیگر زندانهای استان انجام شده است.

از سوی دیگر محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، عفت مرعشی، مادر مهدی هاشمی و همسر علی اکبر هاشمی رفسنجانی را بی سواد خوانده و گفته است: “اینکه برخی گفته‌اند انقلاب از اوین آغاز می‌شود، به نظر من برخی از افراد بیسواد هستند و نباید جواب این افراد را داد”. 

پیشتر فائزه هاشمی در مصاحبه ای درباره زندانی شدن مهدی هاشمی به نقل از مادرش اعلام کرده بود: “انقلاب از اوین شروع شد و زندان ها و فشارها و کسانی که در زندانها بودند عامل مهمی در شکل گیری انقلاب داشت و حالا به همین شکل، بنابراین تاریخ نشان داده که قطعا هیچ حکومتی با زندان کردن افراد پابرجا نمانده است و تمام این کارها نتیجه عکس درپی خواهد داشت”.

اتهامات مهدی هاشمی از سوی سخنگوی قوه قضائیه، اختلاس، ارتشا و مسائل امنیتی اعلام و او از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۲۵ سال زندان، ۵۰ ضربه شلاق، انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال و جریمه مالی به مبالغ بیش از ۱۰ میلیون دلار و همچنین ۲ میلیارد تومان محکوم شده که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از محکومیت ۲۵ ساله او، ۱۰ سال قابل اجرا است.

او که درخواست اعاده دادرسی داده بود ۱۶ مرداد ماه درحالی با پس گرفتن درخواست اعاده دادرسی اش، خود را برای اجرای حکم محکومیت زندان اش به زندان اوین معرفی کرد که احضاریه و ابلاغیه ای در این راستا دریافت نکرده بود.

محاکمه مهدی هاشمی از مرداد ماه سال گذشته آغاز شده بود. اوپس از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ از ایران خارج شده بود. او ۳ سال بعد در شامگاه مهرماه ۹۱ به ایران بازگشت و صبح روز بعد، پس از حضور در دادسرای اوین، بازداشت شد. او از سوی برخی مقام های حکومتی، شخصیت های سیاسی و رسانه های جناح حاکم اصولگرا، فرد پشت پرده فتنه ۸۸، و عامل مدیریت و هدایت ناآرامی ها و اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، معرفی می شود که با تشکیل کمیته صیانت از آرا در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و تأسیس سایت جمهوریت، به شبهه تقلب در انتخابات دهم دامن زد.