برای معلمین هم رافت اسلامی نشان دهید

نویسنده

moaleman444.jpg

شروین امیدوار

45 تن از معلمان همدانی شامگاه شنبه در محل برگزاری جلسه کانون صنفی معلمان همدان بازداشت شدند. به گزارش سایت آفتاب ماموران نیروی انتظامی در ساعت 20 وارد محل برگزاری جلسه این معلمین شدند و 30 نفر حاضریندر جلسه را دستگیر کردند. ماموران سپس با مراجعه به منازل 15 تن دیگر از معلمان آنها را نیز بازداشت کردند و به این ترتیب تعداد معلمان بازداشت شده به 45 نفر رسید.

کانون های صنفی معلمان استان های شمال و شمال غرب ایران در بیانیه ای ضمن تایید خبر بازداشت این معلمان، اعلام کردند: “بار دیگر دولت مهرورز از سر مهرورزی و عدالت مداری دستان پر قدارت خود را برای آزار و اذیت مورد اعتمادترین قشر جامعه ایران اسلامی باز نموده و با بازداشت همکاران ما نسبت به عدم توانایی خود در عمل به وعده وعید های رئیس دولت و وزیر ناتوان، قصد فرافکنی مشکلات جامعه صبور فرهنگیان را دارند”.

در این بیانیه همچنین آمده: “تبلیغات پوچ ولی هدفدار صدا و سیمای ضرغامی همراه با ناتوانی و ضعف شدید تیم مسئول وزارت آموزش و پرورش در طی دوران خدمت دولت نهم این ذهنیت را در بین فرهنگیان کشور تداعی نموده که دولت و وزیر آموزش و پرورش به هیچ وجه قصد کاهش مشکلات جامعه فرهنگیان را نداشته بلکه با جور و ستم قصد پاسخگویی به مردان و زنانی دارند که 28 سال با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته و در تمامی مشکلات کشوری در صف اول ایستاده ولی در تقسیم بودجه کشوری همیشه از یاد و خاطره مسئولان بدور بوده اند”.

کانون های صنفی معلمان شمال و شمال غرب کشور همچنین با تاکید بر عملی نشدن “هیچ کدام از وعده و وعیدهای” احمدی نژاد در بیانیه خود نوشته اند:” با کمال تاسف باب توهین و حرمت شکنی در دولت ایشان باز گشته و در طول یک ماه گذشته بیش از هزار نفر از معلمان ایرانی مزه تلخ توهین، ضرب و شتم و دستگیری و بازداشت و زندان را چشیده اند”.

این بیانیه ضمن محکوم کردن این عمل دولت احمدی نژاد “از تمامی آزاد مردان و زنان و کلیه انسانهای آزاده” خواسته است که با “محکوم کردن این رسم غلط اجازه ندهند یکی از مهمترین مراکز تمدن بشری در کارنامه خود چنین اعمال زشتی را ثبت نماید”.

ادامه اعتراض معلمان

بازداشت معلمان همدانی در ادامه سیاست سرکوب اعتراضات صنفی معلمان است که روز 23 اسفند با بازداشت بیش از 1000 معلم در مقابل مجلس شورای اسلامی به اوج خود رسید. تعدادی از معلمان بازداشت شده در اواخر اسفند از زندان آزاد شدند، اما گروهی از چهره های شناخته شده معلمان تعطیلات نوروزی را در زندان باقی ماندند. گزارش های انتشار یافته در رسانه های کشور حاکی از آن است که خانواده 9 تن از معلمان برای آزادیشان در هفته دوم فروردین 290 میلیون تومان وثیقه به دستگاه قضائی سپرده اند.

علی اکبر هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ضمن تایید این خبر گفته است: “شش نفر از معلمان بازداشتی از اعضای کانون صنفی معلمان ایران و سه نفر از اعضای سازمان معلمان ایران بودند که در اواسط نوروز آزاد شدند”. براساس اعلام دبیرکل سازمان معلمان “برای هر یک از اعضای کانون صنفی معلمان، وثیقه ۳۰ میلیون تومانی و برای اعضای سازمان معلمان به دلیل انتشار سئوالات موهن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شد”.

شورای سراسری تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور در 10 فروردین جلسه ای برای بررسی وضعیت درخواست های معلمان در تهران تشکیل داد که در آن اعلام شد: “در اعتراض به برخوردهای غیر قانونی نهاد های امنیتی و انتظامی با فرهنگیان در مقابل مجلس وبازداشت معلمان تهران و کرمانشاه؛در روزهای یکشنبه و دوشنبه 26 و 27 فروردین 86، ضمن حضور در دفترمدارس، علیرغم میل خود از حضور در کلاس های درس امتناع خواهیم کرد”. کانون های صنفی معلمان سراسر کشور در عین حال اعلام کردند روز یک شنبه 9 اردیبهشت 86 ضمن حضور در مدارس از حضور در کلاس های درس خودداری می کنند و روز 12 اردیبهشت همزمان با روز معلم در شهرستان ها در مقابل ادارات اموزش و پرورش و در مراکز استان ها در محل سازمان های آموزش و پرورش دست به تجمع می زنند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان سراسر کشورهمچنین تاکید کرده که در صورت عدم تحقق خواسته های صنفی فرهنگیان، روز سه شنبه 18 اردیبهشت از ساعت 13 تا 17 معلمان سراسر کشور در مقابل مجلس شورای اسلامی اقدام به تجمع گسترده کشوری خواهند کرد.

“اجرای لایحه مدیریت خدمات کشوری”، “عذرخواهی دولت از ضرب و شتم معلمان در وقایع 23 اسفند 85” که معلمان آن را “روز سیاه تعلیم و تربیت در ایران” نامگذاری کرده اندو”عزل وزیر آموزش و پرورش” سه خواسته اصلی معلمان معترض اعلام شده است.

استیضاح فرشیدی در ابهام

در همین حال طرح داریوش قنبری، یکی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس دیروز به خبرنگاران پارلمانی گفت طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 50 امضاء آماده ارائه به مجلس است. محورهای استیضاح احتمالی محمود فرشیدی براساس اعلام نماینده ایلام در مجلس”نمود برخی افکار تحجرآمیز در آموزش‌ و پرورش”، “‌سئوالات توهین‌آمیز در آزمون ضمن خدمت فرهنگیان”، “سوءمدیریت”، “عمل نکردن به وعده‌هایی که هنگام رأی اعتماد گرفتن از مجلس داده شد”، “عملی نشدن وعده دو ماه پاداش به فرهنگیان و عدم اقدام جدی در این راستا”و “بی‌توجهی به وضعیت معیشتی فرهنگیان” است.

به گفته داریوش قنبری نمایندگانی که خواهان استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند قرار است روز دوشنبه جلسه ای کاری‌ به منظور تقسیم کار داشته باشند.

شهریار مشیری یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز دو روز پیش با بحق خواندن مطالبات معلمان گفت:” این درست نیست که در کشوری که نام جمهوری اسلامی دارد به خاطر درخواست معلمان برای افزایش مطالباتشان عده‌ای از آنها دستگیر و روانه زندان شوند”. وی با تاکید بر اینکه دولت در تحقق مطالبات معلمان کوتاهی کرده است و حاضر نیست نارسایی‌های خود را در این مورد بپذیرد، اظهار امیدواری کرد:“رأفت و عطوفت اسلامی که شامل حال ملوانان انگلیسی شد شامل معلمان بازداشت‌شده هم شود”.

محمود فرشیدی اما چندی پیش در سفری که به قم داشت و در آن از سوی مراجع نیز به وی توصیه شد که به وضعیت معیشتی معلمان و خواسته های آنان توجه کند، در پاسخ به خبرنگاران درخصوص استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی و درخواست برخی نمایندگان برای استعفا پاسخی نداد و تنها گفت: “بااین سئوال کام خود را تلخ نکنیم”.