سناریوی ترور رهبران جنبش سبز

نویسنده
نازنین کامدار

» ادعای تازه سپاه در آستانه 22 بهمن:

با وجود آنکه تنها سه روز تا راهپیمایی اعتراض آمیز جنبش سبز در 22 بهمن ماه باقی مانده است، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران با تشریح آنچه که “جزئیات برنامه ترور محمد خاتمی و توطئه کشته‌سازی” نامید، محافل سیاسی را نسبت به احتمال سوء قصد به جان یکی از رهبران معترضان در روزهای آتی نگران و حساس کرد.

خبرگزاری فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران که سخنان این فرمانده سپاه در نشستی به نام “بصیرت” را در قم بازتاب داده، به نقل از وی نوشته است که زمان این عملیات تروریستی سال گذشته و در جریان سفر بهمن ماه 87 محمد خاتمی به اهواز بوده و عاملان آن نیز “منافقین” بوده اند.

ابراهیم جباری، فرمانده سپاه علی بن ابیطالب در این باره می گوید: “پیش از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و زمانی که خاتمی به شهر اهواز سفر کرده بود، منافقان درصدد ترور وی و اسطوره‌سازی و مظلوم‌نمایی فتنه سبز برآمدند”.

سخنان این فرمانده سپاه معطوف به مقطعی است که هنوز میرحسین موسوی آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم اعلام نکرده و رنگ “سبز” نیز به عنوان نماد انتخاباتی هواداران او انتخاب نشده بود.

بر اساس تاریخ رسمی انصراف محمد خاتمی از انتخابات ریاست جمهوری که در روز 26 اسفند87 اعلام شد، او تنها 6 روز پس از اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی از انتخابات کناره گیری کرد و به اعتقاد آگاهان در بهمن ماه که فرمانده سپاه علی بن ابیطالب مدعی  وقوع  این عملیات تروریستی است، قاعدتا مجاهدین خلق نمی توانسته اند به دنبال آنچه که وی “مظلوم‌نمایی فتنه سبز و پروژه  کشته سازی” می نامد، باشند.

بنا به ادعای فرمانده سپاه علی بن ابیطالب که مقر اصلی آن در قم قرار دارد، سازمان مجاهدین خلق عامل بمبگذاری در هواپیمای حامل رئیس جمهور سابق ایران در جریان سفر انتخاباتی اش به خوزستان بوده است.

او البته در بخش دیگری از سخنان خود، بمب گذاران را “دوستان” محمد خاتمی نامیده است.

وی در تشریح عملیات تروریستی ای که یکسال پس از وقوعش  فاش شده می گوید: “آنها در هواپیمای اهواز ـ تهران که خاتمی و هیئت همراه او در آن جای داشتند بمب‌گذاری کردند و قرار بود که نیم ساعت پس از پرواز آن بمب در هوا منفجر شود و اینگونه دشمنان به اهداف شوم خود دست یابند. اما خاتمی که حدود نیم ساعت زودتر به فرودگاه رسیده بود از سوی سرگروه تیم مطلع شد که هواپیمایی زودتر از موعد مقرر قصد پرواز به سمت تهران را داشته و اتفاقا در جلوی هواپیما نیز جای خالی وجود دارد، از این رو تصمیم به پرواز با آن هواپیما را گرفت.”

وی در ادامه تشریح سناریوی خود می افزاید: “پس از نجات خاتمی از مهلکه‌ای که به ظاهر دوستان او برایش ترتیب داده بودند، مهماندار هواپیمای بمب‌گذاری شده در حالی که حدود یک ربع از پرواز هواپیما از فرودگاه اهواز گذشته بود، یادداشتی را در گوشه‌ای از هواپیما پیدا کرده بود که نسبت به بمب‌گذاری در دستشویی هواپیما هشدار داده بود. پس از مطلع شدن خلبان و مسئول امنیت پرواز از این جریان، آنها با توکل به خداوند تصمیم به بازگشت به فرودگاه گرفته و پاسدار فداکار امنیتی با گرفتن بمب در آغوش جان خود را برای محافظت از مسافران در طبق اخلاص قرار می‌دهد وهنگامی که هواپیما به سلامت به فرودگاه می‌رسد، همان مسئول امنیتی به سرعت بمب را از هواپیما خارج کرده و به سمت فضای باز منتقل می‌کند.”

این فرمانده سپاه سناریوی خود چنین تمام کرده است: “پس از آنکه آن پاسدار بمب را در فضای باز رها می‌کند و در هنگام بازگشت آن بمب منفجر شده و موج انفجار او را زخمی می‌کند”.

گفتنی است، این فرمانده سپاه از جزئیات عملیات تروریستی ای سخن گفته است که پیش از وقوع آن در سال گذشته، روزنامه کیهان، ارگان تحت نظارت نماینده آیت الله خامنه ای آن را پیشگویی کرده بود. جالب این است که عملیات تروریستی مورد اشاره این فرمانده سپاه در زمان وقوع هیچ انعکاس رسانه ای نداشته است؛امری که شائبه غیر واقعی بودن آن را تقویت می کند. پس از راهپیمایی های اعتراض آمیز مردم در روزهای پس از انتخابات نیز وزارت اطلاعات از وقوع انفجاری در مقبره آیت الله خمینی خبر داد که پس از چندی دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی این خبر را تکذیب کرد.

از سوی دیگر سناریوی “ترور محمد خاتمی” سال گذشته در 24 بهمن ماه از سوی روزنامه کیهان و در سرمقاله نماینده ولی فقیه در این ارگان مطرح شد. حسین شریعتمداری در این روز در سرمقاله روزنامه متبوع اش  و زمانی  که محمد خاتمی کماکان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود، ضمن مقایسه خاتمی و بی نظیر بوتو نوشت: “هدف تندروها از حضور در عرصه انتخابات بالا بردن هزینه نظام است و نه سود رساندن به روند آن و به رسمیت شناختن نتایج انتخابات”.

او افزوده بود: “آیا آنان وقتی در یک روش به بن‌بست می‌رسند به روش دیگر روی نمی‌آورند؟ آمریکایی‌ها در پاکستان ابتدا تلاش وافری کردند تا از طریق تبلیغات و دیپلماتیک، بی‌نظیر بوتو را به قدرت برسانند و از طریق او پاکستان را بدوشند ولی زمانی که دریافتند به هیچ قیمتی حزب او توان به دست آوردن اکثریت را ندارد به روش دیگری متوسل شدند. این یک عبرت است. بعضی از اصلاح‌طلبان سابقه روشنی! در این خصوص دارند”.

یک فعال مطبوعاتی درباره سخنان اخیر فرمانده سپاه قم و سناریوی ترور خاتمی در سال گذشته و ارتباط این اظهارات با سرمقاله مشهور روزنامه کیهان می گوید: “به نظر می رسد که این فرمانده سپاه سناریویی را تشریح کرده است که هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ نوع روایت، هماهنگ با روزنامه کیهان است و نه با سیر حوادث قبل از انتخابات”.

وی می افزاید: “کنار هم قرار دادن مجاهدین خلق و جنبش سبز یکی از خطوط اصلی روزنامه کیهان است اما بر اساس زمان ادعایی فرمانده سپاه قم  یعنی بهمن ماه 87، نمی توان این دو جریان را به واسطه ترور خاتمی به هم مرتبط کرد چرا که در آن مقطع نه جنبش سبزوجود داشت و نه غیر از کیهان، منبعی از احتمال ترور خاتمی خبر داده بود”.

گفتنی است پیش از این نیز جهان نیوز، یک پایگاه خبری نزدیک به سپاه پاسداران در تیرماه گذشته و دو روز قبل از تظاهرات اعتراض آمیز مردم در 18 تیر از “بازداشت تیم ترور موسوی و کروبی” خبر داده بود.

این سایت نوشته بود: “یک منبع آگاه از دستگیری تیم تروریستی کارکشته ای که برای ترور موسوی وکروبی به کشور وارد شده بودند خبر داد. این افراد که در قالب پنج تیم و از طریق مرزهای خوزستان وارد کشور شده بودند قبل از آنکه بتوانند اقدامی مرتکب شوند توسط ماموران امنیتی کشور دستگیر و روانه زندان شدند”.

جهان نیوز نیز عوامل این ادعای خود را “منافقین” معرفی کرده و نوشته بود: “دستگیری این افراد و بازجویی های به عمل آمده نشان داد که پنج تیم که چهار تیم آنان دستگیر و یک تیم از آنان متواری شده است از عوامل منافقین بوده و در اردوگاه اشرف عراق تعلیم دیده بودند. هدف از ورود این افراد به کشور ترور میرحسین موسوی ومهدی کروبی و نسبت دادن آن به نهادهای انقلاب بود که با اطلاع به موقع دستگیر و از خرابکاری آنان جلوگیری به عمل آمد”.

گفتنی است در تجمع معترضان در هجدهم تیر ماه در میدان هفت تیر، عوامل لباس شخصی وابسته به بسیج مهدی کروبی را مورد حمله قرار داده بودند.