شرمنده دانشجوهای محروم از تحصیل و ستاره‌دار

نویسنده
مریم کاشانی

» بازگشت انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر تهران بعد از سال‌ها بازگشایی شد و چند تن از اصلاح‌طلبان در مراسم بازگشایی آن سخنرانی کردند. دانشجویان اینبار، انجمن اسلامی را با نام “انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر” بازگشایی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا خاتمی در این جلسه خواستار ایفای نقش جدی تر دانشگاه در زمینه نظریه‌پردازی سیاسی شد و گفت: “همانگونه که در زمان هایی که هیچ نهاد مدنی در کشور وجود نداشت جامعه دانشگاهی جور آن را می کشید، امروز نیز با توجه به اینکه هنوز هم جامعه ما از جهت نظریه پردازی ضعیف است، این انتظار از جامعه دانشجویی وجود دارد که به مسئله نظریه پردازی توجه بیشتری داشته باشد.”

 او اضافه کرد: “خیلی ساده می توان دلیل عقب افتادگی موجود در کشورهای اسلامی را به استعمار سلطه‌گران و استکبار جهانی نسبت داد؛ چرا که اینها نمی‌گذارند کشوری رشد کند اما بیان این علل برای عقب‌افتادگی کشورهای مسلمان کافی است؟ در کشور ما عده‌ای می‌گویند نفت علت عقب‌افتادگی کشور است.برخی دیگر نیز ایدئولوژی را مانع پیشرفت کشور می‌دانند و دسته دیگر با طرح نقش دین در این موضوع، برداشت‌های متحجرانه از دین را عامل عقب افتادگی کشور می‌دانند اما آیا محل پرداختن به این امور جز در دانشگاه‌ها است؟”

ابراهیم اصغرزاده دیگر سخنران این مراسم نیز با انتقاد از عملکرد کمیته‌های انضباطی و تاکید بر اینکه “کمیته‌های انضباطی قرار بود کمک حال دانشجویان باشد تا آن‌ها را در برابر فشار محکمه های قضایی حفظ کنند” گفت: “من به عنوان یک دانشجوی انقلابی شرمنده دانشجوها و خانواده‌هایی هستم که به علت فعالیت در دانشگاه از تحصیل محروم و ستاره‌دار شدند.”

 او اضافه کرد: “حق نداریم بخاطر این‌که یک دانشجو مثل ما فکر نمی‌کند او را از تحصیل محروم کنیم. […] انتظار نداشته باشید همه دانشجوها چیزی که مسئولان می‌خواهند را بپذیرند. در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد انحلال جنبش دانشجویی شروع شد. ایشان تصور می‌کردند همه دانشجوها باید مثل ایشان فکر کنند. من امروز افتتاح این انجمن را تلویحا آشتی جنبش دانشجویی با جامعه می‌دانم.”

اصغرزاده همچنین گفت: “جنبش دانشجویی در سال ۸۸ دچار فرسایش و سکوت اجباری شد، اما در سال ۹۲ در حالی که بسیاری فعالین خسته شده بودند به کمک مردم آمد و آقای روحانی را انتخاب کرد تا کشورش با دنیا تعامل داشته باشد؛ چراکه مردم و جنبش دانشجویی از انزوا و تحریم‌های غرب خسته شده بودند. از دولتی که برای مدیریت جهانی نقشه می‌کشید، خسته بودند.”

سایت کلمه، که به هواداران میرحسین موسوی نزدیک است، در گزارشی از این مراسم خبر داد که دانشجویان در طول مراسم شعارهایی همچون “یاحسین، میرحسین”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” و “پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه” سر داده‌اند.

بازگشایی انجمن اسلامی دانشگاه پلی‌تکنیک تهران بعد از حدود ده سال از تعطیلی و تخریب دفتر آن توجه رسانه های داخلی ایران را جلب کرده است.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان “بهارِ پلی‌تکنیک” نوشت: “انجمن‌های اسلامی یکی‌یکی سر بلند می‌کنند. بعد از انحلال، تعطیلی و محدودیت‌هایی‌ که در دولت هشت‌ساله احمدی‌نژاد بر انجمن‌های اسلامی رفت، حالا دوباره انتخابی‌ها به‌جای انتصابی‌ها می‌نشینند. بهار جنبش دانشجویی دو سال بعد از آمدن دولت روحانی بالاخره کم‌کم فرامی‌رسد. این ‌را می‌توان از سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه که جای سوزن‌انداختن نداشت، فهمید، از نوای سرود یار دبستانی و همان شوروهیجانی که نوستالژی سال‌های بعد از دوم خرداد را زنده می‌کرد.”

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی از این مراسم، نوشت: “پلی تکنیک دیروز در حالی حیات دوباره سیاسی‌اش را جشن می‌گرفت که با شادمانی از بازگشت اصلاح‌طلبانی نظیر سید محمد رضا خاتمی به تریبون‌های دانشجویی کم از آن آیین گشایش نداشت. سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه امیرکبیر عصر دیروز شاهد حضور دو اصلاح‌طلبی بود که چنین تریبونی سال‌های گذشته کمتردر اختیارشان قرار می‌گرفت.”

از سوی دیگر رسانه‌های راستگرایان تندرو در ایران از بازگشایی دوباره انجمن اسلامی امیرکبیر ابراز نگرانی کردند. سایت رجانیوز وابسته به جبهه پایداری در گزارشی با عنوان “افتتاح رسمی افراطی‌ترین تشکل دانشگاه امیرکبیر با حضور چهره‌های شاخص فتنه” نوشت: “انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که سالها پیش به دلیل انجام فعالیت های غیرقانونی و مواضع و اقدامات ساختارشکنانه اش منحل شده بود، در حالی روز گذشته احیا شده است که بدون تردید این اتفاق در آینده نه چندان دور باعث بازگشت فضای رادیکال و اقدامات پیاده نظام دشمن در این دانشگاه خواهد شد، چنانکه پیش از این نیز حوادثی مانند انتشار نشریات موهن، آتش زدن عکس رییس جمهور در سال ۸۵، ارتباط با سرویس های امنیتی- رسانه ای بیگانکان در دهه ۸۰ و… بخشی از سابقه این تشکل افراطی است که امروز با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه» اعلام موجودیت کرده است.”

سایت مشرق وابسته به سپاه پاسداران نیز در گزارشی دیگر با عنوان “هشدار به وزیر علوم برای حفظ آرامش مراکز علمی” از آغاز برنامه اصلاح‌طلبان برای “برهم زدن فضای دانشگاه‌ها و ایجاد هیجان کاذب و غیر عقلانی کردن” خبر داد و نوشت: “اعضای این جریان سیاسی به دانشگاه به عنوان یک ابزار سیاسی نگاه می‌کنند که می‌تواند نیروهای جوان و تازه نفس را در جهت منافع این جریان به کار بگیرد تا آنان بتوانند با برهم زدن فضا میوه خود را از درخت غوغاسالاری بچینند. رویداد سیاسی مهمی چون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز مزید علت شده است تا کنش سیاسی اصلاح‌طلبان افزایش یابد و از این جهت دانشگاه‌ها نیز قطعا از چشم اصلاح‌طلبان دور نخواهد ماند.”

گفتنی است انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر نیز همچون بسیاری دیگر از انجمن‌های اسلامی منتقد جمهوری اسلامی از سال ۱۳۸۵ تعطیل شده بود. در آن زمان علیرضا رهایی ریاست دانشگاه امیرکبیر را بر عهده داشت و به دستور او دفتر انجمن اسلامی امیرکبیر با بولدوزر تخریب شد.

در مرداد سال ۱۳۸۵، احسان منصوری یکی از اعضای این انجمن اعلام کرد که کتابخانه و بخشی از دفتر روابط عمومی انجمن اسلامی و دفتر اصلی انجمن اسلامی دانشجویان تخریب شده است. او گفته بود: “روز جمعه اموال را از دفتر خارج کردند و به انبار دانشگاه بردند، دیوار مقابل یکی از اتاق های انجمن کاملا تخریب شده و فایل ها و اسناد تشکیلاتی انجمن به جای دیگری منتقل شده است.” در آن زمان گفته می‌شد که این اقدامات با حمایت مستقیم دفتر نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه انجام شده است.