وزیر بی‌وفا برکنار نمی‌شود

نویسنده
آرش معتمد

» با وجود حمله روزنامه ایران به وحید دستجردی

روزنامه دولتی ایران، در نوشته ای بی‌سابقه نسبت به یک عضو دولت، وزیر بهداشت را دچار تناقض‌گویی و “بی‌وفا” نسبت به اعتماد احمدی‌نژاد توصیف کرد. شایعه برکناری مرضیه وحید دستجردی آن‌قدر بالا گرفته است که خودش هم در واکنش می‌گوید: “هر آمدنی رفتنی دارد.” اما معاون اول رییس‌جمهور به نمایندگان مجلس اعتماد داده که “دولت و شخص رییس‌جمهور از وزیر فعلی رضایت کامل دارند” و احتمال برکناری او وجود ندارد. اختلاف هم بر سر اختصاص نیافتن ارز داروست که گفته می‌شود صرف واردات خودروهای لوکس و یا دسته بیل و زین اسب شده است.

 

بی‌وفایی به اعتماد رییس‌جمهور

بازار دارو در ایران حال و روز خوشی ندارد و بخصوص در زمینه داروی مورد نیاز بیماران خاص مشکلات جدی بروز کرده است. برخی‌ چاره کار را در نامه‌نویسی به مجامع بین‌المللی و شخص دبیرکل سازمان ملل دیدند و برخی هم مانند رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علیه دولت دست به افشاگری زدند. حسینعلی شهریاری با تاکید بر اینکه “تحریم مشکل فعلی نظام سلامت نیست” مدعی شده بود که 700 میلیون دلار ارز مرجع برای ورود ماشین های گران قیمت اختصاص پیدا کرده تا مابه‌التفات پول این ماشین‌ها که با ارز مرجع وارد و با نرخ آزاد در بازار فروخته شده، در انتخابات مورد استفاده قرار بگیرد.

موضوعی که از زبان رییس کل بانک مرکزی به گونه دیگری عنوان شد.او تایید کرد که ارز دارو صرف واردات لوازم آرایشی شده است. در چنین شرایطی که می‌توانست وزارتخانه بهداشت و شخص وزیر را نزد افکار عمومی مسوول و مقصر معرفی کند، مرضیه وحید دستجردی با منتقدان همنوا شد و به انتقاد از دولت در نحوه تخصیص ارز پرداخت.

او روز جمعه گذشته عنوان کرد: “از نظر ما دارو و ملزومات پزشکی باید اولویت‌های دو و سه باشند ولی هم اکنون اولویت های هفت و هشت را دارند و متاسفانه برخی کالاها مانند زین اسب در اولویت‌های بالاتر مثلا اولویت پنج یا چهار قرار داده شده‌اند.”

دستجردی با تاکید بر اینکه تا 6 ماه اول سال هیچ ارزی به وزارت بهداشت برای واردات دارو اختصاص داده نشده بود گفت که از شهریورماه تا کنون هم یک سوم ارز مورد نیاز واردات دارو از سوی مسئولان بانک مرکزی به وزارت بهداشت اختصاص یافته است.

وزیر بهداشت واردات لوازم بهداشتی را هم از اختیار این وزارتخانه بیرون دانست و گفت: “مسئولان بانک مرکزی و اختصاص ارز باید خودشان توضیح دهند این ارزها چگونه صرف واردات لوازم آرایشی شده است.”

پس از این سخنان روزنامه دولتی ایران، روز یکشنبه بیش از نیمی از صفحه اجتماعی خود را به رد و تکذیب این موضوع اختصاص داد و در صفحه اول خود تیتر “تهدید سلامت روانی جامعه با تناقض گویی خانم وزیر” را انتخاب کرد. نویسنده این مطلب با انتقادی تند از وزیر بهداشت و معاونان و مشاوران او نوشت که اظهارات و انتقادات اخیر آنان “نه فقط چندان شایسته جایگاه و مسندی که در آن قرار دارند، نیست بلکه در کل بیان آنها با توجه به آنچه ادب حکم می‌کند از سوی هیچ کس پذیرفته شده، نخواهد بود.”

در این مطلب با رد ادعای صرف ارز دولتی برای غذای سگ، زین‌ اسب و… بیل و لوازم آرایشی آمده است که “آنچه در زمینه اختصاص ارز دارو و انجام مساعدت‌های لازم وظیفه دولت بوده، به درستی انجام شده و حال اینکه آیا هزینه‌کرد این ارز در جای خود به درستی انجام شده یا نه، وظیفه‌ای است که نظارت بر آن برعهده مسئولان و معاونان مربوطه در وزارت بهداشت است.”

و در پایان تاکید شده که “بررسی دقیق‌تر هجمه‌های وزارت بهداشت و درمان به عنوان بخشی از دولت به دولت، نشان از آن دارد که خانم وزیر به عنوان نخستین وزیر زن در دولت احمدی‌نژاد به جای وفاداری به اعتماد رئیس‌جمهور، در مسیری افتاده است که به نظر می‌رسد معاونان و مشاورانش برای او هموار می‌کنند.”

در مطلب دیگری در همین روزنامه، وزیر بهداشت به “بی‌انصافی” و “فرافکنی” متهم شده است: “اینگونه سخن گفتن نه در شأن ایشان و معاونین ایشان است و نه در سطح یک وزیر؛ ثانیاً اگر مسئولان وزارت بهداشت واقعاً نگران سلامتی مردم هستند چرا برای حل مشکلاتی که از آنها نام می‌برند دست به دامان رسانه‌ها شده و سخنانی را بر زبان رانده‌اند که یک روز تمام دستمایه سایت‌ها و شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور شده است.”

نویسنده این مطلب مدعی است که دستجردی از سوی اطرافیانش فریب خورده و اطرافیان او در سود واردات برخی کالاها سهیم هستند: “اساساً بحث مکانیزم اختصاص ارز به کالاهای مختلف موضوعی است که در دولت انجام می‌شود و روند حرکت دولت نهم و دهم نشان داده که راضی به ایجاد هیچ شرایط سختی برای مردم نبوده است از این‌رو حل این مشکلات (در صورت تأیید آن!) در خود دولت انجام پذیر است. اما به نظر می‌رسد موضوع فراتر از اینهاست و عده‌ای از اطرافیان خانم وزیر تمایل دارند در این ماه‌های پایانی باقیمانده از دولت گره‌هایی برای مسئولان کشور ایجاد کنند که ادامه همان سناریوهای تخریبی است که چند وقتی است در فضای سیاسی و اجتماعی کشور مشاهده می‌شود. موضوع از این قرار است که جدای از مشکلات موجود که واقعیت هم دارد برخی در این وزارتخانه نه غصه مردم بلکه نگران شرکت‌های پیمانکاری واردکننده‌ای هستند که نیازمند ارز برای موارد دیگری هستند. این افراد که اتفاقاً خودشان کمتر در فضای رسانه‌ای برای این موضوعات حاضر می‌شوند از حسن نیت خانم وزیر سوءاستفاده کرده و متأسفانه ایشان نیز بدون توجه به آن‌که وزیر دولتی است که آن را تخریب می‌کند این موارد را بدون تأیید صحت و سقم آن بیان می‌کند.”

 

تکذیب معاون اول: از او راضی هستیم

این موضع‌گیری‌ها به اضافه اظهارنظر رسانه‌ای شخص وزیر که در پاسخ به احتمال برکناریش گفته بود “هر آمدنی رفتنی دارد” نمایندگان مجلس را هم به صرافت پیش گیری از تصمیم احمدی‌نژاد در برکناری وزارت بهداشت انداخت.

در جلسه روز یکشنبه مجلس، نادر قاضی‌پور از تغییر احتمالی مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان خبر داد. نماینده مردم ارومیه گفت:‌ “خبردار شدیم که خانم مرضیه وحید دستجردی را می‌خواهند تغییر دهند چون که ایشان گفته بود پول ارز واردات دارو صرف واردات لوازم آرایشی شده است.”

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به اینکه مباحثی در مورد کنار رفتن وزیر بهداشت مطرح شده است، گفت: “کنار رفتن وزرا به ویژه در بخش سلامت مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.”

ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم واکنش نشان داد: “با تجربه‌ای که وزیر بهداشت دارند امیدواریم که دولت از این تجارب استفاده کند و همچنین همکاری نزدیک و تنگاتنگی میان کمیسیون بهداشت مجلس و وزارت بهداشت به وجود آید.”

همه اینها منجر به آن شد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور تاکید کند: “دولت و شخص رییس‌جمهور از وزیر فعلی رضایت کامل دارند و این شایعات درباره ایشان صحت ندارد.”

او همچنین با این ادعا که “هیچ مشکلی برای تامین داروهای مورد نیاز کشور وجود ندارد”، گفت: “دولت برای فراهم شدن امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.”

به این ترتیب این متخصص زنان و زایمان که نخستین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی است، فعلا از خطر برکناری دور است مگر اینکه پس از هشدارهای روزنامه ایران بار دیگر بر مواضع خود پافشاری کند و دولت را مورد سئوال و انتقاد قرار بدهد. فارغ از تصمیم خانم وزیر، بحران دارو همچنان پابرجاست.