احتمال تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا

نویسنده

» گزارشی از اسوشیتد پرس

روز پنجشنبه دولت آمریکا دو تن از مقامات نظامی جمهوری اسلامی را از سفر و تجارت، محروم کرد؛دولت همچنین قرارست برای فشار بیشتر با کنگره برای تحریم بانک مرکزی ایران، به توافق هایی برسد. این اقدام ممکن است عواقب پیش بینی نشده ای در پی داشته باشد.

با توجه به نقش این دو تن در نقض حقوق بشر، خزانه ملی آمریکا نام رئیس ستاد مشترک کل نیروهای ارتش، بالاترین مقام ارتشی جمهوری اسلامی و معاون فرمانده نیروی زمینی سپاه را به لیست سیاه آمریکا افزوده است. با این اقدام همه سرمایه های این افراد در آمریکا مسدود می شود و هیچ فرد و شرکت آمریکایی حق معامله با آنان  را ندارد. وزارت کشور آمریکا همچنین ورود این دو نفر را به خاک آمریکا ممنوع کرده است.

آدام جی ژوبین، مدیر خزانه داری آمریکا در بخش کنترل سرمایه های خارجی، گفت: “مردم ایران از دست این افراد رنج زیادی کشیده اند؛آنها بجای اینکه حافظ حقوق اولیه مردم باشند، برای سرکوب و تنبیه مخالفان خود، دستور نقض جدی حقوق بشر را صادر کردند و خود مجری آن بودند.”

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی و عبدالله عراقی متهم به سرکوب مخالفان و بدرفتاری با زندانیانی هستند که بعد از انتخابات مخدوش سال 2009، بازداشت شدند. از آنجا که ایران و آمریکا هیچ نوع رابطه نظامی با یکدیگر ندارند و رابطه تجاری شان هم بسیار محدود است، ممکن است این تحریم ها اثر چندانی نداشته باشد. اما دولت در صدد انجام اقداماتی برای تصویب قوانینی است که به ایران ضربه بیشتری وارد شود.

روز دوشنبه کنگره آمریکا درموردبودجه ای 662 میلیارد دلاری برای هدف قرار دادن شرکت هایی که با بانک مرکزی ایران کار می کنند، به بحث و گفتگو نشست. این فشار ها به دلیل نگرانی آمریکا از برنامه های اتمی ایران و ارتباط این کشور با شبکه های تروریستی است.

مقامات دولتی نگران اند که رویکرد کنگره موجب بالارفتن قیمت نفت در بازار جهانی شود. قیمت بالای نفت باعث بالارفتن قیمت فروش نفت ایران می شود که نیمی از درآمد دولت این کشور را تشکیل می دهد. این موضوع هدف تحریم ها را زیر سووال می برد زیرا دولت می تواند روی غنی سازی اورانیوم سرمایه گذاری کند.

اما سخنگوی وزارت کشور آمریکا، ویکتوریا نولند، روز سه شنبه اعلام کرد که دولت آمریکا درکنار کنگره درحال بررسی این بودجه هستند. همچنین مقامات اعلام کردند که در تغییراتی که بوجود خواهد آمد، اخیتارات بیشتری به رئیس جمهور داده می شود. این اقدام قبلا با مخالفت برخی از اعضای کنگره مواجه شده  بود.

این تحریم ممکن است موسسات تجاری را که با بانک مرکزی ایران کار می کنند مورد ممنوعیت قرار بدهد و آنها نتوانند در آمریکا سرمایه گذاری کنند یا حساب باز کنند.

بانک های مرکزی خارجی فقط می توانند برای خرید نفت یا کالاهای نفتی با بانک مرکزی ایران کار کنند و اگر رئیس جمهور آمریکا به این نتیجه برسد که راه حل های دیگری هم وجود دارد، بانک ها باید خرید نفت از ایران را کاهش بدهند. رئیس جمهور می تواند بر اساس امنیت ملی جریمه هایی را نیز درنظر بگیرد.

روسیه، چین، هند و سایر کشورهایی که با ایران روابط تجاری گسترده دارند، چهار دوره به تشدید تحریم ها توسط سازمان ملل اعتراض کردند. تعدادی از متحدان آمریکا نیز برای کمک به بحران در یونان و ایتالیا و اسپانیا، نفت ایران را از ژاپن و کره جنوبی خریداری می کنند.

برای خرید نفت از ایران، این کشور ها باید با بانک مرکزی تجارت کنند.

یک دیپلمات غربی گفت کشور های اروپایی برای سال جدید میلادی تحریم هایی درمورد ایران در نظر گرفته اند و امیدوارند بتوانند اقتصاد خود را از نفت ایران مجزا و خود را در برابر جریمه های آمریکا، حفظ کنند. این دیپلمات نخواست نامش فاش شود.

به گفته این دیپلمات، کره جنوبی سالانه تبادل تجاری دو طرفه ای بالغ بر 10 میلیارد دلار با ایران دارد و نگران این است که موج تحریم ها گریبان شرکت هایش را بگیرد. ژاپن نیز با همین مشکل روبرو است.

اسوشیتدپرس، 13 دسامبر